Elektronisk samhandel er Danmarks oversete vækstmotor

København, 5. september 2016
Som virksomhed kan man sælge på mange måder: Gennem en fysisk butik, via distributører, på internettet eller gennem elektronisk dataudveksling med andre virksomheder. Netop den sidste mulighed er i hastig vækst ifølge nye tal fra Danmarks Statistik. I alt står den såkaldte EDI-handel (”Electronic Data Interchange”, red.) for 16 pct. af virksomhedernes samlede omsætning, mens traditionelt websalg blot udgør 7 pct. Dermed ser det ud til, at elektronisk samhandel er godt på vej til at blive den helt store vækstmotor for Danmark.
- EDI er kort fortalt et sæt fælles it-standarder, der gør virksomheder i stand til at kommunikere med hinanden gennem it-systemer alene. Det betyder, at man kan digitalisere alt fra ordreafgivelse og fakturaer til følgesedler, varekataloger og en lang række tilhørende dokumenter. Det sparer en masse besvær, siger e-handelsekspert i Deloitte Christian Sanderhage.
Ifølge Christian Sanderhage er potentialet i elektronisk samhandel enormt, og vi har stadig kun set begyndelsen:
- Når vi taler om e-handel, tænker de fleste typisk på traditionelt salg over nettet, som jo også er i vækst, men den elektroniske samhandel mellem virksomheder vokser langt hurtigere. Man kan næsten sige, at EDI er den oversete storebror, som i mange år har stået i skyggen.
Særligt muligheden for at skabe ny forretning bør få virksomhederne til at investere mere i elektronisk samhandel, mener Christian Sanderhage:
- Naturligvis er der en del af den eksisterende omsætning, der er flyttet over på de digitale kanaler. EDI giver dog også mulighed for at skabe helt ny omsætning, idet det er langt lettere for kunderne at handle med virksomheden. I visse tilfælde kan man ligefrem systematisere handlen fx ved automatisk opfyldning af lagre. Så kan man i princippet sælge uden at røre en finger.
Netop den automatiserede handel rummer et stort potentiale for at opbygge toptunede salgsmaskiner, så danske virksomheder kan klare sig i den internationale konkurrence, mener Christian Sanderhage.
- Der er ingen tvivl om, at der er mange penge at spare ved at digitalisere sine salgskanaler og dermed overflødiggøre en lang række manuelle arbejdsgange. Det gælder ikke blot på det danske marked. Virksomheder over hele verden benytter EDI-standarderne. Det er i mange tilfælde den direkte adgang til de internationale markeder.
Samlet set hentede danske virksomheder 23 pct. af deres salg gennem EDI-handel og websalg i 2015. I 2014 var andelen 19 pct., mens den i 2012 var blot 16 pct.
Fakta:
EDI-salg er fra ordrer afgivet automatisk fra virksomhed til virksomhed via system-til-system løsninger, mens websalg er fra ordrer afgivet af private og virksomheder via hjemmesider eller apps. Kilde: Danmarks Statistik.
Se tallene om EDI-handel hos Danmarks Statistik: http://www.dst.dk/da/Statistik/NytHtml?cid=22553
Nøgleord
Kontakter
Christian Sanderhage
Tlf. +45 23 42 29 24
csanderhage@deloitte.dk
Billeder

Information om Deloitte
Christian Sanderhage er partner i Deloitte og ekspert i e-handel.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum