Akademikerne: ”Råd til at fortsætte taxameterløft på universiteterne”

Den nye vismandsrapport viser, at dansk økonomi er bomstærk så langt øjet rækker. De sunde offentlige finanser ruster os til at håndtere morgendagens udfordringer ved blandt andet at investere i uddannelse. Samt ved at videreføre taxameterløftet, så vi kan sikre kvaliteten på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, der ellers vil blive beskåret med 10 pct. svarende til knap 300 mio. kr.

Ny vismandsrapport viser, at dansk økonomi er sund og med solide offentlige finanser, der ruster os til at håndtere morgendagens udfordringer.

”Jeg håber, at regeringen vil skifte kurs i finanslovsforhandlingerne og få fjernet usikkerheden om taxameterløftet. Det er en bombe under uddannelsernes økonomi, som betyder, at man fra den ene dag til den anden dag skal spare 10 pct. Det siger sig selv, at det vil få voldsomme konsekvenser for kvaliteten”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

”Vores stærke kompetencer ruster os til at imødegå morgendagens mange udfordringer. Derfor skal vi investere i uddannelse generelt, så vi kan sikre danske virksomheder den kvalificerede arbejdskraft, de skal bruge. Derfor skal alle grupper på arbejdsmarkedet også have bedre adgang til efteruddannelse, da kravene til den enkelte øges i takt med den teknologiske udvikling” Siger Lars Qvistgaard, og fortsætter,

”Dygtige medarbejdere er også en forudsætning for at kunne håndtere klimaudfordringerne, som er en bunden opgave. Men dette skaber også nye muligheder. Navnlig, hvis vi både styrker rammerne for den offentlige og private forskning i klimaløsninger, der som en sidegevinst måske kan skabe et nyt eksporteventyr. Styrket forskning og bedre uddannelser vil bidrage til et dygtigere Danmark til glæde for vores alles levestandard og velfærd.”

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 25 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2018 ca. 369.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Akademikerne: Manglende taxameterløft er en tikkende bombe under uddannelsernes økonomi2.10.2019 11:07:30 CESTPressemeddelelse

Regeringens udkast til finansloven indeholder ikke det taxameterløft, der længe har holdt økonomien på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, oven vande. Hvis ikke taxameterløftet videreføres, kommer det til at betyde, at uddannelsesbudgetterne bliver skåret 10 pct., svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Inden sidste folketingsvalg lovede samtlige af daværende folketingspartier, at taxameterløftet ville blive videreført efter et valg.

Akademikerne om nye KOT-tal: De nye studerende fortjener handling bag løfterne om en ny uddannelsespolitik25.7.2019 18:43:02 CESTPressemeddelelse

65.714 unge er i år blevet optaget på en videregående uddannelse. Det svarer til en 1 procent flere end sidste år. Det vækker glæde hos Akademikerne (AC), der opfordrer uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen til at sætte handling bag ordene, så de nye studerende får lov til at opleve den nye kurs for de videregående uddannelser, de blev lovet under valgkampen.