Hver tiende snydt på internettet i 2016

København, 19. december 2016
Tøj, sko, rejser, helseprodukter, koncertbilletter, brugte ting og elektronisk udstyr. Internettet er fyldt med gode tilbud, nogle gange for gode. Alene i 2016 har hver tiende dansker mellem 18 og 60 år købt falske varer på nettet, som aldrig dukkede op, fordi de ikke eksisterede. Svindlen anslås at løbe op i over 300 mio. kr. Det viser tal fra Deloitte.
- At handle på internettet er nemt og bekvemt og derfor i hastig vækst, men der er ingen tvivl om, at det gør os sårbare som forbrugere. Selvfølgelig er det frustrerende at betale for en vare, som aldrig dukker op, for så efterfølgende at finde ud af, at internetbutikken bare var et fupnummer, siger cyberekspert i Deloitte Kim Schlyter.
Det er især brugte varer, helseprodukter og elektronisk udstyr, som danskerne har brændt fingrene på. Også tøj, sko, smykker, mode-accessories og boligudstyr findes på listen over varer, der aldrig er kommet frem.
Selv om man kun køber varer fra virksomheder, man umiddelbart stoler på, risikerer man stadig at blive snydt, påpeger Kim Schlyter.
- Bagmændene går ofte langt, for at deres svindelnumre skal se ægte ud. Derfor ligner hjemmesiderne rigtige internetbutikker. I nogle tilfælde låner de kriminelle også kendte virksomhedsnavne. Mange forbrugere opdager derfor aldrig, at de er gået forkert.
En del it-kriminelle sender også e-mails direkte til deres ofre med gode tilbud, der er designet til at lokke forbrugerne i fælden.
- I dag kan man for ganske få dollars købe tusindvis af e-mail-adresser på det sorte marked. Den slags kan alle cyberkriminelle få fat i. Går man skridtet videre, kan man også let købe passwords og andre personlige oplysninger, som kan bruges til at gøre svindelnumre mere troværdige, siger Kim Schlyter.
Det er ikke let at sige, hvor internetsvindlerne er fysisk placeret, men ifølge Kim Schlyter findes en del af dem i Afrika og Asien:
- Overalt findes der både organiserede grupper af kriminelle samt enkeltpersoner, som har fundet vej til en ulovlig, men lukrativ forretningsmodel. I år ser vi fx meget stor aktivitet i Asien og Afrika. De cyberkriminelle rammer bl.a. deres ofre ved hjælp af såkaldt phishing, falske hjemmesider og telefonsvindel.
- Man bør derfor være ekstremt kritisk over for mærkelige udenlandske hjemmesider. Det samme gælder alle typer af tilbud, der er enten er lokkende, ulogiske eller tilfældige, siger han.
Hvis man bliver offer for internetsvindel, skal man skynde sig at kontakte udstederen af ens betalingskort, dvs. typisk ens bank. Her kan man få hjælp til at gøre indsigelse mod købet.
Fakta:
Ifølge undersøgelsen har 10 pct. af danske forbrugere mellem 18 og 60 år i 2016 købt varer på nettet, som de aldrig modtog, fordi de reelt ikke eksisterede.
Svindlen er mest udbredt blandt disse produkter:
- Helse- og plejeprodukter
- Brugte ting
- Elektronik
- Tøj
- Smykker og accessories
- Abonnementer på internettjenester
- Sko
- Koncertbilletter
- Rejser
- Boligudstyr
- Sportsudstyr
- Bøger og musik
Tallene er baseret på i alt 1061 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Kim Schlyter
Tlf. +45 30 93 44 92
kschlyter@deloitte.dk
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Kim Schlyter er partner i Deloitte og ekspert i data- og cybersikkerhed.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum