Akademikerne: ”Råd til at fortsætte taxameterløft på universiteterne”

Den nye vismandsrapport viser, at dansk økonomi er bomstærk så langt øjet rækker. De sunde offentlige finanser ruster os til at håndtere morgendagens udfordringer ved blandt andet at investere i uddannelse. Samt ved at videreføre taxameterløftet, så vi kan sikre kvaliteten på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, der ellers vil blive beskåret med 10 pct. svarende til knap 300 mio. kr.

Ny vismandsrapport viser, at dansk økonomi er sund og med solide offentlige finanser, der ruster os til at håndtere morgendagens udfordringer.

”Jeg håber, at regeringen vil skifte kurs i finanslovsforhandlingerne og få fjernet usikkerheden om taxameterløftet. Det er en bombe under uddannelsernes økonomi, som betyder, at man fra den ene dag til den anden dag skal spare 10 pct. Det siger sig selv, at det vil få voldsomme konsekvenser for kvaliteten”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

”Vores stærke kompetencer ruster os til at imødegå morgendagens mange udfordringer. Derfor skal vi investere i uddannelse generelt, så vi kan sikre danske virksomheder den kvalificerede arbejdskraft, de skal bruge. Derfor skal alle grupper på arbejdsmarkedet også have bedre adgang til efteruddannelse, da kravene til den enkelte øges i takt med den teknologiske udvikling” Siger Lars Qvistgaard, og fortsætter,

”Dygtige medarbejdere er også en forudsætning for at kunne håndtere klimaudfordringerne, som er en bunden opgave. Men dette skaber også nye muligheder. Navnlig, hvis vi både styrker rammerne for den offentlige og private forskning i klimaløsninger, der som en sidegevinst måske kan skabe et nyt eksporteventyr. Styrket forskning og bedre uddannelser vil bidrage til et dygtigere Danmark til glæde for vores alles levestandard og velfærd.”

Stærk aftale om opkvalificering modvirker en tabt corona-generation af unge ledige17.6.2020 12:34:35 CESTPressemeddelelse

Det er en stærk opkvalificerings- og beskæftigelsesaftale, der her til morgen blev præsenteret af et stort flertal af partierne i Folketinget. Akademikerne mener, at uddannelse er den rigtige vej ud af krisen og glæder sig over, at der er fundet penge til trainee- og graduate programmer for nyuddannede, samt initiativer der styrker opkvalificering af iværksættere. Akademikerne støtter, at der skal ske opkvalificering af alle, og ser frem til partssamarbejdet, hvor der bl.a. er lagt op til en drøftelse af en uddannelseskonto. Opgaven er nu at udbygge de gode takter fra aftalen.

Sommerpakken mangler fokus på iværksætterne og de små virksomheder15.6.2020 13:09:47 CESTPressemeddelelse

Et flertal i Folketinget landede i nat en sommeraftale med rigtig mange positive elementer. Den mangler dog et fokus på at hjælpe især nye virksomheder og små- og mellemstore virksomheder gennem krisen. Det er nemlig her, mange af de nye jobs opstår. Sådan lyder meldingen fra hovedorganisationen Akademikerne, der repræsenterer over 430.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked i Danmark.

Ambitiøs uddannelsesaftale kræver ambitiøs finansiering11.6.2020 12:37:43 CESTPressemeddelelse

Akademikerne har længe efterlyst politisk handling overfor de mange unge, der forventeligt vil søge ind på en uddannelse nu, hvor coronakrisen har sat en stopper for den store dannelsesrejse til udlandet, og hvor de typer job, som unge kan søge, er blevet kraftigt reduceret. Derfor er det også glædeligt, at der nu endelig er landet en aftale om flere uddannelsespladser, og at det med aftalens COVID-19-særtilskud anerkendes, at aktivitetsbevillingen kun dækker 70 pct. Desværre ser det ikke ud til, at den politiske ambition om 5.000 ekstra uddannelsespladser følges op med tilstrækkelig med midler. Det kan få fatale konsekvenser for den uddannelseskvalitet, institutionerne vil være i stand til at tilbyde de unge.

Inddrag alle parter i en klog fleksibel udfasning af hjælpepakkerne27.5.2020 12:20:46 CESTPressemeddelelse

Onsdag morgen fremlagde den økonomiske ekspertgruppe sine anbefalinger til udfasning af de økonomiske hjælpepakker. Hos Akademikerne er man glade for, at ekspertgruppen påpeger, at der stadig er brancher, der har særligt brug for hjælp, og låneordninger som sikrer virksomhedernes likviditet. Samtidig understreger Akademikerne vigtigheden af, at alle faggrupper bliver en del af arbejdet med at udarbejde en ny arbejdsfordelingsordning.