ADRA henter erfaren programchef fra Røde Kors

Efter 15 år i Røde Kors er Jon Kristiansen fra 1. januar 2023 ansat som programchef i ADRA Danmark. Den dansktalende nordmand ser frem til nærheden i en mindre organisation og glæder sig til at opdyrke partnerskaber og samarbejder med flere af de større aktører. Netværket er stort

Jon er 45 år, far til to, og for nylig hjemvendt fra en stilling som landechef i Malawi for Røde Kors. Med i kufferten har han 18 års erfaring i NGO-branchen, hvoraf de seneste 15 er opnået i førnævnte organisation.

I ADRA Danmark skal Jon lede programafdelingen, som har ansvar for samarbejdet med ADRA-partnere verden over – en afdeling med i alt 8-9 faglige medarbejdere.

Muligheder i mindre NGO
Med jobbet i ADRA ser Jon frem til at arbejde i en mindre organisation.

”På trods af min mere overordnede ledelsesfunktion glæder jeg mig til at opleve nærhed til projekterne i felten. Selvom jeg ikke skal nørkle med programtekniske detaljer i 60-siders rapporter, får jeg alligevel mulighed for at have fingrene i substansen, når jeg faciliterer mine medarbejdere,” siger ADRA Danmarks nye programchef.

Blandt andre af ADRA’s aktiver glæder han sig over at være en del af en organisation med en stærk programflade og med en solid vifte af lokale partnerskaber ude i verden. Nærheden til de lokale stemmer er afgørende for at kunne skabe bæredygtig forandring og for at kunne støtte mennesker der, hvor de er.

”Her er ADRA’s samarbejde med religiøse ledere et stort aktiv for at få vigtige budskaber løftet frem og kommunikeret bredt ud i befolkningen,” siger Jon.

Vil tiltrække flere støttemidler
Selv vil han blandt andet bidrage med de fordele, hans store netværk kan give. Kort sagt har Jon en ambition om at tiltrække flere støttemidler og indgå flere partnerskaber med donorer, der har samme strategiske interesser som ADRA Danmark. Fokus er at kunne hjælpe endnu flere mennesker til et værdigt liv.

Også i ADRA’s ledelse er der begejstring for ansættelsen af den nye, erfarne programchef: ”Vi er rigtig glade for at have ansat en kapacitet som Jon. Han kommer til ADRA med mange kvalifikationer og stor erfaring på især nødhjælpsområdet fra både ude og hjemme. Vi glæder os til at opleve ham sætte det hele i spil i ADRA,” siger generalsekretær Jens Vesterager.