Call me

9 ud af 10 danskere: Tonen på nettet er for hård

Der kan ofte være verbale øretæver i luften på nettet. Af samme grund holder det mange danskere fra at deltage i online-debatter – ikke mindst kvinderne. Det afslører en ny undersøgelse.

I en ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Wilke for mobilselskabet Call me svarer 82,1 % af danskerne, at tonen i Danmark generelt er blevet skærpet inden for de seneste fem år. Tæt på ni ud af 10 danskere oplever, at tonen på nettet er for hård (88,2 %), og det betyder, at over halvdelen af danskerne holder sig fra at ytre sig på nettet (59,8 %).

Især kvinderne påvirkes af den hårde tone. Faktisk holder tonen på nettet 5,2 % flere kvinder end mænd fra at ytre sig (57,1 % vs. 62,3 %). 6,3 % kvinder bliver ligefrem triste, og hele 10,5 % flere kvinder end mænd bliver chokerede (19,4 % vs. 29,9 %), når de mødes af nettets hårde tone.

Hvem – mig? Nej!
Det er dog ikke os selv, der bærer ansvaret for den hårde tone. Spørger man danskerne, hvem der overfuser, taler hårdt eller forulemper andre internetbrugere, svarer mere end ni ud af 10 (91,3 %) nemlig nej til, om de selv har gjort det.

Den værste synder ser ud til at være muligheden for at være anonyme og gemme sig bag skærmen uden tanke på, at der sidder et andet menneske på den anden side. Mere end halvdelen (58,3 %) mener nemlig, at den hårde tone netop skyldes muligheden for at være anonyme, og 56,4 % af danskerne mener, at tonen skyldes, vi gemmer os bag en skærm og derfor glemmer, at der sidder et menneske på den anden side. Facebook får skyld for at være stedet med den hårdeste tone (84,1 %), og 47,1 % peger på mangel på digital dannelse.

Tal ordenligt – også på nettet
Mobilselskabet Call me, som står bag undersøgelsen, startede for seks år siden bevægelsen Tal ordentligt, hvor de understregede overfor befolkningen, at det ikke koster noget at tale pænt til hinanden. Dengang var der fokus på det offentlige rum.

”Hos Call me tager vi ansvar for kommunikation mellem mennesker, og vi vil helt grundlæggende tale for, at vi hver især tænker over hvilken stemme, vi giver videre til vores næste – og til næste generation. Vi kan komme langt alene, men ikke langt nok. Derfor har vi gennem nu seks år kæmpet for en bedre tone og bedre trivsel sammen med gode samarbejdspartnere som bl.a. Red Barnet, Sofie Münster fra Nopa og Center for Rummelighed,” fortæller Sofie Wedel Heilskov fra Call me.

Information om Call me

Call me

Følg pressemeddelelser fra Call me

Flere pressemeddelelser fra Call me