Forældre ønsker direkte snak og digital kontakt
Digital kommunikation er et godt supplement i forældresamarbejdet, men må ikke erstatte daglig snak. Det er det billede, der tegner sig i en analyse, som EVA har foretaget i forbindelse med en større undersøgelse af samarbejde mellem forældre og daginstitutioner fra december 2016.
Kommunikationen mellem forældre og daginstitutioner foregår i stigende grad på digitale platforme og via sociale medier såsom BørneIntra, Tabulex, Mitbarn og Facebook. 95 % af daginstitutionsledere fortæller, at daginstitutionen bruger en eller flere former for digitale redskaber til at kommunikere med forældrene.
Forældre tilfredse med digitalt indblik
En central pointe i EVA’s analyse er, at mange forældre sætter pris på at kommunikere digitalt med personalet i daginstitutionen. De efterspørger især billeder, film og lyd fra barnets dagligdag, som giver dem indblik i, hvad barnet har oplevet i løbet af dagen. Fx kan billeder fra sandkassen eller skovturen være et rigtig godt afsæt for forældres dialog med barnet derhjemme. En forælder i undersøgelsen udtrykker det sådan her: ’Skønt at få indblik i dagligdagen, så man kan tale med barnet om det’.
Også lederne er overvejende tilfredse med den digitale kommunikation med forældrene, blandt andet fordi de oplever, at det kan være ressourcebesparende, at alt kan findes digitalt.
Må ikke erstatte direkte dialog
Samtidig understreger både forældre og ledere, at digital kommunikation ikke må erstatte den direkte dialog og personlige kontakt mellem pædagoger og forældre. En forælder siger: ”Det er vigigt, at barnet ser, at forældrene kommunikerer ansigt til ansigt, og ikke alt foregår på en skærm”.
”Den digitale formidling kan let få meget fokus og blive omdrejningspunktet for kontakten til forældrene. Når forældrene fx får sms’er om, hvor lang tid barnet har sovet, eller hvornår deres barn er blevet skiftet, sætter det fokus på noget bestemt i barnets dag, mens andre ting bliver skubbet i baggrunden,” siger evalueringskonsulent Laura Detlefsen, der står bag analysen.
”Der er en fare for, at det, der egner sig til at blive formidlet digitalt, styrer samarbejdet og dialogen mellem pædagoger og forældre i en bestemt retning. Men den digitale kommunikation fanger jo kun en mikroskopisk lille bid af alt det, barnet oplever i løbet af en dag,” siger Laura Detlefsen
Kan hægte nogle af
En ulempe ved digital kommunikation er, at den kan komme til at hægte de forældre af, der ikke bruger digitale platforme – og dermed også børnene. Den bekymring deler både ledere og forældre. Bekymringen går især på, at noget går tabt. Som en leder udtrykker det: ”Det negative ved digital kommunikation er dem, der ikke er kommet på. De mister information, fx står børn uden madpakke, fordi de ikke har fået at vide, at vi skal på tur.”
En anden ulempe kan være, når forældre registrerer barnets sygdom digitalt, fordi de så kan gå glip af viden om eventuelle sygdomme i institutionen. En forælder formulerer, at ”det kan være meget rart at høre, at en sygdom florerer. Det hører man ikke nu efter digitalisering.”
Fælles afklaring
Analysen viser, at det er meget forskelligt, hvilke oplevelser af og holdninger til digital kommunikation forældre har. Det kan være forskelligt fra dagtilbud til dagtilbud, hvad der fungerer bedst i samspillet med forældrene.
”Derfor kan det være en god ide, at dagtilbuddet sammen med forældrene reflekterer over, hvad der er det mest givtige indhold i den digitale kommunikation mellem forældre og pædagogisk per-sonale,” anbefaler Laura Detlefsen.
Om rapporten
Analysen er baseret på data fra rapporten ”Samarbejde mellem forældre og daginstitutioner” (december, 2016). Rapporten bygger på spørgeskemaundersøgelser blandt 447 dagtilbudsledere og 751 forældre til børn i daginstitutioner og daginstitutionsledere. Derudover indgår interview med 12 dagtilbudsledere og 10 forældre.
For at se dette indhold fra www.eva.dk, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Nøgleord
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:2984 6711abo@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum