7 ud af 10 virksomheder vil i gang med mobile robotter

Der står mobile robotter på budgettet for 2020 og 2021. En ny analyse viser, at 78 procent af lederne i industrien planlægger at optimere intern logistik med selvkørende mobile cobots. I 2024 ventes stort set alle større arbejdspladser at bruge mobile robotter for at sikre en optimeret gennemløbstid og produktivitet.

Hos Whirlpool i Polen har man på to forskellige fabrikker erstattet en manuelt betjent truck med mobile robotter. ”Før vi begyndte at bruge de mobile robotter, havde vi specialuddannet personale til at stå for at transportere komponenter på gaffeltrucks og palleløftere. Nu klarer tre MiR-robotter transportopgaverne på vores fabrikker her i Polen. De tjener sig selv hjem inden to år. Ved at gå fra bemandet transport til automatiseret har vi frigjort arbejdskraft, som nu arbejder med produktion frem for logistik, siger Adam Bakowicz, Process Technology Senior Engineer Industry 4.0, Whirlpool.

Flowet i forsyningskæden i en virksomhed skal være tiptop. Ellers kan det i værste fald betyde, at konkurrenten løber med ordrerne, fordi leveringstiden dér var kortere og prisen skarpere. Derfor har ledelsen i fremstillingsindustrien stort fokus på design af intern logistik. Et flertal på 75 procent af de adspurgte i en ny analyse er overbeviste om, at mobile robotter betaler sig. De forventer at kunne bruge teknologien til at fjerne spildtid, øge sikkerheden og frigøre medarbejdere fra manuelle transportopgaver til andre opgaver, hvor de skaber større værdi.

Analysen viser dog også, at nogle virksomheder fortsat tøver med at tage mobile robotter i brug, fordi der er nogle mentale barrierer. Årsagen er, mobil robotteknologi åbner helt nye muligheder, der også fordrer en helt ny tankegang omkring logistik. Det gør det svært at bruge gængse beregningsmetoder til at estimere tilbagebetalingstid.

Tvivlen går eksempelvis på, om automatisering af intern logistik kræver ændringer af fabriksindretningen. Der er også overvejelser af, om transportopgaverne er tilstrækkelige store, hyppige og standardiserede til, at det kan svare sig at automatisere dem. Her spiller brugervenlighed og fleksibilitet i de mobile robotter også en rolle i det samlede regnestykke. Desuden er nogle ledere betænkelige ved, om deres medarbejdere kan finde ud af at bruge teknologien.

Fra bemandede trucks til autonome robotter

Hos Whirlpool i Polen har man knækket koden og regnet ud, hvor hurtigt mobile robotter kan tjene sig hjem i deres produktion. Her har man på to forskellige fabrikker erstattet en manuelt betjent truck med mobile robotter.

Det danske firma MiR er frontløber inden for mobile robotter globalt, både rent teknologisk, sikkerhedsmæssigt og hvad angår markedsandel. Firmaet har indsamlet en lang række erfaringer fra slutbrugere af automatiseret logistik på vidt forskellige arbejdspladser i Europa og USA og Asien.

”Heldigvis er det i al almindelighed sådan, at langt de færreste bekymringer går i opfyldelse. Det er faktisk også tilfældet, når vi taler med slutbrugerne af vores mobile robotter før og efter, de tager dem i brug. Barriererne for optimering af intern logistik er ofte mere mentale end praktiske. Moderne robotter kan indrette sig efter omgivelserne og er enkle at programmere og betjene, men alligevel skal man naturligvis vænne sig til nye teknologier og de forandringer og muligheder, de skaber,” Thomas Visti, CEO, Mobile Industrial Robots.

Analysen af barrierer for barrierer og udfordringer for automatisering i industrien er udført for Mobile Industrial Robots. Hele analysen kan læses her: https://www.mobile-industrial-robots.com/en/report/

117 virksomhedsledere inden for bilindustri, elektronikproduktion, grossistvirksomheder og logistikbranchen har besvaret en undersøgelse, mens yderligere 20 virksomhedsledere fra blandt andet DHL, Toyota, Siemens and Keurig har givet kvalitative interviews. Her giver en interviewpersonerne ord på den positive forandring, robotteknologi kan skabe på arbejdspladser:

“Ideelt set skal arbejdsfordelingen mellem mennesker og robotter være sådan, at vi mennesker bruger vores hjernekapacitet på komplekse og tilfredsstillende opgaver, mens robotter klarer de anstrengende og kedelige opgaver”

Analysen konkluderer, at automatisering af forsyningskæden og den interne logistik kan befinde sig på vidt forskellige niveauer. Med testen her kan produktionsvirksomheder teste sin egen virksomheds modenhedsniveau.

Om Mobile Industrial Robots:

Mobile Industrial Robots blev grundlagt i 2013 af den erfarne robotudvikler Niels Jul Jacobsen, der er en nøglefigur i selve opbygningen af Danmarks internationalt anerkendte robotklynge. MiR-robotterne har for længst bevist deres værd, og tusinder kører nu rundt i den globale industri og automatiserer intern transport. MiR har dermed på rekordtid skabt et helt nyt marked. I foråret 2018 blev MiR købt af den førende leverandør af automatiseret testudstyr, amerikanske Teradyne, der for tre år siden også købte danske Universal Robots.

