Faldende indtjening for de danske modevirksomheder

København, 31. januar 2017
Selv om dansk mode er berømmet i udlandet, har de danske modeproducenter i stigende grad svært ved at få økonomien til at hænge sammen. Det viser en ny analyse foretaget af Deloitte. Både omsætning og resultat faldt i løbet af 2016. Samtidig er en stigende andel af modevirksomhederne i fare for at gå konkurs.
- Modebranchen har levet et omtumlet liv de seneste år, hvilket desværre også er konklusionen, når man ser på de seneste regnskaber. Især resultatet pr. ansat viser betydelige fald. Det er naturligvis bekymrende for branchen, siger partner i Deloitte, Morten Steinmetz.
Hen over de seneste tre år er det også kun 46 pct. af modevirksomhederne, der har formået at levere stabile overskud. Også det er bekymrende, mener Morten Steinmetz:
- De fleste virksomheder kan godt tåle at have en dårligt år og måske også to. Men det er klart, at man tærer betydeligt på egenkapitalen i de år, hvor man ikke formår at skabe overskud. I sidste ende kan man blive nødt til at fremskaffe ny kapital. Nogle vil sandsynligvis være tvunget til helt at lukke forretningen.
Ser man på de enkelte virksomheder, er der dog stor forskel på evnen til at tjene penge.
- Moden går jo op og ned, som kundernes præferencer skifter. Derfor er der også nogle modevirksomheder, der har stor succes og kan sætte masser af penge i banken, mens andre kæmper en brav kamp for overhovedet at få afsat deres produkter. Det er virkeligheden, når man opererer i en så omskiftelig branche, siger Morten Steinmetz.
Derfor opfordrer Morten Steinmetz også modebranchen til at være ekstremt omstillingsparat og hele tiden have øje på nye forretningsmuligheder:
- Det gælder jo for alle virksomheder, at man er nødt til at have fingeren på pulsen, men det gælder i særdeleshed for modebranchen, hvor man hele tiden skal tage stilling til nye tendenser. Det, der er en succesformel den ene dag, må kasseres den næste. Det er ekstreme vilkår, som stiller store krav til både de kreative og administrative ledere.
Ifølge de seneste regnskaber er 22,7 pct. af de danske modeproducenter og -grossister i fare for at gå konkurs. Det er en stigning fra 20,6 pct. i 2015.
Om midtvejsanalysen af modebranchen 2017:
Deloittes midtvejsanalyse af modebranchen 2017 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder og detailhandel.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum