Ændring af arbejdsmiljøloven byder på højere bøder og gebyrer til virksomhederne

Virksomhederne kan se frem til mere tydelige regler om arbejdsmiljø. Det er en af konsekvenserne af, at et flertal i Folketinget har ændret arbejdsmiljøloven. Men Dansk Byggeri er bekymret over, at ændringen også betyder højere bøder og tilsynsgebyrer til virksomhederne, uden det nødvendigvis vil gavne arbejdsmiljøet.

Dansk Byggeri er glad for, at parterne bag ændringen af arbejdsmiljøloven vil gøre det lettere for virksomheder at forbedre deres arbejdsmiljø, selvom der endnu ikke er taget stilling til, hvilke regler der konkret skal ændres.

Arbejdsmiljøchef i Dansk Byggeri Mette Møller Nielsen ærgrer sig dog over, at man med lovændringen også vil hæve grundbøden til virksomheder, der bliver straffet for at overtræde arbejdsmiljøloven, og opkræve et gebyr for skærpede tilsyn efter et forbud.

- Jeg er meget bekymret over, at der kommer gebyrer på tilsyn. Den gode dialog og tillid mellem parterne kan hurtigt gå af fløjten, når der kommer et gebyr ind i billedet. Der er ingen dokumentation for, at man kan straffe sig til et bedre arbejdsmiljø ved at give højere bøder. I Dansk Byggeri vil vi følge implementeringen af de nye bøder og gebyrer tæt, siger Mette Møller Nielsen.

En saltvandsindsprøjtning til Arbejdstilsynet
Med lovforslaget er der samtidig lagt op til at give Arbejdstilsynet en saltvandsindsprøjtning. Det betyder, at tilsynet kan fortsætte sin indsats for ordnede forhold, ikke mindst rettet mod udenlandske virksomheder. Lige som indsprøjtningen giver Arbejdstilsynet mulighed for at ansætte flere medarbejdere.

- Vi følger naturligvis med i, hvordan Arbejdstilsynet vil anvende de nye ekstra bevillinger. Og vi går ud fra, at tilsynet vil prioritere at bruge sine ressourcer der, hvor der er behov for tilsyn, og ikke på de virksomheder, der kan og vil sikre et godt arbejdsmiljø, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Nogle af ændringerne i arbejdsmiljøloven træder allerede i kraft efter nytår.

Arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, mmn@danskbyggeri.dk, telefon 22 45 47 72
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, sam@danskbyggeri.dk, telefon 28 93 43 94

Stigende trængsel gør det svært for østjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange østjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Sydjylland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange kommuner i Sydjylland kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 24 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Nordsjælland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange nordsjællandske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner kan få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for fynske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange fynske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.