Danskerne er vilde med outlet-forretninger

København, 6. september 2016
Tøj, sko, sportsudstyr, skønhedsprodukter, modetilbehør og alt til boligen. Danskerne er vilde med de såkaldte outlet-forretninger, hvor producenterne sælger varer direkte til forbrugerne med en klækkelig rabat. I alt siger 45 pct. af danskerne, at de gerne går i outlet-forretninger, mens yderligere 16 pct. ligefrem er villige til at køre en omvej for at finde gode tilbud. Det viser en undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.
- Outlet-butikker er et relativt nyt fænomen i Danmark, men har været kendt i mange år i udlandet, særligt i Italien, Tyskland og USA. Her findes hele outlet-byer, hvor hundredevis af outlet-forretninger er samlet på ét sted sammen med legepladser, caféer og store familierestauranter. De er nærmest en udflugt værd, siger forbrugerekspert i Deloitte Peter Mølkjær.
Traditionelt har producenterne brugt outlet-forretninger til at sælge ældre kollektioner med rabat, men det behøver langt fra altid være tilfældet, påpeger Peter Mølkjær:
- Tidligere havde outlet-forretninger måske mest karakter af restlagre på udsalg, men i dag sælges også nye produkter, som af den ene eller anden grund ikke er havnet på hylderne i de normale forretninger. Den trend vil uden tvivl fortsætte, eftersom producenterne bliver endnu bedre skabe en helhedsoplevelse på tværs af strøgbutikker, e-handel og outlets.
Særligt interessant er det, at 16 pct. af danskerne faktisk er villige til at køre ekstra kilometer for at få fat i de gode outlet-tilbud.
- Outlet-forretningerne er ofte placeret uden for bymidten, fordi producenterne gerne vil have billig husleje og samtidig undgå at komme i karambolage med de normale salgssteder. Derfor er det ekstra vigtigt, at forbrugerne er villige til at slå et smut forbi, selv om det koster nogle ekstra kilometer på tælleren, siger Peter Mølkjær.
Allermest positive er de sjællandske forbrugere, hvoraf 25 pct. siger, at de kører målrettet efter outlet-forretningerne.
- Danmarks eneste egentlige outlet-by ligger i Ringsted, så det er måske ikke så mærkeligt, at sjællænderne er dem, der mest begejstrede for konceptet. Det viser dog med al tydelighed, at der stadig er et stort potentiale på det her marked, og at forbrugerne gerne vil være med, siger Peter Mølkjær.
Kvinder er generelt gladere for outlet-forretningerne end mænd. Blandt kvinderne er det 19 pct., der gerne kører ekstra kilometer for et godt outlet-tilbud. Det gør kun 13 pct. af danske mænd.
Fakta:
Sådan har danskerne det med outlet-forretninger:
45 pct. handler gerne ind i en outlet-forretning, hvis de alligevel kommer forbi
16 pct. kører gerne efter en outlet-forretning for at finde gode tilbud
20 pct. handler ikke i outlet-forretninger
10 pct. ved ikke, hvad de synes om outlet-forretninger
9 pct. ved ikke, hvad en outlet-forretning er
Tallene er baseret på i alt 1029 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum