700 vandhunde fra hele verden til Nordens største vandsportsfestival i Hvide Sande

Hvide Sande er i fuld gang med at gøre klar til at tage imod de op imod 700 surfere med tilhørende familier mv., der skal deltage i de mange vandsportsaktiviteter, nordens største vandsportsfestival WATERZ disker op med fra fredag den 3. september og en god uges tid frem. Deltagerne kommer fra hele verden, og stævnet tegner til at blive det største nogensinde.
WATERZ - Nordens Største Vandsportsfestival - Foto: Brian Engblad/Ilostawavein79.com

- Der er kæmpe interesse for at deltage i år efter, at vi måtte nedskalere WATERZ sidste år på grund af Corona. Den 1. september er vi fri af alle typer begrænsninger og det betyder, at vi kan lave det WATERZ, vi plejer og mere til, fortæller Projektleder Katrine Kock Frandsen.

Folkefest og verdensstjerner tilbage

Opbakningen betyder, at WATERZ præsenterer det største program nogensinde de kommende par uger.

- Dansk Surf- & Rafting Forbund afvikler et stop på Euro Touren, hvor de bedste standup-paddlere fra Europa, dyster tværs over Ringkøbing Fjord. Danmarks to største stjerner Casper Steinfath og Christian Polarbear Andersen, har allerede meldt deres ankomst. Herudover afvikler man også Fjordcrossing, hvor et sandt virvar af professionelle, semiprofessionelle og amatør, krydser Fjorden ved at windsurfe eller kitesurfe, fortæller Katrine Kock Frandsen.

Kitesurf og bølgesurf på Sydstranden

Sydstranden kommer nemlig til at danne rammerne om hele fire store arrangementer i forbindelse med WATERZ.

- Danish Surf Tour - DM i Surf afvikler en afdeling, hvor den danske elite herunder det danske landshold i bølgesurf, dyster om vigtige ranglistepoint i kampen om DM Guld og landsholdspladser, fortæller Katrine Kock Frandsen.

Hos kitesurferne er der derimod afregning ved kasse ét efter weekendens stævne.

- De afvikler sidste stop på deres tour i Hvide Sande og kårer for tredje år i træk den danske mester i kitesurf hos os. Det er vi rigtigt glade for, påpeger Katrine Kock Frandsen.

Konkurrencerne afvikles tæt på stranden, så man kan roligt begive sig ned på stranden og nyde synet af de mange surfere enten fra selve stranden eller fra Sydmolen.

Seje livreddere

Dansk Svømmeunion og Trygfonden afvikler for anden gang nogensinde Oceanman/Oceanwomen, der er en extrem konkurrence for danske livreddere. De skal igennem ti kilometer surfski, 2,5 kilometer svømning, tre kilometer sejlads på board og fem k kilometer løb.

- De går virkeligt til den og sidste år var deres race noget af det, publikum tog til sig fordi der er tale om extreme præstationer og de mænd og kvinder, der deltager, fortæller Katrine Kock Frandsen.

Hun fremhæver også, at der WATERZ tilbyder en lang række gratis arrangementer i løbet af weekenden, hvor man gratis kan prøve kræfter med Kayak, surf, wakeboard og vandski samt skating - ligesom man kan slappe af med en yoga-session.

WATERZ fortsætter allerede søndag den 5. september med klargøring til GKA Kite World Tour, hvor nogle af verdens bedste kitesurfere, skal dyste ved Sydmolen i Hvide Sande frem til lørdag den 11. september.

Arrangementet støttes af Sportevent Danmark, Ringkøbing-Skjern Kommune, Esmark Feriehusudlejning, Hempel Fonden, Nordea Fonden, Færch Fonden og en lang række lokale sponsorer.

Projektleder Katrine Kock Frandsen, tlf. 2128 3108