Advarsel: Nye hackerangreb på private routere

Sikkerhedseksperter hos Bitdefender advarer om et nyt angreb som hackere retter mod private routere. Hackerne udgiver sig for at være WHO, misbruger Bitbucket - men stjæler ofrenes informationer.

Det nye angreb er målrettet private hjemme-routere, som hackerne kaprer og derefter ændrer DNS-indstillingerne på, så ofrene omdirigeres til en hjemmeside, hvor de bliver mødt af en besked, der foregiver at komme fra WHO, World Health Organization.

Beskeden tilbyder ofrene at downloade en app med de seneste oplysninger og instruktioner om coronavirus, men hvis man downloader app’en, får man en ondsindet fil, der hentes fra det ellers troværdige Bitbucket, en webbaseret tjeneste, der tilbyder softwareudviklere at opbevare og håndtere deres kildekode online. Men reelt er det infostealeren Oski, der stjæler ofrets informationer og sender det til hackerne.

Snedige hackere

Liviu Arsene, sikkerhedsekspert hos Bitdefender, forklarer, at hackerne virkelig gør sig umage for at snyde ofrene: “Det snedige ved dette angreb er, at når ofret lander på hackernes hjemmeside, så står den hjemmesideadresse, vedkommende gerne ville besøge, stadig i adressefeltet, eksempelvis disney.com. Derfor er ofret mere tilbøjelig til at tro, at det rent faktisk er en legitim hjemmeside.”

“Derudover bruger hackerne TinyURL, en populær webservice man kan forkorte webadresser med, til at gemme linket til Bitbucket, så ofret heller ikke her fatter mistanke” fortæller Arsene.

Bitdefenders analyser viser, at angrebet er relativt nyt, da det tidligst er set den 18. marts. Størstedelen af angrebene har ramt USA, Tyskland og Frankrig, og hovedparten af de kompromitterede routere er af mærket Linksys.

Sådan beskytter du dig

Bitdefenders sikkerhedsekspert Liviu Arsene anbefaler fire ting man kan gøre for at sikre sig mod dette nye angreb:

• Sørg for at skifte routerens kodeord, hvis det aldrig er blevet gjort
  • Skift kodeordet på konti, der bruges til fjernstyring af din router
  • Hold din routers firmware opdateret
  • Installer en sikkerhedsløsning på dine enheder, som sikrer dig mod ondsindet software

Simon, konsulent, Frontpage

M: simon.from@frontpage.dk

Bitdefender afslører ny cloud-baseret Endpoint Detection & Response-løsning til virksomheder og tjenesteudbydere2.12.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Bitdefender, et førende globalt cybersikkerhedsfirma, der beskytter mere end 500 millioner systemer verden over, lancerer i dag en ny cloud-baseret og dedikeret Endpoint Detection & Response-løsning (EDR) designet til at hjælpe virksomheder og administrerede tjenesteudbydere med at forbedre deres muligheder for at opdage og udslette trusler, idet de finder sted, samt at styrke den overordnede modstandsdygtighed over for cyberangreb. Den nye EDR-pakke er ressource-let og fuldt ud leveret via skyen, hvilket giver en let implementering og administration, og fungerer sammen med tredjeparters beskyttelsesteknologier. Særegent for EDR, kombinerer løsningen endpoint telemetri og human risiko-analyser med avanceret trusselsopsporing, der har gjort Bitdefender førende inden for endpoint-sikkerhed. Opsporingsevnerne gør det muligt hurtigt at se, hvad der foregår i sårbare systemer, på stedet eller i skyen, og tilbyder ét-kliks-handlinger til at håndtere truslerne, bl.a. karantæne af filer, bloke

Undgå at blive snydt af cyberkriminelle på Black Friday24.11.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Black Friday nærmer sig med hastige skridt og overalt gør shoppere sig klar til at udnytte de fantastiske tilbud, weekenden omkring den 27. november kommer til at byde på. Hvad end det er online eller i butikkerne, så ruster både forbrugere og forhandlere sig til årets største shoppingdage. Men de er ikke de eneste - cyberkriminelle forbereder sig i lige så høj grad på at lokke pengene ud af deres intetanende ofre. Bitdefenders ekspert fortæller her, hvad du skal holde øje med.