
Ny matematikindsats rykker både de svage og stærke elever

Individuel og intensiv matematikundervisning med fokus på matematikforståelse rykker både de lavt-præsterende højt-præsterende elever markant. Det viser et stort forskningsprojekt, der er gennemført af Professionshøjskolen Metropol og DPU/AU med støtte fra Egmont Fonden.
Projektet fandt sted på 41 skoler, hvor specialuddannede lærere stod for den individuelle undervisning af 281 elever i 48 lektioner over en periode på 12 uger. Disse elever var udvalgt blandt 2363 elever på baggrund af en TMTM-test. Projektet dokumenterer en markant positiv effekt for interventionselever vurderet i forhold til eleverne i kontrolgruppen.
”De elever, der har modtaget ekstra matematikundervisning i projektet, klarer sig efterfølgende signifikant bedre i forhold til kontrolgruppen i projektet. Effekten er tydeligst for de højtpræsterende elever, men også de lavt-præsterende elever har stor gavn af indsatsen”, siger projektlederen for TMTM, lektor Pia Beck Tonnesen, fra Institut for Skole og Læring på Metropol.
Fokus på matematikforståelse
Den positive effekt understøttes af, at langt størstedelen af de deltagende TMTM-lærere vurderer, at interventionen har udviklet deres faglige kompetencer, og at eleverne har fået en mere positiv holdning til matematik. Det skyldes især, at matematikundervisning i TMTM-indsatsen foregår som en dialog mellem læreren og eleverne.
Når fokus er på matematikforståelse fremfor på træning af procedurer opnår både fagligt stærke og svage elever et større udbytte, forklarer matematiklærer på Katrinedalskolen i Vanløse Kristina Larsen, der har deltaget i projektet.
”Nu går jeg højere op i at bede eleverne om at forklare, hvordan de kommer frem til løsninger. På den måde bliver matematik i højere grad en måde at tænke på og et sprog end jagten på løsningen, og det øger forståelsen," forklarer Kristina Larsen.
Et oplagt bud på en dansk model for effektiv matematikindsats
Ifølge projektleder Pia Tonnesen var der allerede overvældende interesse, da projektet for to år siden blev iværksat, og der er nu kommuner, der henvender sig med henblik på implementering af TMTM på alle skoler. Det skyldtes især, at projektet er specifikt udviklet til den danske skole.
”Vi står med en TMTM-model, der har vist sig at rykke eleverne markant i matematik, og samtidig er den populær hos lærerne, fordi modellen umiddelbart er anvendelig deres undervisning. Projektet peger på, at vi faktisk kan løse væsentlige dele af matematik-udfordringerne,” udtaler Pia Beck Tonnesen.
Nøgleord
Kontakter
Projektleder Pia Beck Tonnesen, lektor., cand.scient. i matematik, pito@phmetropol.dk eller tlf. 2264 4631 eller 5163 2748
Kommunikationschef Trine Beckett, Egmont Fonden, tbe@egmontfonden.dk eller
tlf. 2628 4430,
Lektor på DPU/AU Lena Lindenskov, lenali@edu.au.dk eller tlf.2630 6681
For aftaler om interviews og reportager fra de deltagende skoler
Katrinedals skole Vanløse Allé 44, 2770 Vanløse
Kristina Larsen mail: kriskrut@gmail.com og tlf. 22 66 45 52
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Professionshøjskolen Metropol

Læs mere om ’Tidlig Matematikindsats Til Marginalgrupper’
'Tidlig Matematikindsats Til Marginalgrupper'
'4,8 mio. fra Egmont Fonden til matematiktimernes outsidere'
Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolen Metropol
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolen Metropol
Studerende hjælper virksomheder med at vækste6.3.2018 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det kan betale sig at tage studerende med på råd, når man som virksomhed skal udvikle ny velfærdsteknologi. Input til bedre løsninger og flere anvendelsesmuligheder skaber produkter med stærkere konkurrenceevne. Det viser ny rapport fra Københavns Professionshøjskole (tidligere Professionshøjskolen Metropol), der har fået evalueret skolens Praksis- og Innovationshus.
Virkeligheden skal på skoleskemaet26.1.2018 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske skoleelever er trætte af at terpe tabeller og reproducere viden. De bliver mere motiverede og deltagende i undervisningen, når de får lov at arbejde med virkelige problemstillinger, hvor de skaber noget nyt, der giver værdi for andre. Det viser ny forskning fra Professionshøjskolen Metropol.
Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge vil give børnene en stemme - åbningskonference 15. november13.11.2017 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Mere end 60.000 børn og unge i Danmark har særlige sociale behov. Vi ved allerede en del om, hvad der kendetegner denne gruppe, og om de udfordringer der er ved de eksisterende tilbud på området. Der mangler imidlertid viden om, hvordan man konkret kan arbejde med at styrke den sociale mobilitet for udsatte børn og unge. Derfor har alle landets professionshøjskoler i samarbejde etableret Nationalt Videncenter om Udsatte Børn og Unge, forkortet NUBU.
Mad skal også på recept13.7.2017 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis du har været indlagt på sygehuset og har behov for genoptræning, så er det næppe ude ved kødgryderne, du først sætter ind. Men den mad, du spiser, bør være en vigtig del af din rehabilitering, mener førende eksperter på området. Især blandt den ældre del af befolkningen er der behov for, at maden kommer på recept på lige fod med medicin og træning.
Nye formidlere skal være med til at løfte turismeindsatsen i Danmark26.6.2017 11:28:02 CEST | Pressemeddelelse
Ny uddannelse som natur- og kulturformidler sender det første hold dimittender i marken d. 30. juni. De kreative og kampklare eventmagere, historiefortællere og projektledere glæder sig til at sætte Danmarks natur- og kulturarv på dagsordenen for bl.a. turister, skoleklasser og børnefamilier.