Ændring af arbejdsmiljøloven byder på højere bøder og gebyrer til virksomhederne

Virksomhederne kan se frem til mere tydelige regler om arbejdsmiljø. Det er en af konsekvenserne af, at et flertal i Folketinget har ændret arbejdsmiljøloven. Men Dansk Byggeri er bekymret over, at ændringen også betyder højere bøder og tilsynsgebyrer til virksomhederne, uden det nødvendigvis vil gavne arbejdsmiljøet.

Dansk Byggeri er glad for, at parterne bag ændringen af arbejdsmiljøloven vil gøre det lettere for virksomheder at forbedre deres arbejdsmiljø, selvom der endnu ikke er taget stilling til, hvilke regler der konkret skal ændres.

Arbejdsmiljøchef i Dansk Byggeri Mette Møller Nielsen ærgrer sig dog over, at man med lovændringen også vil hæve grundbøden til virksomheder, der bliver straffet for at overtræde arbejdsmiljøloven, og opkræve et gebyr for skærpede tilsyn efter et forbud.

- Jeg er meget bekymret over, at der kommer gebyrer på tilsyn. Den gode dialog og tillid mellem parterne kan hurtigt gå af fløjten, når der kommer et gebyr ind i billedet. Der er ingen dokumentation for, at man kan straffe sig til et bedre arbejdsmiljø ved at give højere bøder. I Dansk Byggeri vil vi følge implementeringen af de nye bøder og gebyrer tæt, siger Mette Møller Nielsen.

En saltvandsindsprøjtning til Arbejdstilsynet
Med lovforslaget er der samtidig lagt op til at give Arbejdstilsynet en saltvandsindsprøjtning. Det betyder, at tilsynet kan fortsætte sin indsats for ordnede forhold, ikke mindst rettet mod udenlandske virksomheder. Lige som indsprøjtningen giver Arbejdstilsynet mulighed for at ansætte flere medarbejdere.

- Vi følger naturligvis med i, hvordan Arbejdstilsynet vil anvende de nye ekstra bevillinger. Og vi går ud fra, at tilsynet vil prioritere at bruge sine ressourcer der, hvor der er behov for tilsyn, og ikke på de virksomheder, der kan og vil sikre et godt arbejdsmiljø, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Nogle af ændringerne i arbejdsmiljøloven træder allerede i kraft efter nytår.

Arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, mmn@danskbyggeri.dk, telefon 22 45 47 72
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Lige stor mangel på opgaver og medarbejdere i byggeriet30.7.2020 10:47:49 CESTPressemeddelelse

Virksomhedernes forventninger til fremtiden bliver ganske langsomt mere positive ovenpå corona og det historiske dyk i april. Det fremgår af Danmarks Statistiks konjunkturbarometer for juli. Lidt overraskende er især industrivirksomhederne blevet mere optimistiske henover sommeren. I byggeriet er virksomhederne nu tilbage ved den samme situation som umiddelbart før coronakrisen, hvor der er lige stor mangel på efterspørgsel og arbejdskraft.

Brug penge fra EU’s genopretningsfond til energieffektiviseringer23.7.2020 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Størstedelen af de 14 milliarder kroner, som Danmark står til at modtage fra EU’s nye fond til genopretning af økonomien oven på coronakrisen, bør bruges på isolering, nye vinduer, intelligent styring af energiforbruget og andre energieffektive tiltag. Det vil både skabe arbejdspladser, hjælpe den grønne omstilling i gang og skabe eksportmuligheder for danske virksomheder i EU, vurderer Dansk Byggeri.