9 ud af 10 CEO’er i ejendomsbranchen tror på vækst

Når det kommer til tro på vækst i egen virksomhed, er topledere i ejendomsbranchen de mest optimistiske sammenlignet med øvrige brancher. Ni ud af ti peger på vækst i egen virksomhed inden for de næste 12 måneder, viser PwC’s CEO Survey 2021 inden for ejendomsmarkedet.
Kim Søberg Petersen, partner i PwC

9 ud af 10 topledere i ejendomsbranchen tror på vækst i egen virksomhed i løbet af det næste år, og andelen af topledere inden for ejendomsbranchen, der tror på vækst, ligger dermed over niveauet for alle brancher på 85 %. Over en treårig periode peger 93 % af CEO’erne inden for ejendomsmarkedet på vækst, hvilket også er fem procentpoint højere end niveauet for øvrige brancher.

Det danske ejendomsmarked har fortsat sin fremgang under pandemien, og på nuværende tidspunkt er der ikke meget, som peger i retning af, at det ikke skal fortsætte. Et relativt lavt renteniveau er med til at skubbe ejendomsmarkedet fremad, da ejendomsinvesteringer fortsat giver et fornuftigt afkast. Den udvikling er naturligvis med til at skabe optimisme for toplederne i branchen,” udtaler Kim Søberg Petersen, partner i PwC.

På trods af den positive stemning, der præger CEO’erne i ejendomsbranchen, er der stadig en række forhold, som bekymrer toplederne. Knap ni ud af ti er bekymret for politisk usikkerhed, mens 83 % peger på politiske over-reguleringer som et område for bekymring.

Ejendomsbranchen har særligt tre områder, den er ekstremt bekymret for. Det er to politiske forhold, og så er det usikkerhed omkring pandemien, hvor hver anden topleder er ekstremt bekymret. Det skyldes, at COVID-19 har påvirket alle aspekter af ejendomsinvestering ved at gøre markedet mere uforudsigeligt, ligesom pandemien har ændret måden, vi lever og arbejder på,” fortæller Kim Søberg Petersen.

Større lyst til at investere i bæredygtighed
COVID-19 har været med til at sætte yderligere skub under CEO’ernes fokus på bæredygtighed og socialt ansvar. Syv ud af ti topledere i ejendomsbranchen vil således øge deres investeringer over de næste tre år inden for bæredygtighed og socialt ansvar. Til sammenligning er det 6 ud af 10 topledere på tværs af brancher, som vil øge investeringerne inden for bæredygtighedsagendaen.

Vi ser på tværs af mange brancher, at ESG-agendaen vinder frem i stor stil. Det er i høj grad også tilfældet i ejendomsbranchen, hvor energieffektivitet, klimatilpasning og udledning af kulstof får et større og større fokus. Investorerne efterspørger bæredygtige investeringer, og det vil og kan ejendomsmarked bedre og bedre imødekomme,” afslutter Kim Søberg Petersen.

Om CEO Survey 2021
I PwC’s 24. CEO Survey blev der gennemført 5.050 interview i 100 lande. I alt 79 danske CEO’er har deltaget. CEO Survey er verdens førende toplederundersøgelse.

Kim Søberg Petersen, partner i PwC