Årets SMV har kåret tre velfortjente vindere ved storslået prisuddeling

Alle finalisterne i de tre kategorier. Fra venstre: Brian Kastberg Grún, Emilie Nicolaisen, Gregers Johansen, Rasmus Boiden Madsen, Catharina Lopdrup (vinder), Signe Cederstrøm (vinder), Morten Dilling, Thomas Trads Hansen, Niels Korsholm, Flemming Nielsen (modtog prisen på vegne af vinder Mogens Jensen) og Carsten Park Andreasen. Foto: VisualStories

Prisuddelingen fandt sted på Hotel Comwell i Kolding, hvor godt 250 feststemte deltagere havde taget turen fra nær og fjern for at være med til at hylde det hårde arbejde, der ligger bag de flotte resultater i SMV’erne. I løbet af eftermiddagen og aftenen blev de tre priser uddelt under kyndig supervision fra konferencier Heidi Frederikke, øregangene blev forkælet med god musik fra Michael Falch og stemningsfyldte toner fra DJ Line Sander, deltagerne nød dejlige forfriskninger og en god, afsluttende middag. De fremmødte blev også beriget med et spændende og opløftende oplæg om ’Grundformen i dansk makroøkonomi’ ved professor i nationaløkonomi og tidligere overvismand, Michael Svare.

Stor interesse for at indstille kandidater

Det er bestyrelsesnetværket Asnet, der er initiativtager til Årets SMV, og som sammen med prominente spillere i det danske erhvervsliv har stablet erhvervsprisen på benene. I år blev Årets SMV således planlagt og afviklet i samarbejde med fire Premium Partnere: Jyske Bank, Dansk Ejerkapital, KPMG Danmark og DAHL Advokatpartnerselskab samt flere Guld- og Sølvpartnere.

Det er blandt andet repræsentanter fra de respektive Premium Partnere, der har foretaget interviewene af de mange indstillede kandidater, som den professionelle jury senere anvendte i deres bedømmelse af hvem af de mange ildsjæle, der nåede gennem nåleøjet som finalister til titlen som Årets SMV. En bedømmelse, der ikke har været nem – der har nemlig været mange kvalificerede kandidater:

”Sidste år var vi meget imponerede over interessen i at indstille kandidater, men utroligt nok har interessen overgået den fra 2022. Vi har modtaget rigtig mange indstillinger af enormt dygtige og kvalificerede kandidater, og det er i høj grad noget, der er med til at give hele Årets SMV sin mening og berettigelse: at så mange gerne vil give et skulderklap til deres kollega, samarbejdspartner, bestyrelse, direktør, leder eller hvad relationen nu måtte være,” lyder det fra Henrik Nielsen, der er direktør i Asnet og idemanden bag Årets SMV.

Erhvervsprisen er netop blevet til, fordi personerne bag de små og mellemstore virksomheder ikke får nok anerkendelse for deres vigtige arbejde og store betydning for dansk erhvervsliv og økonomi. Noget af det, der også adskiller Årets SMV fra andre erhvervspriser er, at alle kan indstille personer eller teams som kandidater. Vinderne er fundet gennem en kombination af juryens vurdering af finalisterne og SMS-stemmer, og på den måde er afgørelsen fair for alle finalister.

Vinderen af Årets SMV – Bestyrelse: Mogens Jensen

Mogens Jensen vinder titlen som Årets SMV for sin rolle som bestyrelsesformand i Scansteel Foodtech. Ifølge Flemming Nielsen, der er fabrikschef i virksomheden, og som modtog prisen på Mogens’ vegne, da han ikke selv kunne deltage, er det meget velfortjent:

”Mogens har været med til at strukturere virksomheden og skabt et fantastisk grundlag for virksomheden. Det har betydet, at vi har fordoblet omsætningen, siden han kom til. Han er med i alle lag i virksomheden, og han sætter meget tid af til de ansatte og vil gerne med i maskinrummet. Han hjælper os både på leder og mellemleder-niveau, så det er meget velfortjent, at han vinder titlen.”

