Aktiv støtte til kamp for udsatte pigers rettigheder
GIRLPOWER hjælper syriske flygtningepiger i Jordan
Hvert år øremærker hummel 1% af virksomhedens online omsætning til den særlige FIGHTS THAT MATTER pulje, der uddeler midler til personer, organisationer og formål, der kæmper for en god sag.
"På Kvindernes Internationale kampdag i marts kunne vi overdrage afghanske Khalida Popal og hendes organisation GIRLPOWER en check på 76.000.- kr., der sammen med et yderligere sponsorat og donation af udstyr netop har gjort det muligt at afvikle fodbold-camps for Syriske flygtningepiger i de to af de enorme lejre i Jordan. Her lever mere end 115.000 syriske flygtninge under svære forhold", fortæller Ulrik Juul, hummel.
Generelt er det ikke let at få en hverdag til at fungere for børn og unge i lejrene men netop pigerne er en særligt udsat og skrøbelig gruppe. Over fire dage – og 10 timer dagligt – gjorde Khalida og teamet det muligt for mere end 100 piger at spille fodbold sammen for første gang som en gruppe. For nogle af pigerne var det endda første gang nogensinde at de spillede fodbold.
”En af grundene til at jeg gør det her er fordi jeg selv har været flygtning. Første gang var jeg kun otte eller ni år gammel, da jeg var i Afghanistan og Taliban havde magten i landet. Jeg var nødt til at forlade landet sammen med min familie og bo i en flygtningelejr i Pakistan i otte år – så jeg ved hvad de gennemgår. Hver gang jeg laver noget for pigerne i en flygtningelejr føler jeg, at det ligesom jeg gennemlever er min egen barndom. Og jeg er glad for at jeg kan give pigerne noget af det jeg ikke selv fik, da jeg var barn. Min drøm er at give endnu flere piger mulighed for at spille fodbold. Det har hjulpet mig og kan helt sikkert hjælpe pigerne til at få mere selvtillid og selvværd,”, fortæller Khalida Popal.
Khalida Popal er tidligere anfører for det afghanske landshold og er kvinden bag det seneste års alvorlige afsløringer af seksuelt misbrug af piger fra det afghanske landshold. En sag, der førte til at hummel straks trak sig som sponsor og fik FIFA til at idømme præsidenten for det Afghanske Fodboldforbund udelukkelse fra al fodbold på livstid samt en millionstor bøde.
Håndbold giver håb for piger i Sierra Leone
Et andet projekt med specielt fokus på udsatte piger er hummel’s samarbejde med organisationen HAND (Handball For A New Destiny), der arbejder for pigers rettigheder i Sierra Leone. HAND er en søster-organisation til FANT (Football For A New Tomorrow), der som navnet siger bruger fodbold til at skabe positive fællesskaber.
Organisationens grundlægger og daglige leder, Cecilie Hauerberg fortæller: ”Fodbold er det helt store i Sierra Leone. Der er bare lige dét ved dét at Sierra Leone er ekstremt mandsdomineret og pigerne, der i forvejen er marginaliserede, har svært ved at få lov til at deltage. Håndbold er derimod en lille sport i landet og det forhold giver netop pigerne chancen for at skabe deres egen identitet og platform til at påvirke deres fremtid i positiv retning. Med afsæt i håndboldtræning får vi lejlighed til at få en snak med pigerne om vigtige emner som rettigheder, sundhed og uddannelse.”
HAND har tidligere landsholdsspiller og OL guldvinder Josephine Touray som ambassadør og sammen har vi taget initiativ til at samle bolde og udstyr ind til spillerne i Sierra Leone, der bogstaveligt mangler alt. I de kommende uger afgår en container fra København til Freetown pakket med sportsudstyr heriblandt 400 sæt håndbold tøj specielt til pigerne.
Støtte til piger fra indiens slum
Sidst men ikke mindst har vi gjort en indsats for at støtte udsatte piger fra slumområder i Indien. I sommer sponsorerede hummel udstyr til et pigehold, der var inviteret til Danmark for at deltage i Dana Cup i Hjørring.