Hos Ford døbte man sin første mobile robot Survivor. Det navn fik den, fordi den overlevede i et meget komplekst miljø. Den transporterer fortsat reservedele fra lageret til produktionslinjerne.
Ideelt set skal arbejdsfordelingen mellem mennesker og robotter være sådan, at vi mennesker bruger vores hjernekapacitet på komplekse og tilfredsstillende opgaver, mens robotter klarer de anstrengende og kedelige opgaver.
Pladsen er trang. Kundernes tålmodighed er kort. Konkurrencen er hård. Derfor skal tiden, personaleressourcerne og kvadratmeterne udnyttes optimalt. Med mobile MiR-robotter kan ansatte spare flere timer hver dag. De slipper for at bruge tid på manuelt at køre paller på stablere. I stedet kan de nøjes med at placere pallerne på de særlige MiR-racks, som robotterne kan hente pallerne på og køre dem videre til deres destination.
"Barriererne for optimering af intern logistik er ofte mere mentale end praktiske. Moderne robotter kan indrette sig efter omgivelserne og er enkle at programmere og betjene, men alligevel skal man naturligvis vænne sig til nye teknologier og de forandringer og muligheder, de skaber,” siger Thomas Visti, CEO, Mobile Industrial Robots.

Workspace, Haslegaardsvej 10
8210 Aarhus V

+45 28915809http://www.grouleff.it/

Danish business BILA to deliver enormous robot system for SalMar’s new InnovaNor facility in Norway19.3.2020 16:03:53 CETPress release

Denmark is closed due to corona but is open for business. At Denmark's largest automation firm, BILA, employees are working at full throttle; the company has just landed a huge order for the Norwegian salmon industry. BILA will automate sorting, packing and palletising for one of the world's largest salmon producers, with an annual production volume in excess of 150,000 tonnes of salmon.

Danske BILA skal levere kjempestort robotanlegg til SalMars nye InnovaNor-fabrikk i Norge19.3.2020 14:00:09 CETpressemelding

Danmark er stengt for korona, men åpent for forretninger. Hos Danmarks største automasjonshus BILA jobber medarbeiderne under høytrykk: Nå har selskapet nettopp landet en kjempeordre til den norske lakseindustrien. BILA skal automatisere sortering, pakking og palletering for en av verdens aller største lakseprodusenter med et årlig produksjonsvolum på mer enn 150 000 tonn laks.

Danske BILA skal levere kæmpe robot-anlæg til SalMars nye InnovaNor fabrik i Norge19.3.2020 11:40:21 CETPressemeddelelse

Danmark er lukket for corona, men åben for business. Hos Danmarks største automationshus BILA arbejder medarbejderne på højtryk; Nu har selskabets netop landet en kæmpeordre til den norske lakseindustri. BILA skal automatisere sortering, pakning og palletering for en af verdens allerstørste lakseproducenter med en årlig produktionsvolumen på mere end 150.000 tons laks.

Kåring: Blue Ocean Robotics er den næste unicorn10.3.2020 06:00:00 CETPressemeddelelse

Den prisbelønnede danske robotvirksomhed Blue Ocean Robotics med speciale i servicerobotter til de professionelle marked, er netop kåret som en af de 10 mest lovende teknologivirksomheder i Danmark af det internationale analysehus Tracxn. Titlen som ”Minicorn” er en videreudvikling af betegnelsen unicorn (enhjørning), som blev opfundet af investoren Aileen Le som en betegnelse for privatejede iværksætterselskaber med en milliardværdi i dollars. Med en stejl vækst og en værdiansættelse på nu 800 millioner kroner er Blue Ocean Robotics godt i gang med at realisere et kolossalt globalt potentiale på markedet for servicerobotter.

ROEQ klar med tre løsninger til ny mobil robot fra MiR9.3.2020 16:51:14 CETPressemeddelelse

Den fynske robotvirksomhed ROEQ lancerer hele tre nye produkter. Det sker synkront med, at Mobile Industrial Robots afslører sit nyeste trumfkort på en af verdens største logistikmesser, Modex, der åbner i USA i dag. ROEQs tre nye produkter, en vogn, en adapter og et topmodul, er udviklet til MiR250, hvilket sikrer at ROEQ allerede er klar med produkter, der sammen med MiR250 løser de vigtigste behov hos kunderne.

Trumf fra MiR: Mere agil og hurtig MiR250 vinder på alle parametre9.3.2020 16:50:45 CETPressemeddelelse

Hvert år siden 2017 har MiR, den internationale markedsleder inden for mobile robotter, lanceret en ny robot, der har åbnet helt nye muligheder for at automatisere intern logistik. Nu sætter den danske robotproducent endnu engang nye standarder inden for intern logistik med en robot, der samlet set er hurtigere, sikrere og mere agil end alle andre løsninger i samme kategori på verdensmarkedet. Nyskabelsen MiR250 er spækket med de allernyeste teknologier og kan navigere smidigt og effektivt i miljøer med stor trafik af mennesker.