Ase: Digitale samtaler med ledige bør gøres permanente

Ases administrerende direktør, Karsten Mølgaard Jensen, glæder sig over, at ledige igen kan få støtte til at komme tilbage på arbejdsmarkedet, men peger samtidig på en forspildt mulighed, nemlig at det digitale kontaktforløb med de ledige har udløbsdato den 1. oktober og ikke med det samme bliver gjort til en permanent mulighed.

”Det er glædeligt og på høje tid, at beskæftigelsesindsatsen nu er genoptaget med mulighed for digitale møder og samtaler frem til 1. oktober. Men perspektivet er meget større. Corona-krisen har givet os en række positive erfaringer med digital kommunikation, som vi skal fastholde, når Danmark er tilbage i gear,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ase har i flere omgange påpeget, at beskæftigelsesindsatsen og den omfattende samtaleaktivitet, der hidtil har bygget på personligt fremmøde, egner sig rigtig godt til digitalisering. Mange a-kasser har under suspensionsperioden haft digital kontakt med deres ledige medlemmer, alene Ase har under suspensionsperioden holdt flere end 4.000 digitale samtaler med de ledige med rigtig gode og positive resultater.

”Nu har Corona-tiden vist, at vi alle – inklusivt verdens ledere - meget effektivt kan mødes, kommunikere og tage beslutninger digitalt. Så selvfølgelig kan en ledig og en jobkonsulent også mødes til en digital CV-samtale. Men de nye digitale mødeformer i beskæftigelsesindsatsen skal ikke blot være midlertidige i en genåbningsfase. Hvis vi skal høste de store økonomiske, klima- og sundhedsmæssige gevinster ved digitaliseringen, skal de digitale samtaler gøres permanente,” siger Karsten Mølgaard Jensen.

”Netop nu, hvor vi står over for genåbning af samfundet og dermed også tilbagevenden til det dynamiske og fleksible arbejdsmarked, er behovet for vejledning større end nogensinde. Samtidig er det en god anledning til at gentænke hele indsatsen. I Ase har vi som forsøg gennemført CV-samtaler digitalt med stor succes og på den baggrund anbefalet politikerne at vælge den digitale løsning, også som permanent model, siger Karsten Mølgaard Jensen.

Ase: Ekstraordinær mulighed for dagpenge til selvstændige et nødvendigt tiltag29.6.2020 08:50:00 CESTPressemeddelelse

Corona-krisen har været hård for landets mindste virksomheder, og mange selvstændige erhvervsdrivende risikerer at knække nakken økonomisk, når hjælpepakkerne udfases den 8. juli. Derfor har Folketinget vedtaget en ekstraordinær mulighed for selvstændige for at melde sig ind i en a-kasse og få dagpenge uden at skulle opfylde det gængse krav om 12 måneders forudgående medlemskab for at opnå rettigheden.

Ase og Danske Soloselvstændige: Indfør bagatelgrænse for revisionspåtegninger25.4.2020 08:45:00 CESTPressemeddelelse

Ordningen med økonomisk kompensation til landets virksomheder for faste udgifter under Corona-krisen er skruet så uheldigt sammen, at nødstedte selvstændige risikerer at få mindre ud af den statslige støtte end de revisorer, der skal blåstemple ansøgningerne. Derfor foreslår Ase og foreningen Danske Soloselvstændige, at der indføres en bagatelgrænse for, hvornår en revisionspåtegning er nødvendig.