ADRA Danmark udvider afdelingen for nødhjælpsprojekter

Fra denne uge skal ADRA Danmark finde plads på kontoret til endnu en humanitær koordinator. Udvidelsen af medarbejderstaben i afdelingen for nødhjælpsprojekter er et billede på organisationens voksende humanitære budgetter
ADRA Danmark arbejder med flygtninge og internt fordrevne mennesker i nærområderne i blandt andet Yemen, Syrien og Sudan (Foto: ADRA Yemen)

ADRA Danmarks stab af humanitære koordinatorer vokser nu med foreløbigt en person. Som en direkte konsekvens af klodens tilstand vokser organisationens nødhjælpsbudgetter. Længerevarende krige og konflikter, klimaforandringer og en ny virkelighed med pandemien skaber endnu ringere vilkår for verdens i forvejen mest udsatte mennesker.

”Vores humanitære portefølje vokser rimeligt stabilt, og derfor er det mest ansvarligt at ansætte en ekstra person til at holde styr på alt det, som voksende budgetter fordrer. Vi tror på, at vi kan bibeholde dette høje niveau af bevillinger, og derfor har vi ansat både Pia Jensen og Insa Deimann, da én humanitær koordinator-stilling blev ledig.” Sådan lyder det fra ADRA Danmarks programchef Helene Ellemann-Jensen.

Udover at ADRA Danmark nu har mere personale til at føre tilsyn med projekterne i felten, trækker partnerskaber med store donorer som EU’s Humanitære Kontor (ECHO) ekstra på mandskabet i en organisation af ADRA Danmarks størrelse. Kontrakten mellem ADRA Danmark og ECHO er netop blevet fornyet.

Desuden agter den 33-årige danske NGO at indgå flere samarbejdsaftaler med private fonde og virksomheder om både nødhjælpsprojekter og udviklingsprogrammer i Afrika og Mellemøsten.

Glem ikke de langsigtede indsatser
ADRA Danmarks omsætning er steget med 30 procent siden 2018 og nåede sidste år op på over 100 millioner kroner. Den markante stigning kan spores til organisationens projekter i krigsplagede lande.

Både EU’s og Danidas støtte til humanitære nødhjælpsopgaver er steget. ADRA arbejder med flygtninge og internt fordrevne mennesker i nærområderne i blandt andet Yemen, Syrien og Sudan og har derfor kunnet hente større bevillinger til disse projekter.

Indtil for et par år siden gik de fleste af organisationens midler til langsigtede udviklingsprogrammer i Afrika, men i dag udgør nødhjælpsprojekter 65 procent af alle ADRA Danmarks opgaver.

Samtidig med, at programchef Helene Ellemann-Jensen er taknemmelig for de øgede hjælpemuligheder, som stigende humanitære budgetter giver, appellerer hun:

”Mennesker i verdens brændpunkter har akut brug for hjælp, men klodens rige lande må ikke glemme behovet for støtte til de mere langsigtede indsatser, der bl.a. kan være med til at forebygge kriser og konflikter,” siger programchefen.

”Det er ikke bare sund fornuft, det er også en god investering, for omkostningerne i humanitære kriser er langt større – både menneskeligt og økonomisk.”

Jens VesteragerGeneralsekretær

Tlf:30109815