Coop Danmark A/S

Årets lokale karer kåret

Del

Syltede havtorn, swizzle og voksen-pålægschokolade vinder årets Produktpriser 2018

Coop og landets største kokkekonkurrence Sol over Gudhjem har siden nytår været på jagt efter de bedste lokale produkter i Danmark inden for mad, drikke og konfekture. Jagten er nu kulmineret med kåringen af vinderne: Havtorn-producenten Høstet fra Nexø, Læsk fra Hørsholm og Svenningsen - The Nordic Chocolatier.

Produktprisen gives til produkter, der med en god historie, en særlig råvare og unik oprindelse kan give forbrugerne nye og spændende smagsoplevelser. 79 produkter fra hele landet er blevet smagt og testet, og 9 producenter blev udvalgt til at dyste om Produktprisen 2018.

Formålet med Produktprisen 2018 er at påskønne innovative løsninger i udviklingen af lokale produkter inden for mad, drikke og konfekture og være med til at synliggøre gode eksempler på, hvordan innovation og nytænkning kan betyde alverden for et lokalt produkt. Finalerunden foregik som led i den officielle afholdelse af kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem på Bornholm den 23. juni 2018, der blev vundet af kokken Dak Wichangoen fra restaurant Kiin Kiin.

Et kæmpe skulderklap Høstet, Læsk og Svenningsen får hver en kontant præmie på 5.000 kroner, møde med Coop om eventuelt fremadrettet samarbejde, mulighed for at testsælge finaleproduktet i udvalgte Coop-butikker og omtale på Coops og Sol over Gudhjems sociale medier. Og Peter Svenningsen – manden bag pålægschokolade med stjerne anis og peberrod – er stolt over prisen:

”Jeg er rigtig glad og stolt over at vinde Produktprisen 2018. Jeg har altid ment, at der manglede en voksenudgave af pålægschokolade, så jeg håber naturligvis, at der er et marked for det. Det må tiden jo vise. Men at vinde Produktprisen er naturligvis et stort klap på skulderen".

Danmark boomer af iværksætteri

Danske varer er i høj kurs og Coop vil gerne kunne tilbyde forbrugerne et endnu bredere udvalg af danske kvalitetsvarer. Det glæder Hanna Schaldemose, fødevarekonsulent i Coop:

”Den gode historie og det gode håndværk er med til at drive interessen for lokale madvarer blandt forbrugerne. De vil gerne vide, hvad de spiser, og hvor råvarerne kommer fra. De mange produkter, vi har smagt, testet og nu kåret vidner om, at kreativitet, iværksætteri og lyst til at udvikle nye produkter blomstrer i Danmark. Produktprisen er for os en mulighed for at opdage nye, lokale produkter, som måske har levet en skjult tilværelse, men som i høj grad fortjener at komme frem i rampelyset”.

Download billeder af de tre vinder-produkter

 

KONTAKT

 

Kokkekonkurrencen Sol over Gudhjem Mads Marschall T: +45 21 61 42 23 M: info@sogk.dk Coop

Hanna Schaldemose

Fødevarekonsulent, Lokale varer

T: +45 51593542

 M: Hanna.schaldemose@coop.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Halvårsregnskab fra Coop Bank14.9.2018 13:15pressemeddelelse

Coop Bank har for første halvår 2018 opnået et resultat som forventet. Antallet af kunder er vokset med 16 procent, og banken havde pr. 30. juni 122.000 kunder. Det rentebærende udlån er siden årsskiftet øget med 15 procent til 887 millioner kr. Resultatet er en fremgang fra –19,8 millioner kr. efter skat i den tilsvarende periode 2017 til -13 millioner kr. i år. ”Vi er overordnet set tilfredse med udviklingen i årets første seks måneder. Vi kan konstatere en konstant høj interesse for vores produkter på grund af de lave omkostninger, den gode rente og høje gennemsigtighed,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. Forbrugerrådet Tænk Penge kårede i april for andet år i træk Coop Bank som nr. 1, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. i konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber. Coop Bank er for de 1,7 million medlemmer af Coop, der kan anvende banken via internet og te

Fakta klar med første bio-bærepose10.9.2018 07:57pressemeddelelse

Som den første landsdækkende kæde i Danmark tilbyder Fakta fra 10. september sine kunder en klimavenlig og genanvendelig bærepose. Den nye pose er plantebaseret, lavet af biobaseret PE (polyethylen baseret på sukkerør) modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. Poserne er lavet af et fornybart materiale, og planterne har optaget CO2, imens de voksede, og derfor er poserne klimavenlige. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. Fakta vil fortsat også sælge den almindelige bærepose, der er 80 procent genanvendelig. Men den nye biopose sælges til samme pris, som den almindelige, 2,75 kr. ”Vi vil gerne gøre det lettere for vores kunder at være mere klimavenlige, når de handler i Fakta, uden at det skal koste dem ekstra. Vi ved, at omtanke for miljø og klima spiller en stadig større rolle for kunderne,” siger konst. kædedirektør John Hornbech Christensen, Fakta. Fakta har gennem det seneste år styrket sin po

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum