Arbejdsmiljø og miljø har topprioritet hos OKNygaard

Anlægsgartner OKNygaard fortsætter arbejdet med at optimere både arbejdsmiljø og miljø og dermed skabe de bedste rammer for medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder

Arbejdsmiljø i hverdagen, projekt "Det ny H.C. Andersens Hus" i Odense

”Miljø, arbejdsmiljø og sikkerhed på OKNygaards arbejdspladser har højeste prioritet. Vi arbejder målrettet på at minimere risikoen for skader på vores medarbejderes og samarbejdspartneres helbred samt skader på miljøet. Derfor har vi valgt at blive certificeret efter ISO 14001:2015 og DS/ISO 45001:2018 suppleret af Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1510,” udtaler adm. direktør i OKNygaard, Ole Kjærgaard.

Ekstra indsats for at inddrage medarbejderne

OKNygaard er gået nye veje i branchen for at sikre den bedste trivsel hos medarbejderne. Derfor har de ansat antropolog Jakob Vest Arler til at skabe sammenhæng mellem ledelsens tiltag og medarbejdernes hverdag.

” Vi skal lytte til medarbejdere fra alle dele af virksomheden – det er deres hverdag og de ved ofte hvad vi skal fokusere på for at styrke det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Det kan være helt konkret om tilgængeligt værktøj, om det sociale mellem kollegaer og ledere, eller om kommunikation og information på tværs, både i den enkelte afdeling og hele virksomheden, ” fortæller Jakob Vest Arler, der er en fast del af OKNygaards HR-team.

”For OKNygaard er det helt afgørende at medarbejderne kan møde ind hver dag til et godt arbejdsmiljø. Det drejer sig både om sikkerhed, arbejdskultur, trivsel, ledelse, samarbejde og medbestemmelse over egne arbejdsopgaver. Alt sammen delelementer, der giver et godt arbejdsmiljø,” fortæller adm. direktør i OKNygaard, Ole Kjærgaard.

Miljø

For OKNygaard går klima og miljø hånd i hånd med arbejdsmiljøet. De opgaver, der skal løses, skal løses på en måde, der både styrker arbejdsmiljøet og miljøet. Derfor har ONygaard gennem flere år opdateret indsatset ved bl.a. at skifte alle håndholdte maskiner fra benzin til el. Det gavner i det lange løb både medarbejdere, kunder og klima. Samtidig med, at de nye maskiner bidrager til at kunne levere et endnu produkt til kunderne.

”Vi glæder os over de nye muligheder der er kommet på markedet inden for elmaskiner. Det gør det muligt for os at være bæredygtige og tage hensyn til klima og miljø, uden at skulle gå på kompromis med det produkt vi levere til kunderne eller at det betyder for mange benspænd for vores medarbejdere. Nu er det tværtimod sådan, at de bæredygtige løsninger bliver så mange og så gode, at vi kan skifte og samtidige få bedre løsninger og i sidste ende levere et bedre produkt,” udtaler adm. direktør i OKNygaard, Ole Kjærgaard.

Arbejdsmiljø i hverdagen, projekt "Det ny H.C. Andersens Hus" i Odense
Bæredygtige klimaprojekter, projekt "Det ny H.C.Andersens Hus" i Odense.

Dansk drivkraft bag europæisk platform for grønnere byer9.12.2020 14:38:46 CETPressemeddelelse

OKNygaard er i samarbejde med Jordbrugets Uddannelsescenter i Beder i gang med at etablere et dansk videnscenter med fokus på urban greening, borgertrivsel og biodiversitet. Projektet er en del af et 4-årigt EU-udviklingsprojekt, finansieret af Erasmus+ med partnere i Tjekkiet, Rumænien, Finland, Spanien og Holland. Projektets helt klare mål er at have fokus på uddannelse omkring grøn udvikling i byerne. Det sker på tværs af det grønne erhverv, forskning og anlægsgartnerfaget. Derfor er Jordbrugets UddannelsesCenter Århus og OKNygaard glade og stolte over at være med i projektet. ”OKNygaard er med i projektet, fordi vi vil være med til at styrke bevidstheden om den betydning grønne områder har for fremtidens byer. Særligt når vi ser på de udfordringer klimaforandringer, øgede mængder vand og større temperaturudsving stiller til vores arbejde i fremtiden,” fortæller adm. direktør i OKNygaard, Ole Kjærgaard, og fortsætter ”I OKNygaard har vi arbejdet med flere projekter, der skaber grønn

OKNygaard indgår i forskningssamarbejde om sikkert arbejdsmiljø19.11.2020 08:55:51 CETPressemeddelelse

Et sikkert arbejdsmiljø har høj prioritet hos anlægsgartner OKNygaard, men virksomheden oplever ofte, at regler og retningslinjer kan være svære at efterleve i hverdagen på pladserne. Derfor har de indgået et samarbejde med forskere fra Arbejdsmedicinsk Klinik i Herning, der forsøger at kortlægge, hvordan branchen bedst takler udfordringerne med at oversætte arbejdsmiljølovgivningen til praksis hos den enkelte medarbejder Hvorfor er det relevant for OKNygaard at deltage i et forskningsprojekt? ”Vi ved, at der kan være stor forskel mellem myndighedernes regler og praksis på byggepladserne. Som den største danske private virksomhed i anlægsgartnerbranchen arbejder vi målrettet på at minimere risikoen for skader på vores medarbejderes og samarbejdspartneres helbred samt skader på miljøet. Vi mener, det er oplagt, at vi tager ansvar og går forrest ved at hjælpe med at skabe ny viden og indsigt, der kan komme hele branchen til gavn,” udtaler økonomidirektør i OKNygaard, Holger Hansen. Sådan