Alle unge kan få hjælp til at søge ind på en ungdomsuddannelse
Det kan være svært at beslutte sig for, hvilken ungdomsuddannelse man vil søge ind på, når man er ung og måske knapt har afsluttet 9. eller 10. klasse. Særligt i år, hvor coronasituationen har forhindret de normale brobygningsaktiviteter, og kun ganske få skoleelever har været i praktik.
Men der er hjælp på vej til de unge og deres forældre, når de skal beslutte sig for en uddannelse og skal bevæge sig ind på optagelse.dk for at ansøge om optagelse på drømmestudiet.
UU-vejledningen i Lolland Kommune laver i øjeblikket kollektiv digital vejledning online sammen med klassens lærere, og efterfølgende vil der være mulighed for at få individuel vejledning for alle elever, der føler behov for det.
”Vi tilbyder i år en håndholdt vejledningsindsats til de unge og deres forældre, så de ikke skal stå alene med tvivl og usikkerhed om de unges uddannelsesvalg. Normalt er det kun de unge, som er vurderet ikke-uddannelsesparate, der har ret til individuel vejledning fra UU, mens elever, der er uddannelsesparate, skal hjælpes af deres forældre. Sådan er det i alle kommuner. Men i Lolland Kommune har vi i år lidt ekstra ressourcer, som vi gerne vil bruge til at støtte op om de unges uddannelsesvalg”, siger Signe Lund, formand for Børne- og Skoleudvalget.
Som følge af coronasituationen er brobygningen på ungdomsuddannelserne aflyst, og kun ganske få elever har været i praktik. UU-vejledningen på Lolland, der er en del af den kommunale ungeindsats, bruger derfor pt. færre ressourcer på at planlægge og gennemføre disse tiltag i forhold til andre år. Det giver plads til at tilbyde alle elever individuel vejledning i forbindelse med arbejdet med ansøgningsskemaerne på optagelse.dk.
Formålet er at sikre, at alle elever får færdiggjort deres ansøgning inden ansøgningsfristen den 1. marts 2021.
UU-vejlederne orienterer alle forældre om, at de kan kontakte vejlederen, hvis de har brug for individuel vejledning. Vejlederen vil også løbende følge op på, om eleverne er færdige med deres ansøgning, og vejlederen ringer til forældrene, hvis ikke elevens ansøgning er udarbejdet og afsendt.
”Vi har en vigtig opgave i den kommunale ungeindsats i at støtte de unge i deres uddannelsesvalg, så vi begrænser omvalg og frafald på ungdomsuddannelserne. Jeg ved, at alle vejlederne gør en stor indsats i øjeblikket for at udføre den bedst mulige vejledning, både digitalt og telefonisk, men det er desværre ikke alle elever, der får samme udbytte af digital undervisning og vejledning. Jeg er derfor glad for, at vi har mulighed for at gøre en ekstra indsats, der kan bidrage til, at alle elever kommer godt videre efter sommerferien”, fortæller Carsten Trannerup, der er leder af Ungeindsatsen.
Nøgleord
Kontakter
Signe LundFormand for Børne- og Skoleudvalget
Tlf:30 12 37 82Carsten TrannerupLeder af Ungeindsatsen
Tlf:29 63 01 26Information om Lolland Kommune
Følg pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lolland Kommune
Lolland Kommune styrker indsatsen for børn og unge i begyndende mistrivsel10.9.2025 06:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Nyt tilbud skal gøre det let og enkelt at få den nødvendige hjælp – før problemerne vokser sig større.
Ny undersøgelse viser stor tilfredshed med hjemmehjælpen i Lolland Kommune5.9.2025 16:11:42 CEST | Pressemeddelelse
Ældreministeriets brugertilfredshedsundersøgelse blandt landets modtagere af hjemmehjælp viser, at borgerne i Lolland Kommune overordnet set er godt tilfredse med den hjælp, de får. Kommunen ligger over landsgennemsnittet, og i spørgsmålene om oplevelsen af tryghed, værdighed og kontinuitet i hjælpen, klarer Lolland Kommune sig særligt godt.
Erhvervsvenlighed på Lolland: Det går den rigtige vej4.9.2025 17:10:45 CEST | Pressemeddelelse
Bedre samarbejde med virksomhederne, international rekruttering og fremgang på byggesagsbehandlingstid og digital erhvervsservice. Ny DI-måling viser positive tendenser i den lokale erhvervsvenlighed på Lolland.
Nye priser på færgetransport til Askø, Fejø og Femø3.9.2025 15:07:07 CEST | Pressemeddelelse
Samme pris til alle tre øer, en mere enkel struktur og bevarelse af øbo-bilkortet som måneds- og årskort. Det er essensen i en ny prismodel for Lolland Færgefart, der ventes at træde i kraft i det nye år.
Tomme bilsæder kan nu blive en del af den kollektive transport1.9.2025 09:37:05 CEST | Pressemeddelelse
Nu får borgere i Lolland Kommune en ny, fordelagtig mulighed for at dele køreturen. Lolland Kommune har indgået et samarbejde med samkørselstjenesten nabogo, som gør det muligt at udnytte de tomme sæder i biler, der allerede kører på vejene. Som passager kan du køre med til en lavere pris, fordi kommunen giver tilskud til turen, og dermed bliver samkørsel et attraktivt supplement til den kollektive transport for både pendlere, unge under uddannelse og andre med behov for transport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum