Analyse: Midlertidige underskud kan godt harmonere med sunde offentlige finanser

OFFENTLIGE FINANSER
Danmark har udsigt til en periode med offentlige underskud. Det skyldes den demografiske udvikling med flere børn og ældre. Vi har blandt andet udsigt til et underskud på 0,5 procent af BNP i 2030. Det strider imod regeringens forståelsespapir, der lægger op til et mål om balance i 2030.
”Hvis man sigter efter rendyrket balance på den strukturelle saldo, sådan som der har været tradition for, så vil det æde 13,9 milliarder kroner af det økonomiske råderum i 2030. Det vil gøre det sværere at lade det offentlige forbrug følge med, når vi i en periode får flere børn og ældre, som fylder på de offentlige budgetter,” siger Jon Nielsen, senioranalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, der står bag analysen.
Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er det imidlertid uproblematisk have et midlertidigt underskud frem mod 2030, hvis blot de offentlige finanser grundlæggende er holdbare, og det er de i Danmarks tilfælde. Det, der afgør, om de offentlige finanser er sunde, er nemlig ikke udviklingen i den offentlige saldo, men udviklingen i den offentlige nettogæld, som frem mod 2050 stiger lidt, men siden falder kraftigt og vendes til nettoformue.
Udsving i antal børn og ældre bør pilles ud af regnestykke
Det er ikke kun mod 2030, at der er udsigt til underskud på den offentlige saldo. Frem til 2060 vil kurven for de offentlige underskud nemlig tage form som en hængekøje, der når bunden i 2044, inden underskuddene lige så stille bliver vendt til overskud.
Situationen med flere børn og ældre i en periode, som betyder et strukturelt underskud på saldoen, kaldes for hængekøjeproblematikken. Løsningen på hængekøjeproblematikken er ifølge AE’s senioranalytiker Jon Nielsen, at den strukturelle offentlige saldo fremover skal korrigeres, så man piller midlertidige udsving i befolkningens sammensætning ud af regnestykket.
Så længe udsvingene i saldoen er midlertidige og ikke truer de offentlige finansers langsigtede sundhed, er det uproblematisk at rense for demografien i saldoen, mener han.
”Man har allerede renset den strukturelle saldo for en række midlertidige forhold, fordi man ikke mener, at de bør påvirke styringen af de offentlige finanser. Det mener vi også, at man burde gøre med demografien, fordi det ikke er et økonomisk problem, men et politisk problem,” siger Jon Nielsen.
Med ”et politisk problem” henviser han til, at politikerne selv har valgt at indføre en budgetlov med en underskudsgrænse på maksimalt 0,5 procent af BNP, hvilket er skrappere end det, EU kræver af medlemslandene. EU tillader, at vi lemper tærskelværdien til 1 procent af BNP. Derfor har blandt andet de økonomiske vismænd og Nationalbanken anbefalet dette.
Analysens hovedkonklusioner
- Den demografiske udvikling med flere børn og ældre betyder, at Danmark har udsigt til en periode med offentlige underskud. Vi har blandt andet udsigt til et underskud på 0,5 procent af BNP i 2030, hvor forståelsespapiret mellem regeringen, Enhedslisten, SF og De Radikale lægger op til at sigte efter balance.
- I en kommende 2030-plan kan regeringen tænkes at fremlægge en målsætning for saldoen i 2030. Hvis vi skal have balance i 2030, vil det koste 13,9 milliarder kroner på det finanspolitiske råderum for 2025-2030.
- Et midlertidigt underskud er imidlertid ikke problematisk, hvis de offentlige finanser grundlæggende er holdbare. Det er de i Danmarks tilfælde, og derfor taler almindelige økonomiske argumenter imod at stramme de offentlige finanser. Danmark har ovenikøbet store ”skjulte” indtægter i de udskudte pensionsskatter. Løsningen bør derfor være at sigte efter balance på en demografisk korrigeret offentlig saldo.
- Danmark har udsigt til en offentlig nettoformue på 50 procent af BNP ved udgangen af århundredet. Hvis vi permanent forbedrer de offentlige finanser, så vi overholder budgetlovens underskudsgrænse på 0,5 procent af BNP, vil nettoformuen stige til et ekstremt niveau på cirka 300 procent af BNP i 2100. Hvis vi overholder et lempet saldokrav på 1 procent, vil nettoformuen stadig stige kraftigt – til knap 200 procent af BNP ved udgangen af århundredet.
Kontakter
Jon NielsenSenioranalytiker
Tlf:40 54 18 80jn@ae.dkJakob EsmannKommunikationskonsulent
Tlf:28 33 80 69je@ae.dkBilleder
Links
Information om AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
AE - Arbejderbevægelsens ErhvervsrådReventlowsgade 14, 1. sal
1651 København V
3355 7710https://www.ae.dk/
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd er en økonomisk-politisk tænketank og et samfundsøkonomisk analyseinstitut, der arbejder for at fremme den sociale retfærdighed i Danmark. AE’s overordnede formål er at udarbejde og formidle samfunds- og erhvervsøkonomisk viden samt løsningsideer til gavn for lønmodtagerne og for at fremme den sociale retfærdighed.
Følg pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra AE - Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Analyse: Regeringen kan roligt bruge flere penge uden at give økonomien hedetur8.12.2025 08:15:00 CET | Pressemeddelelse
Analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) skyder argument om overophedning af økonomien ned. Man kan sagtens øge det offentlige forbrug, uden at det puster til inflationen, viser analysen i anledning af Økonomiministeriets udgivelse af ”Økonomisk Redegørelse” i torsdags.
Flere fattige børn i hver tredje kommune: Se tallet for din kommune2.12.2025 05:05:00 CET | Pressemeddelelse
Der er stadig store kommunale forskelle i andelen af børn, der vokser op i relativ fattigdom, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Det seneste år er andelen af fattige børn faldet i de fleste kommuner, men steget i 31 kommuner.
Halvdelen af de københavnske småbørn tilhører nu eliten17.11.2025 06:05:00 CET | Pressemeddelelse
0-2-årige børn i København og på Frederiksberg kommer i stigende grad fra velstillede hjem, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). 54 procent af småbørnene kommer fra overklassen eller den højere middelklasse mod 37 procent for ti år siden. Skredet viser behovet for flere boliger, der er til at betale for almindelige lønmodtagere, siger vicedirektør.
Analyse finder milliardhul i Liberal Alliances økonomiske plan15.11.2025 06:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det ville efterlade et hul på 13,5 milliarder kroner i Liberal Alliances økonomiske plan, hvis alle kommuner havde samme administrative udgifter som Solrød Kommune, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Det er den eneste kommune, hvor Liberal Alliance har haft borgmesterposten de seneste fire år.
45.000 unge uden job og uddannelse: Så stor er forskellen på kommunernes brug af særlig uddannelse målrettet dem12.11.2025 07:09:13 CET | Pressemeddelelse
En stor del af de unge på kanten, der gennemfører et forløb på den forberedende grunduddannelse (FGU), kommer i arbejde eller uddannelse efterfølgende, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE). Uddannelsen virker. Alligevel er der stor forskel på, hvor meget de enkelte kommuner gør brug af uddannelsen over for målgruppen. Se tallet for din kommune.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

