Deloitte

Ferie eller ej, en halv million danskere er klar ved telefonen

Del
Mere end hver femte forventes at stå klar, hvis chefen skulle ringe

København, 26. juli 2016

Det kan godt være, ferien byder på hygge med familien og lange, varme sommerdage, men for mange er det med et halvt øje på mobiltelefonen. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger 21 pct. af danskerne i job, at de forventes at svare på opkald i ferien, mens 18 pct. skal træde til i tilfælde af hastesager. Tallet er endnu højere blandt ledere.

- I dag er det helt almindeligt, at man i hvert fald er delvist tilgængelig i ferien. Det betyder ikke nødvendigvis, at man konstant bliver forstyrret eller ikke kan slukke telefonen, men mange steder er der en fælles forståelse for, at man kan fanges på telefonen, hvis det virkelig brænder på, siger pressechef i Deloitte Ulrik Jørgensen.

Han er selv en af dem, der tager telefonen i ferien, og det generer ham ikke det mindste:

- Typisk er der jo tale om kortere samtaler, der hurtigt kan klares, så det er altså ikke noget, der lægger en dæmper på feriestemningen, tværtimod. Nogle gange er det faktisk rart at vide, at hjulene er i gang, mens man selv daser rundt. Så mærker man virkelig kontrasten.

Særligt hvis kollegernes ferie ligger forskudt, er det en fordel, at de er tilgængelige, mener Ulrik Jørgensen:

- Med mindre ens arbejdsplads ligefrem lukker i en periode, er det jo helt almindeligt, at ferien er spredt ud over juni, juli og august. Det går altså hurtigt tre måneder, inden organisationen er samlet igen. I den periode er det rart, at man kan fange folk på telefonen.

Forventningen om at tage telefonen gælder en bred skare af medarbejdere, men i særdeleshed for ledere, viser undersøgelsen.

- Ser vi på ledere, er det hele 45 pct., der forventes at være tilgængelige i sommerferien, mens 41 pct. forventes at løse hastesager. Samtidig er det dog også lederne, der glæder sig allermest til at komme tilbage til arbejdet efter ferien, så heller ikke her ser det ud til at slå skår i arbejdsglæden, siger Ulrik Jørgensen.

Fakta:

Er der fra din arbejdsplads/leder en forventning om, at du svarer på opkald eller e-mails i sommerferien, hvis det pludselig brænder på?

Ja: 21 pct.

Nej: 71 pct.

Ved ikke: 8 pct.

Lederne siger:

Ja: 45 pct.

Nej: 45 pct.

Ved ikke: 9 pct.

Er der fra din arbejdsplads/leder en forventning om, at du løser mindre opgaver eller hastesager i sommerferien, hvis det pludselig brænder på?

Ja: 18 pct.

Nej: 75 pct.

Ved ikke 7 pct.

Lederne siger:

Ja: 41 pct.

Nej: 53 pct.

Ved ikke 6 pct.

Deloittes Sommerferieanalyse 2016 er baseret 1000 interview med repræsentativt udvalgte danskere samt 899 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelserne er gennemført af Epinion for Deloitte.

Nøgleord

Kontakter

Ulrik Jørgensen
Tlf. +45 30 93 54 67
uljoergensen@deloitte.dk

Billeder

Download
Ulrik Jørgensen
Ulrik Jørgensen
Download

Vedhæftede filer

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Ulrik Jørgensen er pressechef i Deloitte.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye