Ferie eller ej, en halv million danskere er klar ved telefonen

København, 26. juli 2016
Det kan godt være, ferien byder på hygge med familien og lange, varme sommerdage, men for mange er det med et halvt øje på mobiltelefonen. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger 21 pct. af danskerne i job, at de forventes at svare på opkald i ferien, mens 18 pct. skal træde til i tilfælde af hastesager. Tallet er endnu højere blandt ledere.
- I dag er det helt almindeligt, at man i hvert fald er delvist tilgængelig i ferien. Det betyder ikke nødvendigvis, at man konstant bliver forstyrret eller ikke kan slukke telefonen, men mange steder er der en fælles forståelse for, at man kan fanges på telefonen, hvis det virkelig brænder på, siger pressechef i Deloitte Ulrik Jørgensen.
Han er selv en af dem, der tager telefonen i ferien, og det generer ham ikke det mindste:
- Typisk er der jo tale om kortere samtaler, der hurtigt kan klares, så det er altså ikke noget, der lægger en dæmper på feriestemningen, tværtimod. Nogle gange er det faktisk rart at vide, at hjulene er i gang, mens man selv daser rundt. Så mærker man virkelig kontrasten.
Særligt hvis kollegernes ferie ligger forskudt, er det en fordel, at de er tilgængelige, mener Ulrik Jørgensen:
- Med mindre ens arbejdsplads ligefrem lukker i en periode, er det jo helt almindeligt, at ferien er spredt ud over juni, juli og august. Det går altså hurtigt tre måneder, inden organisationen er samlet igen. I den periode er det rart, at man kan fange folk på telefonen.
Forventningen om at tage telefonen gælder en bred skare af medarbejdere, men i særdeleshed for ledere, viser undersøgelsen.
- Ser vi på ledere, er det hele 45 pct., der forventes at være tilgængelige i sommerferien, mens 41 pct. forventes at løse hastesager. Samtidig er det dog også lederne, der glæder sig allermest til at komme tilbage til arbejdet efter ferien, så heller ikke her ser det ud til at slå skår i arbejdsglæden, siger Ulrik Jørgensen.
Fakta:
Er der fra din arbejdsplads/leder en forventning om, at du svarer på opkald eller e-mails i sommerferien, hvis det pludselig brænder på?
Ja: 21 pct.
Nej: 71 pct.
Ved ikke: 8 pct.
Lederne siger:
Ja: 45 pct.
Nej: 45 pct.
Ved ikke: 9 pct.
Er der fra din arbejdsplads/leder en forventning om, at du løser mindre opgaver eller hastesager i sommerferien, hvis det pludselig brænder på?
Ja: 18 pct.
Nej: 75 pct.
Ved ikke 7 pct.
Lederne siger:
Ja: 41 pct.
Nej: 53 pct.
Ved ikke 6 pct.
Deloittes Sommerferieanalyse 2016 er baseret 1000 interview med repræsentativt udvalgte danskere samt 899 interview med repræsentativt udvalgte danskere i arbejde. Undersøgelserne er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Ulrik Jørgensen
Tlf. +45 30 93 54 67
uljoergensen@deloitte.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Ulrik Jørgensen er pressechef i Deloitte.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum