Deloitte

Faldende indtjening for de danske modevirksomheder

Del
Et stigende antal virksomheder kører med underskud
Morten Steinmetz
Morten Steinmetz

København, 31. januar 2017

Selv om dansk mode er berømmet i udlandet, har de danske modeproducenter i stigende grad svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Det viser en ny analyse foretaget af Deloitte. Både omsætning og resultat faldt i løbet af 2016. Samtidig er en stigende andel af modevirksomhederne i fare for at gå konkurs.

- Modebranchen har levet et omtumlet liv de seneste år, hvilket desværre også er konklusionen, når man ser på de seneste regnskaber. Især resultatet pr. ansat viser betydelige fald. Det er naturligvis bekymrende for branchen, siger partner i Deloitte, Morten Steinmetz.

Hen over de seneste tre år er det også kun 46 pct. af modevirksomhederne, der har formået at levere stabile overskud. Også det er bekymrende, mener Morten Steinmetz:

- De fleste virksomheder kan godt tåle at have en dårligt år og måske også to. Men det er klart, at man tærer betydeligt på egenkapitalen i de år, hvor man ikke formår at skabe overskud. I sidste ende kan man blive nødt til at fremskaffe ny kapital. Nogle vil sandsynligvis være tvunget til helt at lukke forretningen.

Ser man på de enkelte virksomheder, er der dog stor forskel på evnen til at tjene penge.

- Moden går jo op og ned, som kundernes præferencer skifter. Derfor er der også nogle modevirksomheder, der har stor succes og kan sætte masser af penge i banken, mens andre kæmper en brav kamp for overhovedet at få afsat deres produkter. Det er virkeligheden, når man opererer i en så omskiftelig branche, siger Morten Steinmetz.

Derfor opfordrer Morten Steinmetz også modebranchen til at være ekstremt omstillingsparat og hele tiden have øje på nye forretningsmuligheder:

- Det gælder jo for alle virksomheder, at man er nødt til at have fingeren på pulsen, men det gælder i særdeleshed for modebranchen, hvor man hele tiden skal tage stilling til nye tendenser. Det, der er en succesformel den ene dag, må kasseres den næste. Det er ekstreme vilkår, som stiller store krav til både de kreative og administrative ledere.

Ifølge de seneste regnskaber er 22,7 pct. af de danske modeproducenter og -grossister i fare for at gå konkurs. Det er en stigning fra 20,6 pct. i 2015.

Om midtvejsanalysen af modebranchen 2017:

Deloittes midtvejsanalyse af modebranchen 2017 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder og detailhandel.

Nøgleord

Kontakter

Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk

Billeder

Morten Steinmetz
Morten Steinmetz
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk 

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye