Årets Julemærkekunstner: En stor ære at tegne Julemærket

Han er nok Danmarks mest kendte nulevende serietegner. Både tegneserien ’Valhalla’ og de kendte Troldeliv-bøger om Paja og Pajko kommer fra Peter Madsens hånd. I år kommer hans karakteristiske streg også til at forme Julemærket 2018.

Allerede som 15-årig publicerede Peter Madsen sine første striber. Humor, kropslighed og fokus på rumvirkning har siden været kodeordene i Peters arbejde, hvad enten han har tegnet finurlige gnomer og guder, svulstige damer, skønne troldebørn eller selveste Jesus Kristus i tegneserien ’Menneskesønnen’.

Om opgaven med at tegne årets Julemærke siger den erfarne tegner:

Det er en stor udfordring at tegne årets Julemærke. Et billede, der både skal fungere som samlet illustration og samtidig som 50 individuelle småbilleder er ikke noget, man klasker ned på en eftermiddag. Og det gør det ikke nemmere, at hvert mærke skal forsynes med tekster, der både skal kunne læses og samtidig ikke bryde billedet for meget op. Men først og fremmest er det en stor ære at få lov til at tegne årets Julemærke. Julemærkefonden gør et stort og vigtigt stykke arbejde.”

Julemærket offentliggøres den 29. oktober
Julemærket 2018 er i trykken nu, men hvordan det ser ud, afsløres først den 29. oktober 2018, hvor Peter Madsen præsenterer årets mærke sammen Julemærkefondens protektor, H.K.H. Kronprinsessen, på Københavns Rådhus.

Julemærket 2018 er nr. 115 i rækken af Julemærker, der er udkommet hvert år siden 1904. Indtægterne fra salg af Julemærker går til at støtte børn på de danske Julemærkehjem. De fem Julemærkehjem hjælper børn, der mistrives og har brug for hjælp til at tackle mobning, ensomhed og lavt selvværd.

Du kan læse mere om Peter Madsen og se eksempler på hans arbejde på petermadsen.info.

Du kan læse mere om Julemærket og Julemærkehjemmene på julemaerket.dk.

Fakta om Julemærkefonden

• Driver de fem Julemærkehjemmene i Danmark
  • Hvert år får op mod 1000 børn et ophold på et Julemærkehjem
  • Børn på Julemærkehjem kæmper med mistrivsel, mobning, ensomhed og lavt selvværd
  • Salget af Julemærker dækker cirka en femtedel af omkostningerne til Julemærkehjemmene
  • Julemærkehjemmene modtager 4,7 % i offentligt tilskud

Kilde: Julemærkefonden

Fakta om Peter Madsen

• Født 1958, Roskilde
  • Dansk tegner, forfatter, filmskaber og foredragsholder
  • Publicerede sine første striber som 15-årig og har siden, foruden en afhopper til medicinstudiet, levet af at instruere, tegne og fortælle
  • Debuterede i 1970 med tegneserien 'Valhalla' om de nordiske gudemyter (1979-2009), som også blev til en film med Peter som instruktør. Den prisbelønnede Valhallategneserie er udkommet på 11 sprog, og bind 1 er indtil nu solgt i over 100.000 eksemplarer alene i Danmark
  • Står sammen med sin kone, forfatter Sissel Bøe, bag de kendte Troldeliv-bøger om Paja og Pajko. Og derudover har Peter Madsen kaster sig over bibelfortolkninger, børne- og eventyrbøger.
  • I dag er han også en flittig foredragsholder og har de seneste 20 år holdt mere end 1000 foredrag om sit arbejde som illustrator
  • Peter har modtaget en lag række danske og udenlandske priser for sit arbejde. Blandt andet Danske Skolebibliotekarers Børnebogspris (1981), Publikumsprisen for bedste børne- og ungdomsfilm i Cannes for tegnefilmen ’Valhalla’ (1987), Norsk Tegneserieforums Sproing-pris: bedste udenlandske tegneserie for ’Menneskesønnen (2004), Orla-prisen (2008)
  • Peter bor i Allerød med sin kone

Signe Silbye - mail: signe.silbye@julemaerket.dk - tlf.: 61 19 48 90

Julemærkefonden driver de fem Julemærkehjem i Danmark. Her bor børn, der mistrives. Børn, der har brug for hjælp til at tackle mobning, ensomhed, lavt selvværd og for manges vedkommende også overvægt. Et ophold på Julemærkehjem varer i 10 uger og er et gratis tilbud til børnene og deres familier. På Julemærkehjemmene bliver børnene en del af et fællesskab med sammenhold, støtte og omsorg fra både børn og voksne. De lærer om sund kost, motion og fysisk og psykisk sundhed, og for mange af børnene bliver opholdet starten på en helt ny livsstil.

Julemærkehjemmene har hjulpet udsatte børn siden 1904.