Arbejdsmiljøløft: Mobile robotter gør arbejdspladsen mere sikker

På mange arbejdspladser i industrien færdes medarbejdere blandt trucks og anden tung trafik, der kører rundt på fabriksarealerne. 72 procent af lederne i industrien betegner risikoen for sammenstød og påkørsler som en stor udfordring og bekymring i hverdagen. Et flertal af arbejdsgiverne ser nu selvkørende mobile robotter som en middel til at højne sikkerheden for industriens medarbejdere. Det viser en ny analyse foretaget blandt 117 virksomhedsledere inden for industri, grossist- og logistikvirksomheder.

Hvert år kommer tusindvis af medarbejdere til skade på jobbet som følge af pallestablere og gaffeltrucks. En undersøgelse har vist, at der i Tyskland alene sker der omkring 40 arbejdsulykker hver eneste dag med gaffeltrucks og palleløftere, og ifølge ESAW (European Statistics on Accidents at Work) har cirka 10% af alle skader forårsaget af gaffeltrucks alvorlige konsekvenser for de involverede.

Sådan behøver det ikke være. Robotter kan øge sikkerheden markant. Teknologiudviklingen har gjort det muligt at automatisere denne transport med sikre mobile robotter, der på intelligent vis tager hensyn til bløde trafikanter på arbejdspladsen. Avancerede sensorer og sikkerhedsalgoritmer sørger således for, at de autonome mobile robotter automatisk undgår forhindringer, samtidig med at de med lyd- og lyssignaler kan gøre opmærksomme på deres tilstedeværelse.

Set i det lys er det ikke overraskende, at 78 procent af lederne i industrien nu planlægger at optimere intern logistik med selvkørende mobile cobots. I 2024 ventes stort set alle større arbejdspladser at bruge mobile robotter for at sikre en optimeret gennemløbstid og produktivitet. Det viser en dugfrisk analyse, foretaget af Klausen& Partners for Mobile Industrial Robots (MiR). Det danske firma MiR er frontløber inden for mobile robotter globalt, både rent teknologisk, sikkerhedsmæssigt og hvad angår markedsandel.

Analysen af barrierer for barrierer og udfordringer for automatisering i industrien er udført for Mobile Industrial Robots. Hele analysen kan læses her: https://www.mobile-industrial-robots.com/en/report/

Den automatiserede linje er rener og sikrere

I de sidste fem år har mobile robotter vundet indpas i mange forskellige industrier, som har én ting til fælles: De transporterer dagligt store mængder af materialer og varer på tværs af store fabriksarealer i hele processen fra varemodtagelse til vareudlevering.

Et af eksemplerne er amerikanske Cabka, der på en fabrik med et areal på 37.000 kvadratmeter producerer paller af genbrugsplast i Missouri, USA. Her er mobile robotter fra MiR for nylig blevet en del af en ny fuldautomatisk produktionslinje. En robotarm læsser de færdige paller direkte på en MiR500-robot, som er udstyret med en MiR-palleløfter. MiR-robotten transporterer de færdige paller væk fra produktionsgulvet til et særskilt klargøringsområde, så snart de er produceret, så produktionsgulvet hele tiden er ryddet. I klargøringsområdet bliver pallerne kvalitetstjekket og pakket, og gaffeltrucks kan så transportere de færdige paller til lageret og læsseramperne, uden at det er nødvendigt at have fabriksarbejdere til stede.

Ønsket om at forbedre arbejdsmiljøet og sikkerheden er en af de vigtigste årsager til, at Cabka har udskiftet nogle af virksomhedens gaffeltrucks med MiR robotter i virksomhedens amerikanske fabrik:

Med MiR robotterne er vi ikke bekymrede for, at folk går i vejen, for MiR robotten stopper bare hvis du kommer for tæt på. Hvorimod der med palleløftere eller gaffeltrucks, er en risiko for at nogen bliver ramt. Robotten mindsker altså en del bekymringer omkring sikkerheden,” fortæller projektleder Wayne Kearney hos Cabka.

Uden MiR-robotten kræver anlæggets indretning, at medarbejdere og gaffeltrucks skal manøvrere rundt om stabler med paller, der er under behandling, samt færdige paller i en lang og smal gang med meget trafik. Det går ud over sikkerheden. MiR-robotternes indbyggede sikkerhedsfunktioner gør dem ideelle til områder, hvor der er medarbejdere til stede

Ifølge International Federation of Robotics (IFR) steg antallet af automatiske transportsystemer med 162 procent alene fra 2017 til 2018. Mange virksomheder bruger allerede autonome robotter til at transportere emner mellem for eksempel lagre og produktionslinjer, og der er modeller på markedet, som automatisk kan transportere tungt gods på paller. Det gælder blandt andet MiR500 og MiR1000 fra Mobile Industrial Robots (MiR): Det er mobile robotter, der kan flytte op til 500 og 1000 kg gods på størrelse med en europalle.

Også i Kina ser man stor værdi i at eliminere gående transport, hvor medarbejdere manuelt transporterer emner og varer rundt. En mobil robot kræver ikke ekstra plads.

MiR-robotter er nemme at installere og fleksible at anvende, uden at skulle ændre noget på infrastrukturen i virksomheden. De gør de muligt for os at frigøre vores medarbejderressourcer fra intern transport, så trafikken kører glat, mens de kan bruge deres tid på at øge produktiviteten. På vores fabriksgulv er der meget gående færdsel og megen transport af materialer, så vi er meget optaget af at højne sikkerheden for personalet. Det bidrager MiR-robotterne i høj grad til,” siger Zhou Chaowei, direktør i Infinitus.

Oprindelig havde Infinitus forestillet sig at investere i AGV’er (Automated Guided Vehicles), men det viste sig at det ville være for omkostningstungt og ufleksibelt at installere og anvende, fordi teknologien kræver faste spor i gulvet. Med mobile robotter og flådestyring kan man med nogle klik på en tablet ændre robotters ruter og stoppesteder, ligesom den selv manøvrerer uden om skiftende forhindringer på en fabrik.

Industriens 5 største udfordringer:

• At holde trit med markedsudviklingen og de krav, den stiller.
  • At have fuldt ud optimerede processer for at holde omkostningerne nede og konkurrenceevnen intakt.
  • At tiltrække og fastholde medarbejdere med de rette kvalifikationer.
  • At øge produktionskapaciteten uden at øge areal eller stab.

Om Mobile Industrial Robots:

Mobile Industrial Robots blev grundlagt i 2013 af den erfarne robotudvikler Niels Jul Jacobsen, der er en nøglefigur i selve opbygningen af Danmarks internationalt anerkendte robotklynge. MiR-robotterne har for længst bevist deres værd, og tusinder kører nu rundt i den globale industri og automatiserer intern transport. MiR har dermed på rekordtid skabt et helt nyt marked. I foråret 2018 blev MiR købt af den førende leverandør af automatiseret testudstyr, amerikanske Teradyne, der for tre år siden også købte danske Universal Robots.

78 procent af lederne i industrien planlægger at optimere intern logistik med selvkørende mobile cobots. I 2024 ventes stort set alle større arbejdspladser at bruge mobile robotter for at sikre en optimeret gennemløbstid og produktivitet.
Amerikanske Cabka har en fabrik med et areal på 37.000 kvadratmeter, hvor de producerer paller af genbrugsplast. Her er mobile robotter fra MiR for nylig blevet en del af en ny fuldautomatisk produktionslinje.
På vores fabriksgulv er der meget gående færdsel og megen transport af materialer, så vi er meget optaget af at højne sikkerheden for personalet. Det bidrager MiR-robotterne i høj grad til hos Infinitus i Kina.

Workspace, Haslegaardsvej 10
8210 Aarhus V

+45 28915809http://www.grouleff.it/

Regnskab: Blue Ocean Robotics investeringer i vækst virker6.4.2020 07:24:26 CESTPressemeddelelse

Venturefabrikken Blue Ocean Robotics har opnået vækst på alle fronter efter et år, hvor der blev lagt mange kræfter og i alt 40 millioner kroner i at gøre flere nye robotter klar til verdensmarkedet. Det gælder datterselskaberne Beam Robots, som nu hedder GoBe Robots, og også UVD Robots og PTR Robots. Blue Ocean Robotics Holding opnåede et resultat på 5,5 mill. kr. i 2019 og har en egenkapital på 130 mill. kr. Resultaterne i 2019 validerer det strategiskifte, som robotventurefabrikken gennemførte i 2018.

Danish business BILA to deliver enormous robot system for SalMar’s new InnovaNor facility in Norway19.3.2020 16:03:53 CETPress release

Denmark is closed due to corona but is open for business. At Denmark's largest automation firm, BILA, employees are working at full throttle; the company has just landed a huge order for the Norwegian salmon industry. BILA will automate sorting, packing and palletising for one of the world's largest salmon producers, with an annual production volume in excess of 150,000 tonnes of salmon.