Call me

9 ud af 10 danskere: Tonen på nettet er for hård

Del

Der kan ofte være verbale øretæver i luften på nettet. Af samme grund holder det mange danskere fra at deltage i online-debatter – ikke mindst kvinderne. Det afslører en ny undersøgelse.

I en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke for mobilselskabet Call me svarer 82,1 % af danskerne, at tonen i Danmark generelt er blevet skærpet inden for de seneste fem år. Tæt på ni ud af 10 danskere oplever, at tonen på nettet er for hård (88,2 %), og det betyder, at over halvdelen af danskerne holder sig fra at ytre sig på nettet (59,8 %).

Især kvinderne påvirkes af den hårde tone. Faktisk holder tonen på nettet 5,2 % flere kvinder end mænd fra at ytre sig (57,1 % vs. 62,3 %). 6,3 % kvinder bliver ligefrem triste, og hele 10,5 % flere kvinder end mænd bliver chokerede (19,4 % vs. 29,9 %), når de mødes af nettets hårde tone.

Hvem – mig? Nej!
Det er dog ikke os selv, der bærer ansvaret for den hårde tone. Spørger man danskerne, hvem der overfuser, taler hårdt eller forulemper andre internetbrugere, svarer mere end ni ud af 10 (91,3 %) nemlig nej til, om de selv har gjort det.

Den værste synder ser ud til at være muligheden for at være anonyme og gemme sig bag skærmen uden tanke på, at der sidder et andet menneske på den anden side. Mere end halvdelen (58,3 %) mener nemlig, at den hårde tone netop skyldes muligheden for at være anonyme, og 56,4 % af danskerne mener, at tonen skyldes, vi gemmer os bag en skærm og derfor glemmer, at der sidder et menneske på den anden side. Facebook får skyld for at være stedet med den hårdeste tone (84,1 %), og 47,1 % peger på mangel på digital dannelse.

Tal ordenligt – også på nettet
Mobilselskabet Call me, som står bag undersøgelsen, startede for seks år siden bevægelsen Tal ordentligt, hvor de understregede overfor befolkningen, at det ikke koster noget at tale pænt til hinanden. Dengang var der fokus på det offentlige rum.

”Hos Call me tager vi ansvar for kommunikation mellem mennesker, og vi vil helt grundlæggende tale for, at vi hver især tænker over hvilken stemme, vi giver videre til vores næste – og til næste generation. Vi kan komme langt alene, men ikke langt nok. Derfor har vi gennem nu seks år kæmpet for en bedre tone og bedre trivsel sammen med gode samarbejdspartnere som bl.a. Red Barnet, Sofie Münster fra Nopa og Center for Rummelighed,” fortæller Sofie Wedel Heilskov fra Call me.

Billeder

Information om Call me

Call me
Call me



Følg pressemeddelelser fra Call me

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Call me

Tal ordentligt: Hvem tager ansvar for den hårde tone?1.2.2019 16:30:00 CET | Pressemeddelelse

En nyere undersøgelse foretaget af Wilke for Call me viser, at 82 % af alle danskere oplever, at tonen er blevet skærpet i Danmark inden for de seneste fem år. Konsekvensen er, at vi hver især trækker os fra diskussioner og bliver mindre udadvendte. Det er et problem for den enkelte, men også for samfundet og den demokratiske samtale, når omgangstonen og debatkulturen bliver rå og uforsonlig. ”Hos Call me har vi haft fokus på denne fælles udfordring i de seneste syv år, siden vi første gang valgte at bruge vores kommunikationskanaler og markedsføringsressourcer på kampagnen ’Tal ordentligt.’ Har det så hjulpet? Det er svært at afgøre – men alle undersøgelser viser i hvert fald, at emnet stadig er yderst relevant”, siger Sofie Heilskov, Brand Activation Manager i Call Me. Mange ofre, ingen skyldige Især på de sociale medier er retorikken blevet hård – når vi diskuterer i alenlange kommentarspor, der fyldes med verbale granater, sendt afsted i ly af computerskærmen. I en undersøgelse til

Tusindvis af børn løber for at hjælpe andre børn24.9.2018 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

På skolernes motionsdag vil skolebørn på tværs af landet trække i træningstøjet og bevæge sig for mere end deres egen sundheds skyld. De deltager nemlig i Venskabsløbet, som både har til formål at styrke fællesskabet og trivslen blandt eleverne og samtidig løbe penge ind til Red Barnets arbejde for de dårligst stillede børn i Danmark og resten af verden. Dermed har den traditionsrige Skolernes Motionsdag, som har eksisteret siden 1982, fået en ekstra positiv dimension. Venskabsløbet er udviklet i et samarbejde mellem Call me og Red Barnet og foregår for langt de fleste skolers vedkommende den 12. oktober. Sidste år samlede over 13.000 skolebørn lige over 780.000 kroner ind i denne gode sags tjeneste. - Call me er mobilselskabet med et hjerte til forskel, og vi gerne gøre en forskel i relationen mellem mennesker. Det vil vi, fordi vi lever af kommunikation, og fordi vi ønsker at bidrage til en verden, hvor vi både lytter og taler ordentligt til hinanden. Derfor har vi etableret et tæt s

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum