Andel køber Tryggevælde Solpark af European Energy

Andel udbygger sin position som producent af vedvarende energi ved at købe Tryggevælde Solpark fra European Energy. Solparken har været i drift siden starten af året, og producerer energi svarende til elforbruget i 15.000 husstande.
Tryggevælde Solpark ved Faxe

Tryggevælde Solpark, der ligger ved Faxe, har en energikapacitet på 55 MW og har været i produktion siden januar 2022.

Eneste gangbare løsning på klimakrisen
”Det er helt uomgængeligt, at Danmark får brug for meget mere energi fra vedvarende energikilder. Det er den eneste gangbare løsning på klimakrisen og på vores afhængighed af fossile brændsler”, siger adm. direktør Jesper Hjulmand om baggrunden for købet af Tryggevælde Solpark. Han tilføjer, at Andel med købet øger sit fokus på vedvarende energi:

”Andel vil gå forrest i den grønne omstilling og sikre, at energiproduktion også i fremtiden er forankret i et dansk, andelsejet selskab. Solen er ny energikilde for os, idet vi hidtil har fokuseret stærkt på produktion af vedvarende energi fra vind. Dette engagement fastholder vi, blandt andet via arbejdet med den kommende energiø i Nordsøen, og så investerer vi strategisk i en bred værdikæde.”

Gode partnerskaber er afgørende
En øget produktion af vedvarende energi er afgørende, når der skal ske en grøn omstilling af samfundet. Derfor er det også vigtigt, at der er nogle gode partnerskaber mellem udviklere af grøn energikapacitet og så elselskaber, som sælger strømmen til slutkunderne.

”Det samarbejde, som vi har haft med Andel omkring Tryggevælde, har vi været glade for i vores virksomhed. Både Andel og European Energy anerkender, at udbygning af vedvarende energikapacitet er fundamentet for samfundets fremtidige energibehov. For European Energy er det vigtigt, at der er en vilje til at aftage den grønne strøm, som vores anlæg producerer. Kun på den måde sikrer, vi at der kommer en løbende velvilje til at investere i ny vedvarende energi, som skal sikre den grønne omstilling”, siger Knud Erik Andersen, adm. direktør for European Energy.

Vil producere meget mere vedvarende energi
I dag står Andel-koncernen stærkt i eldistribution samt kundeløsninger inden for energi, fiber og opladning af elbiler. Energiproduktionen kommer fra havvindmølleparken Rødsand 2 samt medejerskab af Ørsted. Det er et vigtigt element i den langsigtede strategi at øge kapaciteten inden for elproduktion.

European Energy har udviklet, opført og drevet Tryggevælde Solpark, som producerer cirka 60 millioner kilowatt-timer om året. Det svarer i runde tal til elforbruget i 15.000 husstande. Parken er beliggende i nærheden af Faxe og dækker et areal svarende til cirka 100 fodboldbaner. I forbindelse med handlen overtager Andel et 30-årigt lejemål på jorden.

European Energy vil fortsat stå for driften af Tryggevælde Solpark.

Parterne ønsker ikke at oplyse finansielle forhold omkring handlen.

Yderligere oplysninger:

Pressechef Morten Kidal
mkl@andel.dk

European Energy
Ming Ou Lü
miol@europeanenergy.com

Om European Energy
European Energy er en dansk udvikler af sol- og vindparker samt PtX-løsninger. Virksomheden blev stiftet i 2004 og har siden udviklet og bygget for knap fire GW vedvarende energi i over 26 forskellige lande. Ved udgangen af af 2022 er virksomheden engageret i udviklingen af vedvarende energiprojekter med en samlet energikapacitet på over 40 GW fordelt over 26 lande.

Om Andel
Andel er Danmarks ledende energi- og fibernetkoncern med 2,8 millioner kundeforhold fordelt over hele landet. Ejerkredsen er cirka 400.000 sjællandske andelshavere, og det er cirka 1900 kolleger, der har ansvaret for de daglige opgaver. Datterselskaberne repræsenterer hvert sit område i energisektoren – elnetselskaberne Cerius og Radius, ladeoperatøren Clever, energiselskabet Andel Energi, handelsselskabet Energi Danmark og fibernetselskabet Fibia.

Tryggevælde Solpark ved Faxe