Antenneforeningen er nu på fibernettet

2500 medlemmer af Fakse-Fakseladeplads Antenneforening siger nu endegyldigt farvel til de gamle antennekabler og goddag til fremtidens fibernet.

Det betyder frit valg på pakkehylden, så hver enkelt husstand selv kan vælge internethastighed og tv-pakke og lade Fibia stå for drift og vedligehold af den lynhurtige og stabile internetforbindelse.

Anneforeningens formand, Niels Svane, er glad for at være nået i mål:

- Det er et stort projekt at skifte så meget gammelt antennekabel med fibernet, men det giver os en fremtidssikring og en garanti mod uforudsete vedligeholdelsesudgifter og det kommer os alle til gode, fastslår han og tilføjer:

- Vores medlemmer er løbende koblet på og langt de fleste har haft deres fibernet længe. Men skulle der være smuttet en adresse undervejs, så har vi en aftale med Fibia om, at de står klar på søndag når det gamle signal slukkes.

Fibia oplyser, at hvis det bliver nødvendigt, så kan man kobles på stort set med det samme, hvis man ringer til Fibias kunderservice.

Fremtiden hedder fibernet

Hos Fibia glæder Mia Stroustrup, direktør for salg og kundeservice, sig over at kunne koble så mange på fremtidens fibernet:

- Store dele er Region Sjælland er plaget af langsomme og dårlige internetforbindelser og det er en stopklods for den regionale udvikling. For vi har brug for hurtigt og stabilt internet, når vi for eksempel er på arbejder, modtager fjernundervisning eller skal på Forældreintra, fortæller Mia Stroustrup og tilføjer:

- Vi kan give et rigtigt godt tilbud, når vi kobler 2500 medlemmer af en forening på vores fibernet og den model, hvor vi tilbyder at erstatte en hel antenneforenings infrastruktur er helt klart en god løsning for alle parter, siger hun.

Bekæmper digital ulighed

Ejerne bag Fibia – de andelsejede energi- og fibernetkoncerner NRGi og SEAS-NVE – besluttede sidste år at investere et større milliardbeløb i at sikre alle andelshaverne en hurtig og stabil internetforbindelse inden år 2023.

I løbet af det seneste år er Fibia i Region Sjælland gået i gang med at lægge fibernet i jorden på Sydlolland, Nykøbing Falster, Sorø, Skælskær, Slagelse, Næstved, Nykøbing Sjælland, Højby samt området omkring Mullerup, Dalby og Reersø.

Fibia: Pressekontakt Rasmus Carlsen, telefon 30 28 67 20

Fakse-Fakse Ladeplads Antenneforening: Formand Niels Svane, telefon 21 79 30 05