ADRA Danmark

Ris-pionerer i Sydsudan

Et ADRA-projekt i Sydsudans nordøstlige stat, Upper Nile, skulle i 2021 være med til at forebygge en fødevarekrise affødt af Corona-pandemien. En lille gruppe top-motiverede småbønder holder nu liv i en drøm om at gøre klimatilpasset landbrug til et forretningseventyr for alle småbønder i deres amt

Arbejdsgruppen af småbønder har været udholdende i at kultivere en afgrøde, der ikke før har været dyrket i deres hjemegn. De kan med rette kalde sig pionerer. De nye risdyrkere kalder sig ’Maiwut Rice Farm Foundation’. (Foto: ADRA Danmark)

Ildsjælen Thabor Puok Klek arbejder til dagligt som skolelærer. Han har store planer om risdyrkning i Maiwut amt i Sydsudans nordøstlige stat Upper Nile.

Antydningen af smil dukker jævnligt frem i Thabors ansigt, når han forklarer, hvordan han og andre hårdtarbejdende småbønder omdannede 1 kg ris til en høst på 2 tons efter bare tre år – kun med håndkraft.

”De seneste års høstresultater viser, at vi selv kan nedbringe fattigdom, hvis vi forpligter os på at arbejde hårdt for sagen,” siger Thabor.

Det er stolthed, der får ham til at smile. Thabor og arbejdsgruppen har været udholdende i at kultivere en afgrøde, der ikke før har været dyrket i hans hjemegn. De kan med rette kalde sig pionerer. Undervejs har de dokumenteret arbejdet med billeder og lidt video på deres mobiltelefoner.

Arbejdsgruppen af småbønder og nu risdyrkere kalder sig ’Maiwut Rice Farm Foundation’.

Drager nytte af klimaforhold
Under Corona-pandemien var Thabor og få andre småbønder med i et ADRA-projekt, der blandt andet skulle introducere risdyrkning i Maiwut. Fokus var at videregive viden om dyrkning af flere forskellige afgrøder end bare majs for at forebygge fødevarekriser og sult affødt af pandemien.

Ris var oplagt, fordi store landområder i staten bliver dækket af vand ved regntid og derfor fremstår uegnede til dyrkning af andre afgrøder.

I Maiwut mangler småbønderne viden og færdigheder i at udvikle deres smålandbrug. Både fordi de i generationer primært har levet af deres kvæg, og fordi væbnede konflikter i staten ofte har sendt mennesker på flugt. Jordstykker er blevet efterladt, og generel uro har afholdt indbyggerne fra at arbejde med jorden. De har længe været afhængige af nødhjælp.

Populære i hele staten
Nu vender de fordrevne dog tilbage til Maiwut, fordi der er fred. Nogle er meget motiverede for at dyrke maden selv. Dem støtter ADRA med viden og frø, så de kan være rollemodeller for andre.

En gruppe energiske mænd og kvinder, heriblandt Thabor, takkede i 2021 ja til 1 kg risfrø og et landbrugskursus gennem ADRA. Byens ledelse godkendte et mindre jordstykke til formålet.

Gruppen knoklede for at holde de små spirer i live, indtil de var klar til at blive omplantet i jorden på den våde side af floden. For ikke at nævne deres slid med at bearbejde jorden uden moderne maskiner. Første høstresultat lød på 50 kg. I 2022 udvidede de dyrkningsområdet en smule, igen uden hjælpemidler. 5 kg såsæd fra forrige høst resulterede i 300 kg nye ris.

I 2023 flyttede de dyrkningen til et større jordstykke. Trods utilstrækkelige regnmængder, planteædende pattedyr, fugle og insekter på rov endte 63 kg såsæd med en høst på 1.900 kg.

”Vi i ’Maiwut Rice Farm Foundation’ har en 5-årsplan. Vi vil forsøge at få alle landsbyer i Maiwut amt til at påbegynde risdyrkning med frø, de køber af os. Vores virksomhed vil samarbejde med alle, der arbejder hårdt for målet om at gøre ris fra Maiwut populære i hele staten,” siger Thabor.

Et af deres vigtige skridt på vejen er at få myndighederne til at støtte amtets landbrug med hjælpemidler, såsom traktorer, når jorden skal bearbejdes.

Download
Ildsjælen Thabor Puok Klek med en ud af mange sække ris, som han og gruppen af småbønder har dyrket i staten Upper Nile i Sydsudan

ADRA Danmark

ADRA Danmark er en stor international udviklings- og nødhjælpsorganisation.

Vores arbejde tager udgangspunkt i et kristent menneskesyn med næstekærlighed og respekt for det enkelte menneske i centrum. Vi arbejder for, at alle mennesker har lige ret, mulighed og håb for fremtiden.

Vi er en del af det globale ADRA netværk, som hjælper mennesker med nødhjælp og langsigtede udviklingsprojekter i mere end 115 lande.

ADRA Danmark er en uafhængig organisation, der støtter mennesker i nød uanset race, køn, seksualitet, politisk eller religiøs overbevisning.

Gennem partnerskaber med lokalsamfund, organisationer og regeringer når ADRA’s verdensomspændende netværk hvert år ud til millioner af mennesker.

Følg pressemeddelelser fra ADRA Danmark

Flere pressemeddelelser fra ADRA Danmark