Senest har hummel’s indiske kontor samarbejdet med sportsmediet The Bridge om en kampagne til fordel for døtre af sex-arbejdere i Kolkata’s red-light district. Hverken mødre eller piger nyder respekt eller basale rettigheder som følge af mødrenes erhverv. Pigerne har gennem fodbold fundet fælles identitet, der giver dem både ny værdighed og et håb om en fremtid væk fra prostitution med chance for at få en uddannelse og mulighed for at forsørge familien.
Flere hummel initiativer på vej
”hummel’s mission er Change The World Through Sport og vi vil fortsat støtte organisationer, klubber og enkeltpersoner, der med sport som afsæt og omdrejningspunkt kæmper for pigers rettigheder. Sport giver fællesskab, identitet og stolthed og fungerer som en god platform for at skabe synlighed, dialog og fremskridt ”, fortæller Allan Vad Nielsen, CEO, hummel.
I det kommende år er der flere initiativer på vej som hummel ser frem til at kunne offentliggøre.
Nøgleord
Kontakter
Ulrik Feldskov Juul
PR, Karma & Communication Manager, hummel
Mob: 24822472
Cecilie Hauerberg
Co-Founder & daglig leder, FANT
Mob: 31 18 15 23
cecilie@fant.dk
Khalida Popal
Founder & daglig leder, GIRL POWER
Kp@fcn.dk
Billeder
Links
Information om Hummel
hummel er grundlagt i 1923 og et af verdens ældste sportsbrands. Virksomhedens kernemission er at gøre en positive forskel i verden med sport som omdrejningspunkt. hummel drives med afsæt i den særlige Company Karma filosofi og stræber mod at drive en profitabel forretning med en høj grad af social ansvarlighed. hummel designer, producerer og markedsfører kvalitets sports- og fashionprodukter til både voksne og børn. hummel er privatejet og en del af Thornico Group.
Følg pressemeddelelser fra Hummel
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Hummel
hummel-topchef træder tilbage for at forfølge karrieredrøm9.4.2024 12:00:01 CEST | Pressemeddelelse
Efter syv år i spidsen for hummel fratræder Allan Vad Nielsen sin stilling som administrerende direktør, da han ønsker at forfølge sin drøm om at blive herre i eget hus. Til gengæld fortsætter han som en del af bestyrelsen og indtræder samtidig i Thornico Advisory Board. hummels nuværende COO, Lars Stentebjerg, overtager rollen som ny Group CEO.
Fra Aabybro IF til Faxe BK: Sådan indgår 1535 danske fodboldklubber i landsholdets nye EM-trøje18.3.2024 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Herrelandsholdets nye spillertrøje til sommerens EM-slutrunde i Tyskland er designet som en hyldest til det danske foreningsliv, hvor navnene på samtlige 1535 fodboldklubber under Dansk Boldspil-Union står skrevet indvendigt i trøjen.
hummel stormer frem i USA: ”Fodbold er vores vej ind på et konkurrencepræget marked”12.3.2024 08:25:56 CET | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel har haft travlt med at udvide sin portefølge af fodboldsponsorater i USA, hvor man de seneste tre måneder har lukket aftaler med to landshold og hele fem klubber fra landets næststørste liga. Ambitionen er at bruge fodbolden som løftestang til at blive en afgørende spiller på det amerikanske marked.
hummel indgår historisk aftale med MLS Next Pro klub14.12.2023 18:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel har underskrevet en historisk samarbejdsaftale med den amerikanske fodboldklub Carolina Core fra MLS Next Pro, som betyder, at hummel bliver det første sportsbrand udover Adidas til at blive en del MLS-systemet siden dets start i 1996.
hummel lancerer eksklusiv sneaker i samarbejde med europæiske storklubber5.12.2023 08:37:07 CET | Pressemeddelelse
Det danske sportsbrand hummel har netop løftet skøret for den nye VM78 CPH MS x Pro Clubs Sneakers, en eksklusiv fortolkning af den ikoniske VM78-silhuet designet specifikt til et udvalg af hummels største fodboldklubber i Europa.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum