68-årigt Horsens-firma tager digitalt tigerspring for industrien

Med et innovativt digitalt mikroskop udviklet af TAGARNO i Horsens kan producenter af fødevarer, elektronik, metal og plast nu både finde penge, tid og arbejdsmiljøgevinster. Digitaliseringen skaber øget international efterspørgsel på teknologien fra den danske pioner.

Digitaliseringen af mikroskopet som instrument har placeret Horsens-firmaet TAGARNO i en global frontløberposition på markedet for visuel inspektion i laboratorier og industri. Laboratoriechefer, kvalitetschefer og produktionschefer både i Europa og USA har fået øje på fordelene i TAGARNOs teknologi.

At sidde med overkroppen og nakken bøjet ind over et klassisk mikroskop i en c-formet stilling er ikke sund ergonomi. Det er et arbejdsmiljø, der kan skræmme unge medarbejdere væk. Derfor foregår det helt anderledes med TAGARNOs digitale teknologi. Øjestykkerne er væk på mikroskopet. Brugeren ser i stedet bare på en stor skærm, hvad mikroskopets kamera forstørrer. Samtidig hjælper apps mikroskopbrugeren med at automatisere måling af emner, sammenligning af farver og lokalisering af fejl.

Digitaliseringen af mikroskopet som instrument har placeret Horsens-firmaet TAGARNO i en global frontløberposition på markedet for visuel inspektion i laboratorier og industri. Laboratoriechefer, kvalitetschefer og produktionschefer både i Europa og USA har fået øje på fordelene i TAGARNOs teknologi. Kundelisten tæller giganter som Arla, Danfoss, Grundfos, Siemens, Velux, Vestas, BioMar, Carlsberg, Danish Crown, Kamstrup, Linak, Kohberg bageri og DLF. Eksportandelen er 95%.

Corona-epidemien har endda givet dem en ekstra grund til at gå bort fra de traditionelle mikroskoper.

I den globale industri er der dog fortsat mange arbejdspladser, der gør som de plejer og sværger til manuel visuel inspektion ved hjælp af øjemål, skydelære og lignende, selvom det i realiteten indebærer risici for menneskelige fejl. Med digitale mikroskoper bliver slutprodukterne bedre, og det kan producenterne dokumentere sort på hvidt, så konkurrencefordelene er klare. Eksempelvis i form af lavere reklamationsrater. Heri ligger således et stort uforløst potentiale, både for industrien selv og for arbejdspladsen TAGARNO, der udvikler og monterer mikroskoperne i sit hovedkontor i Horsens.

”Vi har i dag en god position på det eksisterende marked for mikroskoper, men digitaliseringen udvider hele markedet med de mange nye anvendelsesmuligheder, så vi stiler efter høje vækstrater hen over de kommende 5 år,” siger Betina Svendsen Ebdrup.

Den teknologiske udvikling går stærkt inden for mikroskoper og det kan være svært som virksomhed at holde sig opdateret på den nye teknologi, som letter arbejdsprocesserne. Det tager TAGARNO konsekvensen af her i 2021, hvor firmaet som de første i verden gør det muligt at abonnere på mikroskoper og på softwareopdateringer.

Den forretningsmodel skal garantere industrien størst muligt udbytte af deres investering.

”Vi sikrer lavere opstartsomkostninger og en fleksibilitet, hvor vores kunder ikke binder sig til udstyr, men kan være sikre på altid at have en opdateret og optimal løsning og let adgang til nye funktioner, applikationer og modeller. Som noget nyt vil mikroskopdata og dokumentation også kunne tilgås ”fra skyen”, hvilket i disse hjemmearbejdstider netop er særdeles nyttigt”, konstaterer Betina Svendsen Ebdrup.

TAGARNO, der er stiftet i 1953, beskæftiger i dag 15 ansatte og forventer at øge staben en smule i 2021. I 2015 kom Insero Horsens ombord som investor og hovedaktionær og i 2019 trådte Betina Svendsen Ebdrup ind som CEO. Navnet TAGARNO kommer fra grundlæggeren Tage Arnø, der i 1953 udviklede en projektor til analyse af røntgenfilm. Det er således kompetencen indenfor visuel dataanalyse og denne teknologi som karakteriserer kerneforretningen.

Fakta:

6 nye muligheder med digitale mikroskoper

1. Høst effektiviseringsgevinster i form af kortere procestid.
2. Tjek automatisk om dine produkter har præcis den farve, de skal have.
3. Løft arbejdsmiljøet og reducer sygefravær ved at ændre operatørernes arbejdsstilling.
4. Gør det enkelt for operatører at dele observationer i mikroskopet i et møde eller på tværs af lokationer.
5. Opfang produktionsfejl tidligt og minimer spild og leveringsforsinkelser,
6. Forlang ikke det umulige af operatørerne. Reducer menneskelige fejl i visuel inspektion.

Corona-epidemien har givet en ekstra grund til at gå bort fra de traditionelle mikroskoper og vælge den digitale type, som TAGARNO producerer. ”Når du deler stereomikroskoper, så risikerer du også at dele smitte. Dertil kommer, at øjestykker på mikroskoper kan beskadiges af rengøringsmidler. Vores distributør i Italien har således haft stor succes i år ved at påpege hygiejnefordelene ved digitale mikroskoper for sine kunder”, forklarer Betina Svendsen Ebdrup, CEO i TAGARNO.
Snackproducenten i Orkla-koncernen, KiMs, kan se om deres peanuts er perfekt ristede, fordi et digitalt mikroskop fra TAGARNO kan farvebestemme. Så kan kvaliteten måles og dokumenteres, altimens reklamationer bliver en by i Rusland.

DiaLabXpo byder på en perlerække af nyheder til laboratoriebranchen17.9.2021 09:05:32 CEST | Pressemeddelelse

Innovationen har sprudlet i medico-industrien under corona, alt imens mulighederne for at præsentere nyskabelserne live har været særdeles begrænsede. Derfor er der en ophobning af interessante produktnyheder at opleve på messen DiaLabXpo i Docken i København 22.-23. september. Et gennemgående træk ved produktegenskaberne er, at de er designet til at spare både tid og ressourcer i travle laboratorier.

3 timer til at gøre bæredygtighed konkret: Sådan bliver laboratorier grønnere30.6.2021 11:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Mulighederne for en mere bæredygtig drift og produktion i laboratoriebranchen er endnu relativt uudforskede. Som en del af eventen DiaLabXpo inviterer DiaLabs kundeudvalg derfor både indkøbere og leverandører til Indkøbernes Dag med en grøn agenda. Her er målet, at indkøbere hver især skal tage hjem med idéer til, hvordan dagligdagen i laboratoriet kan blive mere klimavenlig og bæredygtig. Samtidig får leverandørerne mulighed for at forberede sig på at imødekomme en efterspørgsel på mere bæredygtige løsninger.

Laboratoriebranchen vil mødes: Kun få stande tilbage på DiaLabXpo9.6.2021 13:25:13 CEST | Pressemeddelelse

I år kan bioanalytikere, laboranter, diagnostikere og udstyrsleverandører endelig mødes og udveksle erfaringer og få nye idéer til smartere måder at løse deres arbejdsopgaver på. Det sker, når DiaLabXpo gennemføres 22.-23. september 2021 på Docken i København. Eventen, der er udviklet i et samarbejde mellem brancheforeningen DiaLab og MCH Messecenter Herning, rummer både konferencer og en udstilling af de nyeste produkter og teknologier til laboratorier og sundhedssektoren.

Digitale mikroskoper effektiviserer på nye måder i fremstillingsindustrien 5.2.2021 11:58:24 CET | Pressemeddelelse

Den danske mikroskop-producent TAGARNO optimerer i flere og flere industrier med sine fleksible digitale mikroskoper. Fødevareproducenter bruger dem til at fjerne reklamationer og højne kvalitet. En frøproducent løser arbejdsmiljøproblemer. En elektronikproducent imødegår store afstande mellem fabrikker. Laboratorier mindsker risiko for smittespredning. I år gør TAGARNO det let for flere at komme i gang med digitale mikroskoper ved at tilbyde et mikroskop på abonnement frem for køb.

Turf Tank får 80 mio. kr. som brændstof til robotfirmaets internationale vækstraket2.2.2021 08:30:00 CET | Nyhed

EKF Danmarks Eksportkredit, Danske Bank og Vækstfonden engagerer sig solidt i den nordjyske robotsucces Turf Tank. 80 friske millioner kroner fra de tre parter samt de eksisterende ejere skal sikre, at Turf Tanks produktion af opstregningsrobotter kan holde trit med efterspørgslen. Robotterne bliver nemlig i stigende grad lejet frem for købt af kunderne. På trods af en sportsverden ramt af global pandemi, realiserede Turf Tank i 2020 en fordobling i solgte robotter sammenlignet med året før. Nu skal der gøres klar til fremtiden.