68-årigt Horsens-firma tager digitalt tigerspring for industrien

Med et innovativt digitalt mikroskop udviklet af TAGARNO i Horsens kan producenter af fødevarer, elektronik, metal og plast nu både finde penge, tid og arbejdsmiljøgevinster. Digitaliseringen skaber øget international efterspørgsel på teknologien fra den danske pioner.

Digitaliseringen af mikroskopet som instrument har placeret Horsens-firmaet TAGARNO i en global frontløberposition på markedet for visuel inspektion i laboratorier og industri. Laboratoriechefer, kvalitetschefer og produktionschefer både i Europa og USA har fået øje på fordelene i TAGARNOs teknologi.

At sidde med overkroppen og nakken bøjet ind over et klassisk mikroskop i en c-formet stilling er ikke sund ergonomi. Det er et arbejdsmiljø, der kan skræmme unge medarbejdere væk. Derfor foregår det helt anderledes med TAGARNOs digitale teknologi. Øjestykkerne er væk på mikroskopet. Brugeren ser i stedet bare på en stor skærm, hvad mikroskopets kamera forstørrer. Samtidig hjælper apps mikroskopbrugeren med at automatisere måling af emner, sammenligning af farver og lokalisering af fejl.

Digitaliseringen af mikroskopet som instrument har placeret Horsens-firmaet TAGARNO i en global frontløberposition på markedet for visuel inspektion i laboratorier og industri. Laboratoriechefer, kvalitetschefer og produktionschefer både i Europa og USA har fået øje på fordelene i TAGARNOs teknologi. Kundelisten tæller giganter som Arla, Danfoss, Grundfos, Siemens, Velux, Vestas, BioMar, Carlsberg, Danish Crown, Kamstrup, Linak, Kohberg bageri og DLF. Eksportandelen er 95%.

Corona-epidemien har endda givet dem en ekstra grund til at gå bort fra de traditionelle mikroskoper.

I den globale industri er der dog fortsat mange arbejdspladser, der gør som de plejer og sværger til manuel visuel inspektion ved hjælp af øjemål, skydelære og lignende, selvom det i realiteten indebærer risici for menneskelige fejl. Med digitale mikroskoper bliver slutprodukterne bedre, og det kan producenterne dokumentere sort på hvidt, så konkurrencefordelene er klare. Eksempelvis i form af lavere reklamationsrater. Heri ligger således et stort uforløst potentiale, både for industrien selv og for arbejdspladsen TAGARNO, der udvikler og monterer mikroskoperne i sit hovedkontor i Horsens.

”Vi har i dag en god position på det eksisterende marked for mikroskoper, men digitaliseringen udvider hele markedet med de mange nye anvendelsesmuligheder, så vi stiler efter høje vækstrater hen over de kommende 5 år,” siger Betina Svendsen Ebdrup.

Den teknologiske udvikling går stærkt inden for mikroskoper og det kan være svært som virksomhed at holde sig opdateret på den nye teknologi, som letter arbejdsprocesserne. Det tager TAGARNO konsekvensen af her i 2021, hvor firmaet som de første i verden gør det muligt at abonnere på mikroskoper og på softwareopdateringer.

Den forretningsmodel skal garantere industrien størst muligt udbytte af deres investering.

”Vi sikrer lavere opstartsomkostninger og en fleksibilitet, hvor vores kunder ikke binder sig til udstyr, men kan være sikre på altid at have en opdateret og optimal løsning og let adgang til nye funktioner, applikationer og modeller. Som noget nyt vil mikroskopdata og dokumentation også kunne tilgås ”fra skyen”, hvilket i disse hjemmearbejdstider netop er særdeles nyttigt”, konstaterer Betina Svendsen Ebdrup.

TAGARNO, der er stiftet i 1953, beskæftiger i dag 15 ansatte og forventer at øge staben en smule i 2021. I 2015 kom Insero Horsens ombord som investor og hovedaktionær og i 2019 trådte Betina Svendsen Ebdrup ind som CEO. Navnet TAGARNO kommer fra grundlæggeren Tage Arnø, der i 1953 udviklede en projektor til analyse af røntgenfilm. Det er således kompetencen indenfor visuel dataanalyse og denne teknologi som karakteriserer kerneforretningen.

Fakta:

6 nye muligheder med digitale mikroskoper

1. Høst effektiviseringsgevinster i form af kortere procestid.
2. Tjek automatisk om dine produkter har præcis den farve, de skal have.
3. Løft arbejdsmiljøet og reducer sygefravær ved at ændre operatørernes arbejdsstilling.
4. Gør det enkelt for operatører at dele observationer i mikroskopet i et møde eller på tværs af lokationer.
5. Opfang produktionsfejl tidligt og minimer spild og leveringsforsinkelser,
6. Forlang ikke det umulige af operatørerne. Reducer menneskelige fejl i visuel inspektion.

Corona-epidemien har givet en ekstra grund til at gå bort fra de traditionelle mikroskoper og vælge den digitale type, som TAGARNO producerer. ”Når du deler stereomikroskoper, så risikerer du også at dele smitte. Dertil kommer, at øjestykker på mikroskoper kan beskadiges af rengøringsmidler. Vores distributør i Italien har således haft stor succes i år ved at påpege hygiejnefordelene ved digitale mikroskoper for sine kunder”, forklarer Betina Svendsen Ebdrup, CEO i TAGARNO.
Snackproducenten i Orkla-koncernen, KiMs, kan se om deres peanuts er perfekt ristede, fordi et digitalt mikroskop fra TAGARNO kan farvebestemme. Så kan kvaliteten måles og dokumenteres, altimens reklamationer bliver en by i Rusland.

Digitale mikroskoper effektiviserer på nye måder i fremstillingsindustrien 5.2.2021 11:58:24 CETPressemeddelelse

Den danske mikroskop-producent TAGARNO optimerer i flere og flere industrier med sine fleksible digitale mikroskoper. Fødevareproducenter bruger dem til at fjerne reklamationer og højne kvalitet. En frøproducent løser arbejdsmiljøproblemer. En elektronikproducent imødegår store afstande mellem fabrikker. Laboratorier mindsker risiko for smittespredning. I år gør TAGARNO det let for flere at komme i gang med digitale mikroskoper ved at tilbyde et mikroskop på abonnement frem for køb.

Turf Tank får 80 mio. kr. som brændstof til robotfirmaets internationale vækstraket2.2.2021 08:30:00 CETNyhed

EKF Danmarks Eksportkredit, Danske Bank og Vækstfonden engagerer sig solidt i den nordjyske robotsucces Turf Tank. 80 friske millioner kroner fra de tre parter samt de eksisterende ejere skal sikre, at Turf Tanks produktion af opstregningsrobotter kan holde trit med efterspørgslen. Robotterne bliver nemlig i stigende grad lejet frem for købt af kunderne. På trods af en sportsverden ramt af global pandemi, realiserede Turf Tank i 2020 en fordobling i solgte robotter sammenlignet med året før. Nu skal der gøres klar til fremtiden.

Robotløsning fra KEN HYGIENE SYSTEMS gør jobbet i sterilcentralen sundere6.1.2021 15:50:00 CETPressemeddelelse

Arbejdsmiljøet på sterilcentraler overalt i verden er fysisk belastende. For kroppen er det tungt og tidskrævende arbejde at skubbe vogne rundt og løfte racks med hospitalsinstrumenter ind og ud af desinficerende opvaskemaskiner. Medmindre de opslidende opgaver bliver automatiseret, så robotterne tager slæbet. Det har KEN HYGIENE SYSTEMS som de første i verden gjort. Virksomheden har opfundet løsningen AL10, som integrerer transportrobotter fra Mobile Industrial Robots i logistikken på en sterilcentral. Den patenterede løsning rammer plet på verdensmarkedet, fordi den imødegår en hel stribe udfordringer i sundhedssektoren: Pladsproblemer, støj, ensidigt gentaget arbejde, øget tidspres og travlhed i samfund med et stigende andel ældre.

15 lovende robotselskaber inviterer nye investorer ombord ved event i Europas robothovedstad3.12.2020 13:30:44 CETPressemeddelelse

Nye investorer får nu mulighed for at blive medejere af stærke robotteknologier, udviklet af 15 forskellige robotvirksomheder fra Danmark, Spanien, Schweiz, Polen, Sverige, Norge og Israel. Startups i robothovedstaden i Europa, Odense, har på blot 5 år tiltrukket mere end seks milliarder risikovillige kroner. I år får de lokale danske robotiværksættere selskab af virksomheder fra RobotUnion Super Stars; Der er tale om finalister fra det paneuropæiske robotaccelerationsprogram. Målet med Odense Investor Summit er matchmaking mellem cremen af kapitalsøgende danske iværksættere mødes og internationale topinvestorer på udkig efter det næste robot-guldæg. Sponsor for begivenheden er Vækstfonden, den danske stats investeringsfond.