ADRA uddeler nødhjælp i Uganda for indsamlede penge

Omkring 300 mennesker er døde af sult under tørken i Karamoja-regionen i det nordøstlige Uganda. Derfor bruger ADRA Danmark penge fra indsamlingen Hjælpeaktion til at dele mad ud til de mest sårbare grupper af befolkningen. Samtidig søger organisationens projekter at gøre befolkningen mere modstandsdygtig for fremtiden
Mangel på regn i Karamoja, Uganda, har forårsaget tørke og sultedød blandt befolkningen i regionen (Foto: Laura Nygaard Nielsen)

Indtil nu er omkring 300 mennesker døde af sult i Ugandas isolerede, nordøstlige Karamoja-region.

ADRA Danmarks programkoordinator Laura Nygaard Nielsen er netop vendt hjem fra området, der har været ramt af tørke gennem unormalt lang tid. Her overværede hun ADRA’s uddeling af mad blandt nogle af de 300 husstande, organisationen og lokale myndigheder har udpeget som modtagere af nødhjælp.

”Vi forebygger sult i familier med gravide og ammende kvinder, enlige forsørgere, mennesker med handicap, og hvor børn er forsørgere for yngre søskende. I alt har vi brugt for 10.000 dollars (ca.75.330 kroner) af de midler, der er kommet ind fra Adventistkirken Danmarks indsamling til fordeling for ADRA’s arbejde," fortæller programkoordinatoren.

Unormalt lidt regn
”I den nordlige del af Karamoja har det gennem tre år ikke regnet nok til, at småbønder kan samle forråd af det, de høster en gang om året. To år uden tilstrækkelig regn er normalt, men ikke mere,” forklarer Laura Nygaard Nielsen.

”Paradoksalt nok var der grønt næsten over det hele, da jeg besøgte Karamoja for 14 dage siden. Det havde endelig regnet, men afgrøderne kan endnu ikke høstes.”

Mængden af majsmel, soya og bønner, som hver husstand nu modtager fra ADRA, holder til en måned for en familie på otte personer.

De værst ramte familier er dem, der ikke ejer køer, men alene skal leve af deres afgrøder. Har husstanden kvæg, kan dyrene føres steder hen, hvor græsset vokser og er grønt. Kvæget giver mælk og blod, som karamojongerne drikker. Dog har tørken også ramt kvægnomadernes familier, idet voldelige konflikter og regeringens restriktioner på folks og dyrs bevægelighed har begrænset hyrdernes mulighed for periodevis at flytte deres husholdning og dyr til områder, hvor kvæget kan græsse.

Hjælp til at blive modstandsdygtige
Nu hvor det endeligt har regnet, skal køerne ikke så langt væk fra familiernes bopladser for at få grønt græs. Kvæghold som fødevarekilde og levebrød er dog ikke alene sårbart over for tørke.

I 2019 florerede kvægsygdommen mund- og klovsyge i regionen, hvilket medførte restriktioner på salg af dyrene. Dernæst startede Corona-pandemien, som også begrænsede salget. Kvægbestandene hobede sig op og tiltrak horder af kvægtyve med vold og myrderier til følge: Et jævnligt tilbagevendende problem i Karamoja, hvor Ugandas regering af flere omgange har forsøgt at afvæbne hyrderne.

Mange familier er på den måde blevet berøvet deres livsgrundlag eller har valgt køerne fra for ikke at udsætte sig for volds-risikoen.

”Derfor har ADRA fokus på at styrke karamojongernes færdigheder i at tjene penge på andre måder. Fx lærer vi småbønder om klimatilpasset landbrug, og i landsbyerne underviser vi grupper af kvinder i at drive spare-lånegrupper, så de kan investere i egne mikrovirksomheder og få råd til børns skolegang, medicin og mad i tørketider,” slutter Laura Nygaard Nielsen.