SmartWatches truer de schweiziske luksus-ure

København, 2. november 2016
Der er sorte skyer forude for den schweiziske urindustri, der i mange år har været den foretrukne leverandør af luksus-accessories til verdens købestærke forbrugere. I de første seks måneder af 2016 faldt eksporten 7 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Producenterne er bl.a. bekymrede over kopivarer, faldende efterspørgsel samt de millioner af forbrugere, der i dag foretrækker et SmartWatch i stedet for et klassisk ur.
- Den schweiziske urindustri er jo indbegrebet af luksus med en lang række ikoniske brands, som bæres af kunder over hele verden. Det betyder dog ikke, at man automatisk er beskyttet mod skiftende præferencer og nye, digitale konkurrenter. Det viser de nye tal med al tydelighed, siger partner i Deloitte Morten Steinmetz, der er ekspert i luksus- og modebranchen.
I slutningen af 2015 overhalede salget af SmartWatches for første gang salget af schweiziske ure. En trend, der kun vil forstærkes, mener Morten Steinmetz:
- Det er klart, at SmartWatches rammer lige ned i en massiv efterspørgsel efter digitale enheder, der både har en stor signalværdi og samtidig tilbyder en række nye muligheder for at udnytte teknologien. Derfor vil der uden tvivl være flere og flere forbrugere, der skifter til SmartWatches. Den vægt er allerede tippet, og den kommer til at tippe endnu mere.
De schweiziske urmagere arbejder derfor hårdt på at styrke deres tilstedeværelse på de allerstørste markeder. Især Indien og USA er i kikkerten som potentielle vækstmarkeder.
- For ikke længe siden besluttede Kina at lægge en eksporttold på udenlandske varer for at styrke den hjemlige luksusindustri. Derimod er der stadig mulighed for at få fat i fx den voksende indiske middelklasse, som gerne skilter med deres penge, siger Morten Steinmetz.
Trods nye produkter og nye strategier kæmper urproducenterne dog en hård kamp for at få afsat deres produkter, mener Morten Steinmetz:
- Selv om man har held til at introducere nye, attraktive produkter, er det svært at stå imod de digitale konkurrenter. Hertil skal man også lægge et kæmpe marked for kopiprodukter, der har vist sig næsten umuligt at holde nede. Ifølge de seneste tal bliver der produceret hele 40 mio. falske schweiziske ure om året mod 30 mio. ægte. Også det er en enorm trussel mod producenterne.
Ud over Apple, Samsung og Sony konkurrer Swatch og TAG Heuer om at vinde markedet for SmartWatches.
Om undersøgelsen:
Deloittes ”Swiss Watch Industry Study 2016” er en kortlægning af den schweiziske urindustri. Undersøgelsen er udarbejdet af Deloitte i Schweiz.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Morten Steinmetz er partner i Deloitte og ekspert i mode- og luksusbranchen.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum