Afslutning af sag vedr. forsikringsligebehandlingloven

If har modtaget bødeforelæg fra SØIK i sagen om forskelsbehandling af gravide. If har erkendt og beklaget sagen og foretaget en række tiltag for at rette op. Vi ønsker nu at sætte punktum og lukke sagen, og har derfor valgt at betale bøden.

Baggrund:
Finanstilsynet politianmeldte i juli 2021 If og en række andre forsikrings- og pensionsselskaber for overtrædelse af loven om ligebehandling af kvinder og mænd i forbindelse med forsikring, pension og lignende finansielle ydelser. I forlængelse heraf rejste SØIK sigtelse og fremsendte bøde til selskaberne. If modtog bødeforelæg i december, og har valgt at betale bøden på 100.000 kr.

Handlinger foretaget:
Siden vi i oktober 2020 blev bekendt med situationen, har vi behandlet sagen med stor grundighed og foretaget en række tiltag for at rette op på problemet:

• Vi har rettet vores forsikringsbetingelser
  • Vi har opdateret al relateret information, herunder på if.dk
  • Vi har identificeret alle berørte kunder
  • Vi har informeret 189.000 kunder med de pågældende forsikringer om sagen
  • Vi har kontaktet de identificerede berørte kunder fra den pågældende periode og genbehandlet deres sager
  • Vi har udbetalt kompensation til de kunder, som vi utilsigtet og uberettiget har afvist dækning, svarende til de berettigede beløb i henhold til vores tilrettede betingelser

Det har aldrig været vores hensigt at forskelsbehandle vores kunder. Vi har beklaget sagen dybt og erkendt, at vi ikke har været opmærksomme på denne fejl i vores forsikringsbetingelser og i vores håndtering.

Kommunikationschef Birgitte Ringbæk, If Skadeforsikring.
Tlf: +45 3687 4912 / +45 6120 5009, birgitte.ringbaek@if.dk

If er Nordens største forsikringsselskab. Næsten 8.000 medarbejdere arbejder for, at Ifs 3,8 millioner kunder både tør og kan forme deres fremtid. If har været klimaneutral siden 2011 og tilsluttede sig i 2021 Science Based Targets (SBTi) og forpligter sig derved til at reducere ressourceforbrug og opfylde ambitiøse klimamål. Som storindkøber påtager If sig ansvaret for at tilskynde og, om nødvendigt, kræve bæredygtig adfærd fra sine flere tusinde samarbejdspartnere. If forsikrer hver 4. husstand i Norden, er ejet af den finske finanskoncern Sampo og har sit hovedkontor i Stockholm.