Aluminiumsbygning på 29 etager løber med eftertragtet pris

Det er nok højden på 29 etager, der springer mest i øjnene på de fleste, der passerer tårnbygningen Nordbro på Nørrebro i København. Men den smukke og spektakulære aluminiumsbygning udmærker sig samtidig ved så mange arkitektoniske detaljer, at arkitektfirmaet Arkitema Architects, der har tegnet bygningen, løber med den eftertragtede Aluminium Byggeprisen 2020.

Med prisen hylder Alufacadesektionen i Dansk Byggeri og Aluminium Danmark i Dansk Industri kreative projekter i aluminium. Juryen, som blandt andet bestod af arkitekt Lars Serup fra tegnestuen Transform, mener, at netop dette projekt får utroligt meget ud af materialets egenskaber.

- Aluminium er et populært materiale, som bliver brugt på stadig flere og nye måder i byggeriet. Og Nordbro udmærker sig ved både den gode arkitektur, et funktionelt design og en intelligent og innovativ brug af aluminium, siger chefkonsulent Jim Hansen fra Aluminium Danmark.

Konsulent i Alufacadesektionen i Dansk Byggeri Jesper Hald er enig og lægger samtidig vægt på, at der også er tænkt energieffektivitet og indeklima ind i bygningen.

- Vi er hele tiden obs på at hjælpe vores medlemmer i en retning, der også inddrager bæredygtighed, siger han.

Godt samarbejde og grundig forberedelse

Den 100 meter høje facade er karakteriseret ved et meget markant arkitektonisk udtryk. Og juryen lagde i sin bedømmelse vægt på, at facaden har et varierende udtryk med gennemgående linjer samtidig med en række detaljer, som øjet får lyst til at udforske nærmere.

Bygningen er indrettet med lejligheder i forskellige størrelser til både studerende, bofællesskaber og familier. Og ifølge partner og arkitekt Dorthe Keis fra Arkitema Architects ligger der flere års grundige analyser og dialog med blandt andet Københavns Kommune, naboer og Nørrebro Lokaludvalg bag byggeriet.

- Vi har haft et rigtig godt samarbejde med alle på holdet omkring projektet, og vi har i fællesskab formået at skabe et højhus, der er æstetisk smukt, men også bygbart. Eksempelvis har de specialdesignede facadeelementer, som vi har skabt sammen med facadeentreprenør på projektet HSHansen A/S, gjort monteringen smidig og hurtig i forhold til at skulle beklæde en 100 meter høj bygning. Også her har brugen af aluminium som beklædningsmateriale vist sit værd som en både funktionel og æstetisk god løsning, siger Dorthe Keis.

Konsulent Jesper Hald, Alufacadesektionen, Dansk Byggeri, jeha@danskbyggeri.dk, telefon 20 33 56 85
Chefkonsulent Jim Hansen, Aluminium Danmark i DI, jimh@di.dk, telefon 40 43 94 10

Billeder

På billedet fra venstre: Morten Ahrenkiel Søgaard, Ragnar Gaasedal, Sonja Nielsen og Hans Bering fra facadeentreprenør HSHansen A/S, partner og arkitekt Dorthe Keis fra Arkitema Architects, formand Jan Lunde fra Alufacadesektionen i Dansk Byggeri, Jim Hansen fra Aluminium Danmark i DI, arkitekt Lars Serup fra tegnestuen Transform, Jesper Hald fra Alufacadesektionen i Dansk Byggeri og Stig Langhoff fra HAI.

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.