Aalborg indfører en plantebaseret valgmulighed i offentlige køkkener – Vegetarisk Forening opfordrer resten af landet til at følge efter

Aalborgs kommunale køkkener og madordninger skal fremover servere minimum ét plantebaseret tilvalg pr. måltid i alle kommunale køkkener og madordninger. Dansk Vegetarisk Forening håber, at landets andre kommuner såvel som Folketinget vil følge det nordjyske eksempel.
DVF's generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl. Foto: Peder Bjerring

Et bredt flertal i byrådet i Aalborg Kommune har netop vedtaget et forslag, der baner vejen for at give alle borgere mulighed for at vælge et plantebaseret måltid i alle kommunens køkkener.

Aalborg vil ifølge forslaget udarbejde retningslinjer for de kommunale institutioners madordninger og kantiner, “således at borgere, der bruger kommunale kantiner og madordninger altid har mulighed for at vælge et plantebaseret måltid”.

Dansk Vegetarisk Forening er bannerfører for det frie grønne valg i alle offentlige køkkener og har gennem flere år kæmpet for at få et nærende, plantebaseret måltid på menuen over hele landet. DVF’s generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl er derfor begejstret for, at Aalborg Kommune har vist vejen for resten af landet.

“Alle borgere har en grundlæggende ret til at fravælge animalske produkter i deres mad. Det er derfor helt afgørende, at kommunerne som minimum giver borgerne det frie valg til at indtage et sundt og klimavenligt, plantebaseret måltid i offentlige køkkener. Der er 180.000 vegetarer og veganere i Danmark, og endnu flere, der ønsker at skære ned på kødet af hensyn til klima, miljø, sundhed og dyrevelfærd. Derfor er det fantastisk, at de gæve aalborgensere går foran med at sikre det frie grønne valg,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl.

Dansk Vegetarisk Forening har i de senere år fået hundredvis af henvendelser fra borgere, der har bedt om foreningens hjælp, fordi de har manglet en plantebaseret valgmulighed på hospitaler, plejehjem, i daginstitutioner m.v. Undersøgelser fra Coop Analyse, viser, at halvdelen af danskerne mener, at vegetariske måltider altid bør være tilgængelige i offentlige institutioner, mens kun et lille mindretal er imod. Denne opbakning er stigende, og det samme er antallet af danskere, der selv ønsker at spise mindre kød.

Dansk Vegetarisk Forening håber på den baggrund, at flere kommuner vil følge eksemplet fra Aalborg.

“Vi kommer ikke udenom, at der skal skæres kraftigt ned på kød og andre klimabelastende fødevarer i de offentlige køkkener, hvis vi skal nå klimamålene. Vi håber derfor, at landets andre kommuner vil følge det gode eksempel og indføre en plantebaseret valgmulighed. Der er ingen undskyldninger for ikke at vedtage det samme i alle andre kommuner,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl.

Der bør være landspolitisk opbakning

Tidligere i år besluttede et flertal i Folketinget bestående af SF, Socialdemokratiet, Radikale, Enhedslisten og Kristendemokraterne at pålægge regeringen "inden udgangen af 2022 at undersøge muligheden for at indføre en 100 pct. plantebaseret valgmulighed" i de offentlige køkkener.

Den undersøgelse ser Dansk Vegetarisk Forening gerne færdiggjort hurtigst muligt, så det ikke ender med at blive kommunernes ansvar alene at foretage den grønne kostomstilling.

“Vi risikerer at stå i en situation, hvor borgerne i de mest ambitiøse kommuner får en grøn valgmulighed, mens borgere i andre kommuner fortsat bliver spist af med utilstrækkelige måltider eller tvunget til at spise kød. Derfor er vores største ønske, at Folketinget tager stilling til sagen. Men indtil det sker, er der intet, der forhindrer kommunerne i at gå forrest,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl.

Aalborgs kommunale køkkener og madordninger kan se frem til en melding fra forvaltningen om den nye praksis. Der vil være tale om minimum ét plantebaseret tilvalg pr. måltid på alle kommunale institutioner, fremgår det af det vedtagne forslag.

Forslaget i Aalborg Kommune blev stillet af Enhedslistens, SF's og Det Radikale Venstres byrådsgrupper. Det blev støttet af Socialdemokratiet og Venstre.

DVF's generalsekretær Rune-Christoffer Dragsdahl. Foto: Peder Bjerring