Arbejdsmarkedet bremsede op i slutningen af 2019

Der var en spæd opbremsning på arbejdsmarkedet mod slutningen af 2019, hvor der i årets sidste kvartal blev præsteret lidt færre arbejdstimer, viser tal fra Danmarks Statistik. Dansk Byggeri forudser, at coronakrisen nu giver en periode med negativ vækst i dansk økonomi og nedgang på arbejdsmarkedet.

Ifølge Danmarks Statistik blev der i fjerde kvartal 2019 præsteret 0,5 procent færre arbejdstimer på det samlede arbejdsmarked end i det foregående kvartal. I den private sektor var der også et fald på 0,5 procent, mens der i bygge- og anlægsbranchen var et mikroskopisk fald på 0,1 procent i antallet af præsterede arbejdstimer.

- Arbejdstidsregnskabet er den mest præcise opgørelse af beskæftigelsen, og de nye tal viser, at der var en begyndende om end udramatisk opbremsning på arbejdsmarkedet i fjerde kvartal. Men det ændrer bestemt ikke på arbejdsmarkedets position som den største solstrålehistorie overhovedet i dansk økonomi, før coronakrisen satte ind, siger Dansk Byggeris cheføkonom Bo Sandberg.

- Der var allerede i efteråret betydelig international usikkerhed, men det ændrede ikke på dansk økonomis kernesunde grundform, som vi i princippet stadig har nedenunder den corona-dyne, der er lagt henover økonomien for tiden, siger Bo Sandberg.

Byggeriet holder på medarbejderne så længe som muligt
Med et beskedent sæsonkorrigeret fald i de præsterede arbejdstimer på 0,1 procent i byggeriet, men en stigning på 0,6 procent i branchens beskæftigelse, kan man sige, at bygge- og anlægsbranchen også formåede at slutte 2019 godt af.

- Byggebeskæftigelsen blev ved at stige, også mod slutningen af 2019, men den præsterede arbejdstid bevægede sig modsat. Det viser, at byggevirksomhederne til og med 2019 så vidt muligt forsøgte at holde fast på de nuværende medarbejdere trods en lille nedgang i aktiviteten, siger cheføkonomen.

Dansk Byggeri forventede allerede før coronakrisen, at beskæftigelsen i byggeriet toppede i 2019, og håbet var indtil for nylig en blød landing i 2020.

- Men med coronakrisen er det næppe realistisk. Derfor vil fokus i de næste måneder være, hvad der kan foretages af politiske og økonomiske afværgeforanstaltninger for at forhindre, at det uundgåelige aktivitetsdyk bliver alt for dybt, siger cheføkonom Bo Sandberg, Dansk Byggeri.

Ny prognose i slutningen af april

Dansk Byggeri følger situationen dag for dag, og forventer indtil videre at kunne komme med en opdateret prognose for byggeaktiviteten i 2020 og 2021 i sidste halvdel af april.

Cheføkonom Bo Sandberg, bsa@danskbyggeri.dk, telefon 28 50 38 19
Pressemedarbejder Sarah Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.