Spørger man Mogens selv, er fortjenesten dog ikke hans alene:

”Det er da kæmpestort at vinde, for der er mange, der laver et godt stykke arbejde ude i bestyrelserne. Det gør det kun endnu større, at de to andre finalister er så kompetente. Men jeg synes jo også, at det er virksomhedens trofæ. Selvfølgelig er jeg en del af det, men det er jo et samarbejde mellem os i bestyrelsen i Scansteel, og så er jeg også bare tæt på medarbejderne, fordi jeg har været med i ansættelsesprocesserne hos alle, der er blevet ansat gennem de seneste 3 år. Så det er Scansteels trofæ – det er helt sikkert.”

De øvrige finalister i Bestyrelseskategorien var Gregers Johansen (nomineret for sin rolle som bestyrelsesformand i Ravendo A/S og Selektro A/S) og Niels Korsholm (nomineret for sin rolle som bestyrelsesformand i PreSeed Ventures A/S).

Vinderen af Årets SMV – Direktør: Signe Cederstrøm

Juryen udvalgte Signe Cederstrøm som finalist, fordi hun har formået at skabe en succesfuld rejse for familievirksomheden Resino Inks gennem svære markedsbetingelser, som har resulteret i klare vækstrater og god indtjening uden, at hun på noget tidspunkt har gået på kompromis med den unikke ånd i virksomheden. Signe har også stået i spidsen for et velgennemført generationsskifte og rekruttering af en professionel bestyrelse samtidig med, at hun har haft konstant fokus på innovation, medarbejderudvikling og visionær ledelse.

Med andre ord er Signe dedikeret i alt, hvad hun foretager sig, og det går ikke ubemærket hen – det er nemlig en fra bestyrelsen, der har indstillet hende til prisen, og det betyder meget for hende:

”Jeg faktisk ret glad for, at det er en fra bestyrelsen, der har indstillet mig. For nok kan man se resultaterne udefra, men man kan ikke se, hvor hårdt arbejde det faktisk kræver. Så det betyder meget, og jeg er helt vildt beæret og stolt over, at der er nogen, der har gidet stemme på mig, og at juryen også har vurderet, at vores arbejde er værd at anerkende på den måde. Jeg havde slet ikke regnet med at vinde.”

De øvrige finalister i Direktør-kategorien var Morten Dilling fra Dilling A/S og Brian K. Grün, Rasmus B. Madsen & Emilie S. Nicolaisen fra Madsen & Kastberg (nomineret som samlet direktion).

Vinderen af Årets SMV – ESG Frontrunner: Catharina Lopdrup

Catharina Lopdrup blev en del af finalistfeltet på baggrund af sine imponerende og målrettede ESG-indsatser, hvor særligt arbejdet med S’et i ESG har været bemærkelsesværdigt. Catharinas arbejde har nemlig resulteret i inklusion af udsatte medarbejdere i virksomhedsdriften via en bæredygtig bottom-up-forståelse, så 22 % af medarbejderstaben i dag udgøres af fleksjobbere og andre personer, der af forskellige grunde ikke kan varetage en fuldtidsstilling.

Med aktive indsatser inden for hele 12 verdensmål og 12 selvdefinerede KPI’er, der fordeler sig jævnt mellem de tre områder i ESG og tager udgangspunkt i mantraet ”Keep people interested, involved & inspired”, er Catharina ifølge juryen på alle måder et forbillede for alle, der arbejder med ESG og CSR i SMV-virksomheder.

