85.000 har booket billet til Økodag

Billetbookingen til Økodag er godt i gang og 85.000 har allerede sikret sig en billet. Det er den 10. april kl. 12.00, og der er stadig billetter til gårde over hele Danmark, mens flere allerede er udsolgte. Sammen skal vi fejre, at økologiske køer kommer på græs og den høje dyrevelfærd, der er i det økologiske landbrug.

Forårets store festdag er lige om hjørnet. For første gang siden 2019 kan Økologisk Landsforening, sammen med mejerierne og de økologiske mælkeproducenter, invitere publikum til en fysisk Økodag. De seneste to år har publikum været med bag skærmene, men i år kan man både opleve det fysisk på gårdene og live på Facebook fra Hedegaard i Aulum.

Økodag er en dag, hvor vi sætter fokus på den høje dyrevelfærd, der er i det økologiske landbrug, hvor alle køer kommer ud på græs i sommerhalvåret.

Det er den 10. april kl. 12.00, at landmændene åbner stalddørene op og køerne springer på græs.

”Jeg glæder mig til at fejre dyrevelfærden. Et vigtigt mål for økologisk husdyrhold er at give dyrene gode vilkår, der passer til deres adfærdsmæssige behov. Økologer sætter barren højt vel vidende, at der ofte følger mere arbejde og et større ansvar med. Hvilket blandt andet er, at køerne skal have adgang til det fri,” siger Louise Køster, forperson, Økologisk Landsforening.

På økologiske Kviesgård i Vestjylland er der 150 sortbrogede køer, der glæder sig til at komme på græs. På gården er der aktiviteter fra kl. 10.00-14.00, og børnene kan blandt andet finde karameller i kornet, køre pedeltraktorræs, lave pandekager og de voksne kan hygge med kaffe og kage.

”Vi glæder os til at lukke køerne ud og invitere folk indenfor på gården. Der er rigeligt at se og opleve, så vi håber, at der kommer mange ud på gården,” fortæller Bodil og Hans Christian Kviesgård.

Kviesgård er Økodag-veteraner, men på Tranegård i Nordsjælland er Morten Schultz helt ny økodag-vært. På gården er der gårdbutik, café og salg af is lavet af mælk fra gårdens køer.

”Det er nyt og spændende, at vi skal være en del af Økodag i år. Vi har været økologer i mange år, men vi har aldrig haft malkekøer på gården, så vi glæder os til at se køerne springe ud i det grønne,” fortæller Morten Schultz.

Der er 150.000 billetter til Økodag, så der er stadig rig mulighed for at komme ud og opleve køerne.

Hvis man ikke har mulighed for at komme ud på gårdene, sender vi endnu engang live på Facebook. Se mere på www.Økodag.dk eller vores Facebookside I Love Øko.

Om Økodag

Som dansker er du en del af verdens økologi-nation nummer ét. Vi er det land i verden, der køber flest økologiske fødevarer. Så når de økologiske landmænd over hele landet hvert år inviterer til Økodag, plejer det det at være et stort tilløbsstykke, hvor der kommer flere hundrede tusinde.

• Økodag® er et registreret varemærke, hvilket betyder, at man altid skal nævne Økologisk Landsforening i sammenhæng med Økodag
  • Økodag har eksisteret siden 2005
  • Økodag arrangeres af Økologisk Landsforening i samarbejde med de økologiske landmænd og de økologiske mejerier Arla, Thise, Naturmælk, Øllingegaard, Them og Gläserne Meierei. Økodag har fået midler fra Mælkeafgiftsfonden og Fonden for Økologisk Landbrug.

For yderligere info:

Marendine Ladegaard, pressemedarbejder, 2016 4434

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.

Oplev livet hos de økologiske grise5.4.2022 10:51:51 CEST | Pressemeddelelse

En lille gris kigger ud af hytten. Måske er der andre smågrise at lege med ude på folden? Lidt efter drøner de nysgerrige smågrise rundt om soen og roder nysgerrigt i jorden med deres små tryner. Den slags scener kan du opleve til eventen Sofari. Søndag d. 22. maj kl. 10-14 kan du komme tæt på soen og smågrisene, der lever ude hos danske økologer. Og møde landmanden, der passer godt på dyrene. Randi Vinfeldt er talsperson for Sofari. Hun er også vært på en af de 13 gårde fordelt over hele landet, der åbner produktionen op for en hyggelig oplevelse. På mange af gårdene kan gæsterne smage på produkter lavet af gris fra gården, børnene kan få en gratis pixibog, og der er et opskriftshæfte til de voksne. Det helt centrale ved Sofari er dog at opleve det økologiske griseliv. ”Gæsterne bliver begejstrede over at se dyrene gå ude – og hvordan grisene får mulighed for at leve et mere naturligt liv. Smågrisene er vildt undersøgende og tager på mange små ture for at opleve verden. Bliver det hel