Alt for få el-lastbiler på de danske veje

Mens vi ser flere og flere elbiler på vejene, så er der meget langt mellem el-lastbilerne i Danmark. P.t. er der kun indregistreret ca. 14 el-lastbiler over 12 t., som ikke er renovationskøretøjer. Hvis der skal gang i omstillingen til el i den tunge transport, må regeringen komme med en samlet plan for omstillingen af lastbilerne, lyder opfordringen fra ITD.

Copyright_ Shutterstock

I Danmark bryster vi os af at være et grønt foregangsland. Men når vi sammenligner os med vores naboer, halter vi langt efter, når det kommer til at støtte overgangen fra diesel til el-lastbiler.

Ifølge bilstatistik.dk var der i juni 2022 indregistreret ca. 83 el-lastbiler i Danmark, hvoraf hovedparten er varebiler over 3,5 t og lastbiler til renovationskørsel.

Kun ca. 14 af de indregistrerede el-lastbiler, er lastbiler over 12.t. til godstransport af varer. Det svarer til mindre end 1 ud af 1000 lastbiler.

Og de tal bør få alarmklokkerne til at ringe i regeringen, mener ITD’s administrerende direktør, Jesper Høgh Bach.

-At der kun er en håndfuld el-lastbiler til godstransport ud af de 43.000 lastbiler på de danske veje, er ganske alarmerende. For det viser jo, at omstillingen til elektricitet reelt ikke er kommet i gang i den tunge transport, siger Jesper Høgh Bach, der samtidig understreger, at de manglende el-lastbiler ikke skyldes at de danske vognmænd ikke vil omstille til eldrift. Tværtimod.

Forklaringen er, ifølge Jesper Høgh Bach, at det fortsat er for dyrt og usikkert at investere i en elektrisk lastbil.

- Selvom lastbilproducenterne satser stort på udviklingen af el-lastbiler, er der stadig mange ubekendte, der skaber usikkerhed om en eventuel investering. Blandt andet usikkerhed om ladeinfrastruktur, rækkevidde og nye kørselsmønstre.

-Dertil kommer, at der aktuelt ikke er reelle alternativer til diesellastbilerne. De er på vej, men de er også kun lige på vej, siger Jesper Høgh Bach.

Løsningen ikke en ny vejafgift

Derfor kan den netop besluttede kilometerbaserede vejafgift, som fra 2025 bliver pålagt lastbiler, ikke stå alene, hvis formålet er at få flere grønne køretøjer på vejene.

- En elektrisk lastbil er i dag tre gange så dyr som en diesellastbil, og det gør investeringen urealistisk for langt de fleste vognmænd, også når de bliver pålagt en kilometerbaseret vejafgift, der er lavere for nulemissionslastbiler. Men hvis kørselsafgiften suppleres med støtteordninger, der dækker en del af merprisen for en grøn lastbil, så kan det kickstarte brugen af el-lastbiler, siger Jesper Høgh Bach

Derfor undrer det ITD-direktøren, at den incitamentsstruktur, som skiftende regeringer har valgt til at booste salget af personbiler på el, nu er helt glemt.

-Der er ikke nogen tvivl om, at en af årsagerne til, at vi i dag ser flere og flere elbiler, er, at prisforskellen mellem en konventionel bil og el-bil er udjævnet via støtte. Og det vil også ske, hvis man gør det samme med lastbiler.

-For støtteordninger accelererer den grønne omstilling, hvad enten der er tale om afgiftslempelser eller direkte støtte, siger Jesper Høgh Bach.

Se på vores nabolande

Konkret opfordrer ITD regeringen og transportminister Trine Bramsen til se mod lande som Tyskland, Norge, Holland og Sverige, hvor man afsætter milliarder til grøn omstilling af lastbiler.

-Vi opfordrer til, at regeringen kommer med en samlet plan for omstilling af den tunge transport, som ikke kun ser på afgifter, men også på støtteordninger, der kan sætte gang i salget af el-lastbiler. Ellers ender vi med at blive det sorte får på europæisk plan, når man ser på antallet af grønne lastbiler, siger Jesper Høgh Bach.

Alene i Tyskland alene har man afsat ca. 12 mia. kroner fra 2021-2024 til at indkøb af klimavenlige el- og brintlastbiler og yderligere ca. 37 mia. kr. til tank- og ladeinfrastruktur.

Det står i skarp kontrast til Danmark, hvor regeringen indtil videre har afsat 121 mio. kr. til at støtte indkøb af klimavenlige lastbiler, samt afsat en pulje på 250 mio. kr. til tank- og ladeinfrastruktur til den tunge transport.

Copyright_ Shutterstock

Opfordring til campister – husk parkeringsreglerne på rastepladserne15.7.2022 11:23:57 CEST | Pressemeddelelse

Der er mangel på rastepladser til lastbiler, og problemet forværres, når campingvogne på sommerferie bruger lastbilernes sparsomme parkeringspladser langs motorvejene. Derfor opfordrer ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, til, at bilister med campingvogne husker parkeringsreglerne. For lastbilchaufførerne er afhængige af rastepladserne, når de skal holde deres hvil.

Ny vejafgift for lastbiler spænder ben for den grønne omstilling24.6.2022 17:00:06 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen præsenterede i dag en ny kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, som skal gælde fra 2025. Men det er et fejltrin, at afgiften ikke følges op af støtteordninger til grøn omstilling af lastbiler. For selvom der åbnes for at køre med længere og tungere lastbiler, vil afgiften stadig være en skatteskrue, som fører til højere priser på transport og i værste fald forsinker den grønne omstilling af lastbiler.

Den kommende CO2 differentierede vejafgift skal ikke blive en skatteskrue16.6.2022 15:14:42 CEST | Pressemeddelelse

Politikerne forhandler i øjeblikket om udformningen af en kommende kilometerbaseret vejafgift på de danske veje. Men hvis den kommende roadpricing for lastbiler skal have den ønskede CO2 effekt, så skal provenuet føres tilbage til grøn omstilling af transportbranchen, og varebiler skal indtænkes i ordningen, lyder det fra ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

Grundlov: Vognmændenes retssikkerhed skal genetableres5.6.2022 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Grundlovens §72 slår fast, at boligen er ukrænkelig, og at det kræver retskendelse, før myndigheder kan få adgang til at foretage kontrol hos en virksomhed. Alligevel kan myndighederne flere steder i transportlovgivningen uhindret få adgang til virksomheders lokaler, køretøjer og papirer. Samtidig er antallet af bøder, som chauffører og vognmænd kan få i deres daglige arbejde nået et helt uacceptabelt niveau. Det skal der laves om på, mener ITD, der vil have vognmændenes retssikkerhed genetableret.