Årets elektroniske julegavehits 2022

Julen og den årlige julehandel nærmer sig. Elektronik står ofte højt på ønskelisten, og i år bliver nok ingen undtagelse. I takt med stigende energipriser, er strømsparetips i høj kurs, og energisparende elektronik og teknologi er blevet særligt eftertragtet. I den forbindelse har vi samlet en liste med tips og inspiration til årets julegaver, som samtidig kan hjælpe dig eller dine kære med at spare på elforbruget.
Årets elektroniske julegaver 2022

Airfryers er årets helt store hit
Airfryers er populært som aldrig før – og af en god grund. Foruden de praktiske og sundhedsrelaterede fordele, kan airfryeren hjælpe med at spare på energiforbruget. Airfryeren kræver ingen forvarmning og tilbereder maden på kortere tid end en almindelig ovn - og er derfor et oplagt gavevalg til dem, der ønsker at spare strøm. Airfryeren fås i forskellige prisklasser fra den basale model til de mere avancerede modeller med diverse tilbehør.

Jonathan Lorentzen, Sales Manager SDA, ser en tydelig stigende interesse for ’den moderne frituregryde’: ”Airfryers er populære som aldrig før. Vi oplever en kæmpe ’hype’ omkring dem lige nu. Interessen skyldes dels, at airfryeren er utroligt alsidig og kan bruges til meget mere end blot friturestegt mad som pommes frites. Den kan tilberede alt fra kød og grøntsager til boller, kage og pizza. Samtidigt er interessen steget i takt med energipriserne, fordi airfryeren ofte er mere energieffektiv end en almindelig ovn. ”

Smarte gaveønsker, der hjælper på elregningen
Interessen for ’smarte’ gadgets har været stigende de seneste par år – og nu er der endnu flere grunde til at ønske sig denne teknologi. Smarte produkter kan i mange tilfælde være med til at mindske energiforbruget. Smart-belysning kan f.eks. meget mere end at skabe en farverig atmosfære i rum og værelser. Smart LED-belysning kan bl.a. time, fjernstyre og dæmpe belysningen og dermed reducere strømforbruget. Belysning står for ca. 10 % af vores elforbrug, hvorfor disse intelligente gadgets er gode gaveønsker, vil man gerne reducere sit strømforbrug. De smarte lyssystemer fås i mange udgaver og særligt produkter fra Philips Hue, Wiz og Nanoleaf er populære blandt både unge og voksne.

Også ’smarte’ WiFi-stik er et perfekt gaveønske, hvis man vil holde øje med f.eks. strømforbrug – eller bare ønsker at gøre hverdagen mere enkel. Med et smart stik kan ’ikke-smarte’ produkter blive smarte og styres med mobiltelefonen. Stikket kan f.eks. tilsluttes lamper eller radiatorer, og man kan på den måde overvåge og styre b.la. temperaturen fra telefonen.

Et varmt ønske
Elkedlen er en klassiker i det danske køkken, og drikker man meget te eller kaffe, er en elkedel med varmeindstillinger et ideelt gaveønske. Traditionelle elkedler er lavet til at koge vandet op til 100 grader celsius, men det er faktisk ikke den bedste temperatur, hvis man laver te eller kaffe. En elkedel med varmeindstillinger gør det muligt at justere varmen til andre temperaturer alt efter ens behov – på den måde sikrer man den perfekte te eller kaffe samtidigt med, at der spares både tid og strøm.

Årets elektroniske julegaver 2022