FrontRead ApS

App gør skoleelever til bedre læsere

På Borgerskolen i Taastrup blev eleverne i en 8. klasse markant bedre læsere efter to en halv måneder med en app, der træner både læsehastighed, tekstforståelse og øjets fysiske formåen.
På under tre måneder steg eleverne i en 8. klasse på Borgerskolen i Taastrup cirka en karakter i læsning efter et træningsforløb med FrontReads læsetræningsapp. Foto: PR.

I de sidste måneder frem mod sommerferien prøvede en 8. klasse på Borgerskolen i Taastrup kræfter med en læsetræningsapp fra FrontRead, for at forbedre elevernes læseevner. Forsøget var en stor succes og efter to en halv måneder viste det sig, at klassens gennemsnit i læsning var steget med cirka en karakter.

– Til afgangsprøven i dansk får eleverne en relativt svær læsetest, hvor de har 30 minutter til fem tekster, der udfordrer deres evne til både informationssøgning, orienteringslæsning, skimning, sprogforståelse og tekstforståelse. Jeg gav min daværende 8. klasse denne type læsetest før og efter, jeg havde brugt FrontRead, og klassens karaktergennemsnit steg fra 5,14 til 6,0, fortæller Mette Conrad, der er dansklærer på Borgerskolen i Taastrup.

Redskab der pacer hjernen

Inden hun stiftede bekendtskab med FrontRead, savnede Mette Conrad et redskab til samtidig at træne læsehastighed og -forståelse med elever i de ældste klasser.

– Når vi bruger FrontReads app bliver hastigheden presset i vejret, og der bliver arbejdet med øjets fysiske potentiale. Det pacer hjernen. Og nogle gange hørte jeg mine elever sige ’ej, skal vi ikke spille det der læsespil’.  Eleverne synes simpelthen, det er sjovt at arbejde med, forklarer Mette Conrad, der planlægger at starte op med FrontRead i hendes 7. klasse efter jul.

Træning af hjernen

FrontRead træner blandt andet øjets fysiske læseevner og hukommelsen. Det bliver koblet sammen med de nyeste former for læsestrategi. Merete B. Riedel, læringsansvarlig i FrontRead, forklarer:

Konceptet tager udgangspunkt i, hvordan hjernen arbejder, når vi læser. Vi kan udvide øjnenes synsfelt, og vi kan træne hjernens evne til at genkende ord. Ved for eksempel at gøre sig klart på forhånd, hvad målet med læsningen er, og hvilket vidensniveau man ønsker at opnå, bliver læsningen hurtigere, mere rationel og forståelsen større.

Mette Conrad
Lærer, Borgerskolen
metteconrad78@gmail.com

Merete B. Riedel
Læringsansvarlig, FrontRead
info@frontread.dk

Billeder

Download
Ud over at træne hastighed, kan man for eksempel arbejde med at udvide øjets synsfelt. Foto: PR.
Download
Mette Conrad er lærer på Borgerskolen i Taastrup, og hun har oplevet, at FrontRead er sjovt for eleverne at arbejde med. Foto: PR.

Information om FrontRead ApS

FrontRead ApS
Saltholmsgade 22

26 82 15 00http://frontread.dk/

FrontRead har i 25 år hjulpet medarbejdere i adskillige virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner til at læse hurtigere samt øge forståelsen af det læste. Senest med en app, der viderefører metoder og teknik på de nyeste platforme.

Følg pressemeddelelser fra FrontRead ApS

Flere pressemeddelelser fra FrontRead ApS