AC-formand om regeringens nye partnerskab: ”Hvis vi fejler, risikerer vi en corona-generation af langtidsledige”

Akut risiko for en corona-generation af langtidsledige skal øverst på dagsordenen, når ”Partnerskab for dimittender i arbejde” mødes første gang mandag d. 19/10. Det mener formand for hovedorganisationen Akademikerne (AC) Lars Qvistgaard. 55.000 nyuddannede går i løbet af 2020 fra en videregående uddannelse ud på et corona-ramt arbejdsmarked. Det svarer til ca. 150 nyuddannede hver dag.

“2020 er det værste år i nyere tid for de nyuddannede,” siger Akademikerne (AC)’s formand Lars Qvistgaard: 55.000 dimittender rammer et corona-ramt arbejdsmarked. Det er 150 friske, skarpe nyuddannede hver dag. Der kommer desværre bare ikke lige så mange jobs, så de nyuddannede konkurrerer med historisk mange, mere erfarne kandidater i jagten på deres første job og den vigtige erfaring.”

Lars Qvistgaard fremhæver, at corona-krisen skaber en særligt udfordrende situation for de 55.000 nyuddannede, der træder fra en videregående uddannelse ud på arbejdsmarkedet i 2020. Derfor er der også brug for særlige tiltag og politisk handling:

”At være nyuddannet under corona kræver mere end gå-på-mod og gode ansøgninger. Hvis vi ikke hjælper straks, så risikerer vi en corona-generation, som starter arbejdslivet langt væk fra arbejdsmarkedet.”

Nyt partnerskab skal forhindre en Corona-generation af unge ledige

Siden corona ramte i marts er AKU-ledigheden (15-74årige uden arbejde, der søger job) vokset med over 20.000 personer til 6% af arbejdsstyrken. Det betyder, at mange nyuddannede bliver en del af en langt større ansøgergruppe fyldt med nylige ledige, der har flere års erfaring med i bagagen.

Når situationen normaliserer sig, risikerer de stadig at stå uden erfaring, mens næste hold af nyuddannede også træder ud på arbejdsmarkedet. På den måde bliver kortvarig krise til langvarig ledighed.

Det er derfor en bunden opgave for det nye partnerskab at sætte gang i konkrete initiativer, der kan hjælpe de mange dimittender i job her og nu. Det mener Lars Qvistgaard:

”Vi har et fælles ansvar for at undgå corona-generationen. Når der ikke er jobs at finde, skal vi ruste de nyuddannede til at skabe den post-corona genstart, Danmark har brug for. Det kræver målrettet opkvalificering til den nuværende situation og iværksætterkurser i at skabe nyt,” siger Lars Qvistgaard.

Yderligere fakta og interviews

Du kan læse Akademikernes konkrete tiltag mod ungdomsarbejdsløshed efter corona-krisen på her: https://www.akademikerne.dk/dimittend/

For yderligere kommentarer, kontakt Akademikernes formand Lars Qvistgaard på 2147 2686 eller kommunikationskonsulent Yasmin Davali på 2069 9236.

Nøgletal
Data hentet fra Danmarks Statistiks ”Statistikbanken” d. 1. april 2020:

Uddannelsesgruppe

I alt LVU, MVU og KVU

H70 Lange videregående uddannelser, LVU (Tabel UDDAKT70)

H50 Mellemlange videregående uddannelser, MVU (Tabel UDDAKT50)

H40 Korte videregående uddannelser, KVU (Tabel UDDAKT40)

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Nødvendig trepart om kompensation ved corona23.11.2021 10:02:35 CET | Pressemeddelelse

Trepartsaftalen er et vigtig middel til at sikre tryghed og et økonomisk sikkerhedsnet på arbejdsmarkedet i en svær tid med tiltagende konsekvenser af en voksende coronasmitte. Hovedorganisationen Akademikerne opfordrer til fortsat bevågenhed på effekten af smittetallene henover de næste hårde måneder, og at holde muligheden åben for hurtigt at supplere aftalen med nye tiltag, hvis udviklingen måtte kalde på det.

Akademikerne: Regeringen spiller hasard med arbejdsmiljøet og coronahåndteringen for hundredtusindvis af lønmodtagere12.11.2021 06:31:08 CET | Pressemeddelelse

Når regeringen fredag den 12. november tager hul på trepartsforhandlinger med Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation om muligheden for, at arbejdsgiver kan kræve at se coronapas fra medarbejderne, vil en betydelig del af arbejdstagerne i Danmark ikke være repræsenteret. Akademikerne, der er hovedorganisation for ca. 450.000 medlemmer med en videregående uddannelse, er endnu en gang ikke inviteret af regeringen, som dermed lukker øjnene for, at store dele af det danske arbejdsmarked ikke vil være favnet af den løsning, som man måtte finde frem til ved bordet.

Lønstrukturkomite: Nu er det tid til at blive klogere8.10.2021 13:15:04 CEST | Pressemeddelelse

Det vækker glæde hos formanden for Akademikerne, at regeringen nu har fremlagt et kommissorium for den nye lønstrukturkomite for den offentlige sektor, og dermed igangsat det længe ventede arbejde, efter opfordring fra de to hovedorganisationer på det danske arbejdsmarked, Akademikerne og FH. Lars Qvistgaard er tilfreds med, at der er lagt op til at lønstrukturkomitéen skal skabe et godt og solidt analytisk videngrundlag om lønstrukturer på tværs af arbejdsmarkedet.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.