Andreas Brantelids celloextravaganza

På sit kommende album hylder den danske stjernecellist sit instrument med værker for 1, 2, 4 og 12 celloer af komponister, der ændrede celloens historie!
Andreas Brantelid c. Ida Wang

En violin var ikke det samme efter Paganini, et klaver ikke det samme efter Liszt. Når Andreas Brantelid ser tilbage på fire af de største cellister i perioden omkring det 20. århundredes begyndelse, er det ikke bare for at hylde fire formidable musikere, men også for at understrege deres betydning for nutidens forståelse af celloen.

Piatti, Popper, Fitzenhagen og Klengels cellomusik fortsætter med at udfordre musikelever den dag i dag, og som ingen andre tager stjernecellisten Andreas Brantelid værkerne ud af øvelokalet for at vise dem for koncertpublikummet på sit kommende album 48 Strings og det visuelle album med videoer til Alfredo Piattis 12 Capriccioer.

Øvestykker i et nyt lys
Nogle vil mene, at noget musik hører mere hjemme i øvelokalet end i koncertsalen. Men som Andreas Brantelids program vil vise, er der ikke altid tale om ’brugsmusik’, men om musik, der opnår en helt særlig nærhed, når det afsøger instrumentets tekniske og klanglige muligheder.

”Piattis 'dodici capricci' for solocello er særdeles velkendt blandt cellister, og stort set ukendt for koncertpublikummet. De tolv korte stykker er usædvanligt virtuose, og de stiller hver især skarpt på et særligt teknisk element,” forklarer Andreas Brantelid. ”Siden jeg var dreng og øvede mig på Piattis Capriccioer, har det altid været en drøm for mig at indspille dem på en måde, så de lyder så godt, som de fortjener, og måske bidrage til, at de når ind i koncertsalene.”

Med albummet ser Andreas Brantelid tilbage på sin musikalske ungdom og dedikerer albummet til sin underviser, Mats Rondin, der gik bort i 2014.

De 12 Capriccioer udkommer som visuelt album på Apple Music den 27. maj

1, 2, 4 celloer!
Piattis Capriccioer er revolutionerede for cellospillets udvikling. Da værket blev skrevet i 1860, blev det anset som værende umuligt at spille, men det satte efterfølgende ny standard for den tekniske kunnen på instrumentet. Også David Poppers Suite, en duo for to celloer, er populær blandt cellister i dag med sin scherzo og medrivende finale. Andreas har her optaget duoen med sin far, Ingemar Brantelid, som også medvirker på de øvrige indspilninger. Værket for fire celloer er af Wilhelm Fitzenhagen, også et kendt navn blandt cellister. Udover at være en forrygende solist, fik Fitzenhagen et ry som den bedste cellolærer i Rusland som professor på koncervatoriet i Moskva. Hans fem koncertvalse for fire celloer blev til i 1880’erne, men ikke udgivet i Fitzenhagens levetid.

Celloextravaganza!
Det sidste værk på albummet er af Julius Klengel. Han var solocellist i Leipzigs Gewandhaus-orkester i mere end 40 år, men komponerede også ivrigt – og med betydelig succes – gennem hele sit liv. Værket Hymnus er skrevet for ikke mindre end 12 celloer, en særligt klangrig og forfinet lyrisk meditation, Andreas Brantelid har indspillet med 11 medcellister – et vaskeægte celloextravaganza!

Hymnus for 12 Celloer udkommer som single den 27. maj

Om Andreas Brantelid
Andreas Brantelid (f. 1987) har som en af de mest eftertragtede skandinaviske musikere, modtaget anmelderroser fra kritikere i hele verden. Senest har han udgivet Times of Transition (2021) i samarbejde med Concerto Copenhagen og med musik af C.P.E. Bach and Haydn (8.574365) samt Russian Tales (2020) med musik af N. Mjaskovskij og A.K. Glazunov for cello og klaver.

Dato for udgivelser
Single Hymnus for 12 Cellos udkommer 27. maj
Visuelt album 12 Caprices udkommer 27. maj  kun på Apple Music
Albummet 48 Strings udkommer den 10. juni