Antallet af syrere er steget markant i byggeriet

Antallet af syriske håndværkere og bygningsarbejdere er steget med raketfart, siden den store strøm af flygtninge krydsede grænsen i 2015. På tre år er der kommet mere end 10 gange flere syrere i arbejde i bygge- og anlægsbranchen, og udviklingen fortsætter i år, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

Sidste år var der 317 fuldtidsbeskæftigede syrere ansat i de danske bygge- og anlægsvirksomheder. Det er en markant stigning, som glæder Dansk Byggeri.

- Årsagen til, at de syriske håndværkere er kommet til Danmark, er naturligvis meget trist. Men det er rigtig positivt, at de, der bliver her, kommer i arbejde. Flygtninge, der har et arbejde og kan forsørge sig selv, bliver langt bedre integreret og bidrager til det danske samfund, siger adm. direktør i Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen.

Byggeriet har succes med integration, men mangler stadig hænder
Tilbage i 2011 var der kun, hvad der svarer til tre syriske beskæftigede på fuld tid i byggeriet. Men især de seneste tre år har syrerne gjort deres indtog. Fra 2015 til 2016 steg antallet fra 29 til 112, mens der i 2017 var 254 og sidste år altså 317 fuldtidsbeskæftigede syrere ansat i de danske bygge- og anlægsvirksomheder. Det viser en opgørelse fra Dansk Byggeri, som bygger på tal fra Jobindsats.

- Mange virksomheder i bygge- og anlægsbranchen har løftet et stort ansvar for integration af de nytilkomne syrere. Men stigningen er også en indikation af, at branchen har brug for flere kvalificerede medarbejdere, end der bliver uddannet herhjemme, siger Lars Storr-Hansen.

Det er nemlig ikke kun syrere, der er blevet flere af på de danske byggepladser. Samlet set er antallet af udenlandske medarbejdere steget markant de seneste syv år, viser opgørelsen fra Dansk Byggeri. Sidste år var der cirka 16.300 fuldtidsbeskæftigede udlændinge i den danske bygge- og anlægsbranche. En stigning på ca. 150 procent i forhold til 2011.

- Tallene viser tydeligt, at bygge- og anlægsbranchen fortsat har behov for udenlandske medarbejdere for at kunne følge med efterspørgslen. Derfor er det godt, når det lykkes at få flygtninge ind på arbejdsmarkedet ikke mindst i byggeriet, hvor håndværksvirksomhederne flere steder stadig mangler kvalificerede medarbejdere, siger adm. direktør i Dansk Byggeri, Lars Storr-Hansen.

Adm. direktør i Dansk Byggeri Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk , telefon 28 93 43 94

Holstebro Kommune er danmarksmester i at udlicitere tekniske opgaver til private16.9.2019 05:00:00 CESTPressemeddelelse

I Holstebro har man overladt stort set hele arbejdet med at drive og vedligeholde kommunens veje, grønne anlæg, parker og rydde sne til private virksomheder. Næsten 91 procent af de tekniske opgaver er udliciteret, og det gør Holstebro Danmarks bedste, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri. Men der er store forskelle på, hvor meget de midt- og vestjyske kommuner udliciterer.