Selv om Catharina og BF12 tidligere har været nomineret til andre priser med fokus på social ansvarlighed, har hun endnu prøvet at blive kåret som vinder. Ifølge hende er det dog heller ikke dét, det handler om:

”Jeg er egentlig altid meget tilfreds med at være nummer to og ”bare” være en del af holdet. Det er jo også det, bæredygtighed handler om: at få alle med på holdet og lykkes sammen om at finde de gode og rigtige løsninger – både i forhold til mennesker og miljø. Men det er da superfedt at have vundet! Det har jeg ikke lige prøvet før. Det giver kun blod på tanden i forhold til at fortsætte arbejdet med ESG – eller ’den sunde fornuft’, som vi kalder det i Vestjylland."

De øvrige finalister i ESG Frontrunner-kategorien var Thomas Trads Hansen fra Stilling A/S og Carsten Park Andreasen fra Combineering.

Årets SMV vender tilbage i 2024

Hele holdet bag Årets SMV er enormt overvældet og taknemmelige over den massive støtte, opmærksomhed og opbakning, der har været til erhvervsprisen i år. Der har ikke bare været mange flere indstillinger af kandidater – kvaliteten af kandidaterne har også været i en liga for sig. De dygtige, indstillede kandidater gjorde det ikke nemt for juryen at indsnævre feltet til de ni finalister. Derfor kan de tre vindere med rette være meget stolte over det skulderklap og det trofæ, der står som et lysende bevis på deres inspirerende drivkraft og arbejde, de har fået med sig hjem.

Vi ser forventningsfuldt frem til 2024, hvor vi selvfølgelig gør det hele igen – der er nemlig mange flere ildsjæle i det ganske land, der fortjener at blive hædret, hyldet og anerkendt for deres indsatser.

Kort om Årets SMV

Årets SMV er erhvervsprisen, der hylder ildsjælene bag resultaterne i SMV’erne. Prisen så dagens lys i 2022, og det er således 2. gang, at priserne er blevet uddelt.

Idemanden bag initiativet er Henrik Nielsen, der er direktør i bestyrelsesnetværket Asnet.

Premium Partnere: Jyske Bank, DAHLDansk Ejerkapital og KPMG Danmark.

Guldpartnere: EcoOnline og Danmarks Eksport- og Investeringsfond

Sølvpartnere: Itch Marketing, SIGNA, BetterBoard, Boardmeter, MakeMyStrategy, VisualStories og Podi.

Alle finalisterne til Årets SMV 2023. Foto: VisualStories
Alle finalisterne til Årets SMV 2023. Foto: VisualStrories
Finalisterne i kategorien "Direktør". Foto: VisualStories
Finalisterne i kategorien "Bestyrelse". Foto: VisualStories
Finalisterne i kategorien "ESG Frontrunner". Foto: VisualStories
Download
Signe Cederstrøm (i midten). Vinder af Årets SMV - Direktør-prisen. Foto: VisualStories
Download
Catharina Lopdrup. Vinder af Årets SMV - ESG Frontrunner-prisen. Foto: VisualStories
Mogens Jensen. Vinder af Årets SMV - Bestyrelsesprisen
Download

Bag Årets SMV er Danmarks største bestyrelsesnetværk, Asnet, hvis passion er at udbrede og udvikle bestyrelsesarbejde i SMV-segmentet.

Årets SMV Aps er et selskab, der alene har til opgave at afvikle Årets SMV. Årets SMV Aps er ligesom Asnet en nonprofitorganisation.

Årets SMV: Finalisterne i kategorien "ESG Frontrunner" er fundet14.3.2022 17:00:00 CET | Pressemeddelelse

I starten af januar begyndte de første indstillinger at tikke ind til Årets SMV. Efter talrige og grundige interviews med de forskellige kandidater er feltet nu snævret ned til 3 finalister i hver kategori. Afstemningen er åben fra den 14. marts til den 27. marts, og torsdag den 31. marts løber awardshowet af stablen, hvor finalisternes ekstraordinære og bemærkelsesværdige indsatser hyldes, og vi kårer vinderne af titlen som Årets SMV i tre forskellige kategorier.