7 ud af 10 skader sker i langsomt tempo: Få risikoingeniørens bedste råd til at forebygge skader i transportbranchen

Ødelagte topklapper, konsekvente bakkeskader eller manøvreskader på samme sted på ruten. Langt de fleste skader i transportbranchen er gentagende, og faktisk sker 7 ud af 10 skader altid i langsomt tempo. Det viser tal fra Codans Skadestopforløb. Desværre har de færreste virksomheder i transportbranchen overblik over, hvor ofte, og hvorfor, skaderne sker. Det er dyrt i længden, fortæller Bruno Hostrup, risikoingeniør i Codan. Han deler derfor sine bedste råd til skadesforebyggelse i de danske transportvirksomheder.

Ejer du en transportvirksomhed, eller kører du lastbil, bus eller varevogn for et af landets mange transportfirmaer? Så er skader på køretøjerne formentlig en naturlig del af din hverdag. Og faktisk viser tal fra Codans Skadestopforløb, at langt de fleste skader blandt transportvirksomhederne er gentagelser.

For eksempel sker 7 ud af 10 skader i langsomt tempo, fx når der bakkes eller parkeres.

”Hos Codan har vi arbejdet med forebyggelse i transportbranchen i rigtig mange år, og den helt klare tendens blandt virksomhederne er, at skaderne sker, når chaufførerne kører i tætpakkede byer, og ved af- og pålæsning på steder med begrænset plads,” siger Bruno Hostrup, risikoingeniør i Codan, og fortsætter:

”Det positive ved, at skaderne ofte er gentagelser af sig selv er, at hvis man formår at forebygge på det rette område, vil man hurtigt se positive resultater. Det kræver dog først og fremmest, at man får overblik over alle sine skader, og det er der meget få virksomheder, der har. Hvis man prioriterer at arbejde systematisk med forebyggelse, vil man til gengæld opleve store reduktioner i antallet af skader, og mærkbare besparelser på bundlinjen.”

Selv forebyggelse af små og mellemstore skader kan nemlig løbe op i besparelser på flere hundrede tusinde kroner i skadesudgifter om året. Og det uden, at virksomhederne selv er opmærksomme på, hvor mange småskader de har. Mange af skaderne er nemlig så små, at de ligger under selvrisikoen, viser tal fra Codan Skadestop.

Langt de fleste skader skyldes adfærd

Der er heldigvis flere ting, man kan gøre for netop at forebygge, at gamle skader gentager sig selv, fortæller Bruno Hostrup fra Codan. Et af de vigtigste parametre er at inddrage alle medarbejdere og chauffører i arbejdet. 70 procent af alle skader skyldes nemlig adfærd.

”Langt de fleste af de skader, vi ser hos vores kunder, opstår fordi chaufførerne er uopmærksomme et kort øjeblik. Indimellem kan man forebygge den slags skader med et simpelt, praktisk tiltag, som at sætte en refleks på topklappen, så chaufførerne kan se, om den er åben eller lukket, før de bakker. Men generelt set handle det om at skrue ned for tempoet eller at være særligt opmærksom ved udfordrende kørsler,” siger Bruno Hostrup og fortsætter:

”Vores erfaring viser, at det gør en kæmpe forskel for skadesforebyggelsen, at chaufførerne deler den slags oplevelser med hinanden og med nye medarbejdere, så de kan undgå at lave samme fejl. Derfor er vidensdeling imellem medarbejderne et af vores vigtige redskaber. Det kan lyde banalt, men det har vist sig at være enormt vigtigt at få nedbrudt tabuet om skader og sørge for at i stedet lære af de skader, der sker.”

6 gode råd til forebyggelse i transportbranchen

Bruno Hostrup fra Codan har i mange år sat fokus på forebyggelse hos mellemstore og store transportvirksomheder under forløbet Skadestop, og han deler nu ud af sine bedste råd til, hvordan man forebygger skader i netop den branche.

1. Prioriter forebyggelse. Det første skridt med forebyggelsesarbejde er, at ledelsen dedikerer sig til opgaven. Det kræver tid at komme i gang.
  1. Skab overblik. Før man kan gå i gang med at forebygge skader, skal man registrere alt ved de skader, der opstår. Det er først, når man har et overblik over alt fra opgavetype til rute til tidspunkt på dagen, at man kan se mønstret bag skaderne og arbejde struktureret med at undgå dem.
  1. Involver alle medarbejdere. Det er afgørende, at arbejdet med forebyggelse er en del af hele virksomhedens DNA. Afhold derfor chaufførmøder mv., så alle føler sig inkluderede i arbejdet.
  1. Fjern tabuet. Man kan kun forebygge nye skader, hvis man tager ved lære af de skader, der opstår.Derfor er det vigtigt at bryde tabuet blandt chaufførerne og tale ærligt og åbent om skader.
  1. Udvikle jer. Når man har et overblik over årsagerne bag skaderne, er det vigtigt at reagere hurtigt. Da de fleste skader skyldes adfærd, er coaching af chaufførerne en meget vigtig del af det forebyggende arbejde. Det er derfor helt afgørende, at man udvikler medarbejderne til at køre, bakke, parkere osv. så de er klar til at imødegå de risici, der er afdækket i virksomheden. Udviklingen kan fx ske ved hjælp af mentorordninger fra erfarne til nye medarbejdere.
  1. Hold fast. Når man arbejder struktureret med forebyggelse, vil resultaterne være markante starten. Men det er vigtigt at være vedholdende, og bruge sin viden til fremadrettet risikostyring, da manglende fokus vil gøre, at skaderne kommer tilbage.

Du kan læse mere om Codans Skadestopforløb for mellemstore og store transportvirksomheder her.

Emma Hjorth Jensen
ehj@radiuscph.dk

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Læs mere om Codan på www.codan.dk.