Arkitekt Bodil Kjær leverede væsentlige løsninger

Hun er blandt de absolut bedste og mest anerkendte danske designere. I en alder af 27 år tegnede hun det skrivebord, der siden er blevet udråbt som ét af verdens smukkeste, men som helt anonymt gemmer sig under betegnelsen ’elementer af arkitektur’. Hun hedder Bodil Kjær, og hun har fortalt sin historie til Peter Beck, der har nedfældet den i portrætbogen "Det Essentielle."

Bogens forside

Bodil Kjær har aldrig haft som mål at få sit navn gjort kendt. Hendes professionelle fokus lå først og fremmest på at skabe fleksible løsninger og arbejdsmiljøer. Hun har hele tiden stræbt efter at designe langtidsholdbare løsninger, der opfyldte brugernes reelle behov. Netop derfor bliver flere af hendes designs i disse år relanceret af store navne som Carl Hansen og Fritz Hansen. Og Cassina har optaget hende som den første danske arkitekt i deres kollektion.

Allerede tidligt i karrieren skiftede hun kurs. Hun valgte at uddanne sig til leder og brugte tid på forskning, så hun gennem samarbejde og undervisning kunne påvirke fremtidens formgivere. Et omfattende engagement funderet i forskningen inden for arbejdsmiljø, arkitektur og designhistorie i såvel Europa, Asien og USA skaffede hende et fullbright professorat ved University of Maryland.

Med andre ord har Bodil Kjær sat sig præg på modernismen med langt mere end enkeltstående designs. I foråret 2022 modtog Bodil Kjær i en alder af 90 år Bindesbøll Medaljen, Akademiraadets særlige udmærkelse for sit virke som møbeldesigner båret af et arkitektonisk helhedssyn.

Historien, der er fortalt til Peter Beck, har til formål at videreformidle en unik førstehåndsfortælling fra en kvindelig formgiver, der stadig fra tid til anden sætter streger på papiret. Bogen er blevet til på baggrund af en lang række samtaler mellem Bodil Kjær og Peter Beck og har særligt fokus på perioden 1950-2000, hvor det mangesidede professionelle virke kulminerede på den internationale scene.

Bodil Kjærs fremadskuende design kan stadig købes kloden rundt, og i Det essentielle – arkitekt Bodil Kjær om sine internationale arbejder 1950 – 2000 får læseren et indblik i tankerne bag de væsentlige løsninger, som Bodil Kjær har leveret til det moderne menneskes udfordringer.

Peter Beck er uddannet cand.mag. i dansk og kunsthistorie. Han har været ansat hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner siden 1998 med speciale i moderne kunst og design. Peter har bl.a. skrevet artikler til Jyllands-Posten og medvirket i TV-programmerne “Antikduellen”, “Guld i købstæderne”, “Auktionshuset” m.fl.

Titel: Det essentielle – arkitekt Bodil Kjær om sine internationale arbejder 1950 – 2000
Forfatter: Peter Beck
Vejl. pris: 349,95kr.
Udgivelsesdato: 8. august 2022

Bogens forside

Sy den fineste garderobe til børn28.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Thea Rytter er mor til tre børn. Hun ved med andre ord, hvor besværligt det kan være at købe tøj til børn, der måske bruger størrelse 8 i livet, men 12 i længden. Eller at det, der var sejt i dag, er decideret kikset i overmorgen. Derfor er hun nu klar med Sy til børn – lær at sy hverdagstøj efter børnenes mål, som hjælper alle til at sy tøj, der passer til både barnets krop og barnets smag – altså lige indtil den ændrer sig igen.

Ny roman fra Claire-Louise Bennett om litteraturens plads i verden og livet13.6.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2015 debuterede den engelske forfatter Claire-Louise Bennett med romanen Dam, der blev hyldet af både læsere og anmeldere for sin intrikate og veludførte prosa, der på særegen vis fortalte historien om en aleneboende kvinde i et stenhus i Irland. Nu følger hun op med romanen Kasse 19, som i al sin tilsyneladende enkelhed handler om at have litteraturen i sit liv, og om hvad litteraturen kan gøre ved en. Det er en undersøgelse af fortællingens magi, når den smitter af på verden.