CyklistforbundetCyklistforbundetCyklistforbundet

Alliance: Boost cykelturisme og cyklisme på landet

Der er brug for en akutpulje til cykelturisme og cyklisme i landdistrikterne, så vejene allerede denne sommer er gearet til at tage imod de danske sommergæster. Sådan lyder forslaget fra en ny alliance bestående af Landdistrikternes Fællesråd, Dansk Cykelturisme og Cyklistforbundet.

Der er lige nu nye og store muligheder for at styrke cykelturismen og cyklismen generelt i de danske landdistrikter. Det skal udnyttes, mener Cyklistforbundet, Landdistrikternes Fællesråd og Dansk Cykelturisme i et fælles udspil.

I år er et helt særligt sommerferieår. Ingen ved, hvornår grænserne rundt om i Europa åbner, eller om flyene snart er i luften. Formentlig vil mange danskere holde sommerferien under hjemlige himmelstrøg.

Derfor er der netop nu store potentialer i at styrke cykelturismen og cyklismen generelt i de danske landdistrikter, der med kilometervis af naturskønne strækninger indbyder til ferie på cykel. Desværre er dårlige veje og manglende cykelstier i dag et benspænd for at få endnu flere op på cyklen og ud i landet.

Derfor foreslår organisationerne Landdistrikternes Fællesråd, Dansk Cykelturisme og Cyklistforbundet i fællesskab, at der etableres en AKUTPULJE på 100 mio. kr. til initiativer, der skal booste cykelturisme og udvikling af mikroturisme i landdistrikterne allerede i år.

Se det fulde udspil

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, siger:

- I Landdistrikternes Fællesråd er vi optagede af at finde og fremme de lyspunkter, der er i denne ulykkelige sundhedskrise. Et af dem er, at et ellers hårdt trængt turismeerhverv i landdistrikterne forhåbentlig kan få et boost gennem en bølge af danske cykelturister denne sommer. Derfor er der akut behov for at opdatere cykel-infrastrukturen og skabe større sammenhæng i den rundt i landdistrikterne, og det håber vi tre organisationer, at en akutpulje vil medvirke til.

Direktør for Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger:

- At opleve det ganske danske land – ikke mindst uden for byerne – gøres allerbedst på cyklen. I en tid, hvor vi om noget har brug for fællesskaber med afstand er en cykeltur i Danmark ud i det blå den helt oplagte mulighed. Derfor er en akutpulje, der skal kunne skabe vækst, arbejdspladser og ikke mindst gode og tiltrængte ferieoplevelser for de mange danskere, der nu forventes at holde sommerferie i Danmark, en oplagt mulighed at gribe.

Direktør for Dansk Cykelturisme, Jesper Pørksen, siger:

- I ’normale’ år kommer 60 procent af de 1,7 mio. cykelturister, der årligt besøger Danmark, fra udlandet. En stor del af dem må vi undvære i år. Det er fatalt for de mange virksomheder, der nyder godt af cykelturisternes besøg. Men der er også en tid efter krisen, og det er nu, vi skal gribe chancen for at fremtidssikre cykelferielandet Danmark.

På Lolland-Falster er Guldborgsund Kommunes borgmester John Brædder positiv over for forslaget om en akutpulje til cyklismen og cykelturismen i landdistrikterne. Han siger:

- Som samfund har vi befundet os i en ulykkelig situation, siden covid-19 blæste ind over Danmark. Rundt i kommunerne mærker vi i den grad behovet for at stimulere erhvervslivet alle de steder, hvor der bare er de mindste vækstmuligheder. Cykelturismen er helt klart et område, hvor vi i Guldborgsund Kommune kan gøre os forhåbninger om at skabe vækst og arbejdspladser sommeren over. Derfor er det et kærkomment forslag.

FAKTA: AKUTPULJE PÅ 100 MIO. KR.

• I fællesskab foreslår Landdistrikternes Fællesråd, Dansk Cykelturisme og Cyklistforbundet, at der etableres en akutpulje på 100 mio. kr., som skal støtte initiativer, der booster cykelturisme og udvikling af mikroturisme i landdistrikterne.
  • Puljen skal primært støtte projekter, der kan realiseres inden eller i løbet af sommeren 2020 – og gerne i samarbejde med kommunale projekter.
  • Puljen skal administreres af Erhvervsministeriet og Transportministeriet (Vejdirektoratet) i fællesskab under ledelse af en hurtigarbejdende styregruppe med brug af ekstern bistand fra relevante aktører.
  • Puljen kan søges af kommuner, foreninger (fx landsby- eller borgerforeninger), landsbyklynger, organisationer, kommercielle aktører og destinationsselskaber.

KONTAKT
Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard via kommunikations- og pressekonsulent Eva Østergaard, mobil 5385 0136, mail eoe@landdistrikterne.dk

Direktør for Cyklistforbundet Klaus Bondam, mobil 40 70 83 65, mail bondam@cyklistforbundet.dk

Direktør for Dansk Cykelturisme Jesper Pørksen, mobil (+45) 27 83 76 73, mail jesper@cykelturisme.dk

Cyklen giver oplevelser, frihed og motion. Cyklen gør vores verden sundere, grønnere og mere bæredygtig. Vi arbejder for, at alle kan cykle sikkert og trygt. Uanset alder. Uanset om man bor på landet eller i byen. Vi er en demokratisk organisation, hvor alle, der ønsker et cykelvenlig verden, kan engagere sig.

Mennesker med handicap skal have bedre mulighed for at cykle21.6.2022 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Cyklen gør det muligt for mennesker med bevægelseshandicap at få motion og opnå en højere livskvalitet. Alligevel er det svært at få bevilget tilskud til særlige cykler, for mange kommuner forstår udelukkende cyklen som et transportmiddel. Der skal være bedre muligheder for, at mennesker med handicap kan cykle, mener Cyklistforbundet, der også efterlyser en generel holdningsændring til cykling for mennesker med handicap.

Cyklistforbundets skolekampagne får tusindvis af børn op på cyklen23.5.2022 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Færre børn cykler, men heldigvis hjælper Cyklistforbundets Alle Børn Cykler-kampagne tusindvis af skoleelever til at cykle mere i hverdagen og inspirerer forældre til at bakke op om deres børns cykling og skabe sunde og selvkørende børn. Tilmeldingen er nu åben til Danmarks sjoveste skolecykeldyst, der med undervisningsmaterialer og sjove konkurrencer får børnene i gang med at cykle.