Call Me

9 ud af 10 danskere: Tonen på nettet er for hård

Del

Der kan ofte være verbale øretæver i luften på nettet. Af samme grund holder det mange danskere fra at deltage i online-debatter – ikke mindst kvinderne. Det afslører en ny undersøgelse.

I en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke for mobilselskabet Call me svarer 82,1 % af danskerne, at tonen i Danmark generelt er blevet skærpet inden for de seneste fem år. Tæt på ni ud af 10 danskere oplever, at tonen på nettet er for hård (88,2 %), og det betyder, at over halvdelen af danskerne holder sig fra at ytre sig på nettet (59,8 %).

Især kvinderne påvirkes af den hårde tone. Faktisk holder tonen på nettet 5,2 % flere kvinder end mænd fra at ytre sig (57,1 % vs. 62,3 %). 6,3 % kvinder bliver ligefrem triste, og hele 10,5 % flere kvinder end mænd bliver chokerede (19,4 % vs. 29,9 %), når de mødes af nettets hårde tone.

Hvem – mig? Nej!
Det er dog ikke os selv, der bærer ansvaret for den hårde tone. Spørger man danskerne, hvem der overfuser, taler hårdt eller forulemper andre internetbrugere, svarer mere end ni ud af 10 (91,3 %) nemlig nej til, om de selv har gjort det.

Den værste synder ser ud til at være muligheden for at være anonyme og gemme sig bag skærmen uden tanke på, at der sidder et andet menneske på den anden side. Mere end halvdelen (58,3 %) mener nemlig, at den hårde tone netop skyldes muligheden for at være anonyme, og 56,4 % af danskerne mener, at tonen skyldes, vi gemmer os bag en skærm og derfor glemmer, at der sidder et menneske på den anden side. Facebook får skyld for at være stedet med den hårdeste tone (84,1 %), og 47,1 % peger på mangel på digital dannelse.

Tal ordenligt – også på nettet
Mobilselskabet Call me, som står bag undersøgelsen, startede for seks år siden bevægelsen Tal ordentligt, hvor de understregede overfor befolkningen, at det ikke koster noget at tale pænt til hinanden. Dengang var der fokus på det offentlige rum.

”Hos Call me tager vi ansvar for kommunikation mellem mennesker, og vi vil helt grundlæggende tale for, at vi hver især tænker over hvilken stemme, vi giver videre til vores næste – og til næste generation. Vi kan komme langt alene, men ikke langt nok. Derfor har vi gennem nu seks år kæmpet for en bedre tone og bedre trivsel sammen med gode samarbejdspartnere som bl.a. Red Barnet, Sofie Münster fra Nopa og Center for Rummelighed,” fortæller Sofie Wedel Heilskov fra Call me.

Billeder

Information om Call Me

Call Me
Call Me



Call me er mobilselskabet med Et hjerte til forskel. Vi gør mobiltelefoni helt simpelt og tager samtidig et ansvar for det produkt, vi sælger. For vi lever af kommunikation, og ønsker at bidrage til en verden, hvor vi både lytter og taler ordentligt til hinanden, og hvor hver især tænker over hvilken stemme, vi giver videre til vores næste – og til næste generation. Derfor har vi lavet vores Tal ordentligt-bevægelse. En bevægelse, der er grundstenen i alt, vi gør – og ikke gør. En bevægelse, der gør os fortjente til titlen som mobilselskabet med Et hjerte til forskel.

Følg pressemeddelelser fra Call Me

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Call Me

Tal ordentligt: Hvem tager ansvar for den hårde tone?1.2.2019 16:30:00 CET | Pressemeddelelse

En nyere undersøgelse foretaget af Wilke for Call me viser, at 82 % af alle danskere oplever, at tonen er blevet skærpet i Danmark inden for de seneste fem år. Konsekvensen er, at vi hver især trækker os fra diskussioner og bliver mindre udadvendte. Det er et problem for den enkelte, men også for samfundet og den demokratiske samtale, når omgangstonen og debatkulturen bliver rå og uforsonlig. ”Hos Call me har vi haft fokus på denne fælles udfordring i de seneste syv år, siden vi første gang valgte at bruge vores kommunikationskanaler og markedsføringsressourcer på kampagnen ’Tal ordentligt.’ Har det så hjulpet? Det er svært at afgøre – men alle undersøgelser viser i hvert fald, at emnet stadig er yderst relevant”, siger Sofie Heilskov, Brand Activation Manager i Call Me. Mange ofre, ingen skyldige Især på de sociale medier er retorikken blevet hård – når vi diskuterer i alenlange kommentarspor, der fyldes med verbale granater, sendt afsted i ly af computerskærmen. I en undersøgelse til

Tusindvis af børn løber for at hjælpe andre børn24.9.2018 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På skolernes motionsdag vil skolebørn på tværs af landet trække i træningstøjet og bevæge sig for mere end deres egen sundheds skyld. De deltager nemlig i Venskabsløbet, som både har til formål at styrke fællesskabet og trivslen blandt eleverne og samtidig løbe penge ind til Red Barnets arbejde for de dårligst stillede børn i Danmark og resten af verden. Dermed har den traditionsrige Skolernes Motionsdag, som har eksisteret siden 1982, fået en ekstra positiv dimension. Venskabsløbet er udviklet i et samarbejde mellem Call me og Red Barnet og foregår for langt de fleste skolers vedkommende den 12. oktober. Sidste år samlede over 13.000 skolebørn lige over 780.000 kroner ind i denne gode sags tjeneste. - Call me er mobilselskabet med et hjerte til forskel, og vi gerne gøre en forskel i relationen mellem mennesker. Det vil vi, fordi vi lever af kommunikation, og fordi vi ønsker at bidrage til en verden, hvor vi både lytter og taler ordentligt til hinanden. Derfor har vi etableret et tæt s

Call me: Virksomheder skal tage ansvar for deres produkter17.7.2018 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Walk the talk. Purpose er blevet et brandvarmt ord i virksomheds-Danmark. Godt, synes man hos Call me, der samtidigt mener, at der skal helt konkret handling bag formålet – ellers bliver det hele en tom omgang Kejserens nye klæder. Call me lever at sælge mobilabonnementer, mobilt bredbånd, mobiltelefoner og tablets. Samtidigt er selskabet, som alle andre, vidne til, at tonen på især nettet bliver hårdere og hårdere. Og det er ikke blot en gisning - i en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke for Call me svarer tæt på ni ud af 10 danskere (88,2 %), at de oplever, at tonen på nettet er for hård. ”Den måde, vi taler til og om hinanden på nettet, er helt generelt ude på et sidespor. Hvis ikke alle os, der giver mennesker adgang til nettet, også tager et ansvar for de produkter, vi tilbyder, så mener jeg ikke, man har ret til at have adgangsbillet til de danske forbrugere,” siger Sofie Wedel Heilskov fra Call me. Call me, som står bag den aktuelle undersøgelse, startede for s

Call me har Danmarks mest loyale kunder26.6.2018 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Mobilselskabet Call me har de mest loyale mobilkunder i branchen. Det viser et nyt brancheindex fra Loyalty Group. Opskriften er, at alle mennesker, der ringer eller skriver, er lige vigtige – og at kundeservicemedarbejderne skal have frihed til at udøve service, der ikke er skemalagt. Siden 2012 har Call me sat alle sejl for at aktivere selskabets Tal Ordentligt-bevægelse i blandt danskerne og internt ud i alle led at forretningen. ”Uanset hvilken titel man har i Call me, så handler det om at gå forrest og hele tiden tænke over hvilken stemme, man giver videre til sin næste, til næste generation og naturligvis også til vores kunder. Derfor er jeg super stolt over, at vi igen får æren af at have de mest loyale kunder i branchen,” siger Gustav Berghog, privatkundedirektør i Call me, og fortsætter: ”Vores kollegaer i kundeservice har fået større frihed og flere muligheder for at træffe valg baseret på kundernes behov og ikke baseret på rigide og fastlåste regelsæt. Vi favoriserer hos Cal

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum