673 fotos dystede om at vise unikt snedkerhåndværk

En stor deltagelse i Snedkersektionen i Dansk Byggeris nye fotokonkurrence viser, at danskerne er vilde med snedkerhåndværk. Omkring 700 fotos dystede om førstepladsen i konkurrencen #snedkermade på Instagram, og kvaliteten af billederne var utrolig høj. Vinderen blev kåret på snedkernes netværksdag den 3. december 2019.

Danskerne elsker snedkerlavet håndværk. Endda så meget, at de har stillet fotolinsen skarpt på deres favorit snedkeri og delt det på Instagram i Snedkersektionens fotokonkurrence #snedkermade. Der var indsendt 673 billeder til konkurrencen i løbet af november måned. Alt fra snedkerlavet boliginteriør, døre, vinduer og køkkener til snedkerlavede sejlbåde havde deltagerne skudt med deres kamera.

- Det var overvældende, at vi fik så mange billeder, og det var utrolig svært at finde vinderne. I bedømmelsen lagde vi vægt på, at billederne viste flot snedkerhåndværk og havde en spændende fototeknisk vinkel. Vinderbillederne er tre forskellige billeder, som viser, at træ og snedkerhåndværket har mange udtryksformer, siger branchechef i Snedkersektionen i Dansk Byggeri, Frederik Waitz Søborg, der var med i dommerpanelet.

Fandt nøglen til førstepladsen
Et enigt dommerpanel udnævnte Kristian Rosendahl Strunge, som vinder af fotokonkurrencen #snedkermade. Med sit bidrag til konkurrencen har Kristian Rosendahl Strunge bogstavelig talt fundet nøglen til dommernes hjerte. Han har zoomet ind på det fineste og mest veludførte nøglehul i en kommode, som i øvrigt også gav ham en sølvmedalje til svendeprøven.

- Godt snedkerarbejde er kendetegnet ved, at man mestrer præcision, nøjagtighed og finish i håndværket. Og det gør Kristian i den grad, siger formand for Snedkersektionen i Dansk Byggeri, Mads Raaschou, der også var med i dommerpanelet.

Strålende billedkomposition vinder andenplads
Andenpladsen gik til Julie Mølgaard Larsens billede ”Home”. Her var det billedkompositionen, der først og fremmest imponerede dommerne. De var især betaget af det fine spil, som lyset skaber på et ellers simpelt snedkermøbel.

- Når det lykkes at få den helt rigtige vinkel på billedet, så lys og skygge giver noget ekstraordinært, er billedkompositionen særlig flot, siger fotograf og dommer i panelet, Ricky John Molloy.

Anette Bybergs billede ”Custom furniture” fik fotokonkurrencens tredjeplads. Med billedet eksperimenterer hun med arkitekturen, håndværket og det fotografiske udtryk. Den smukke egetræs daybed fokuserer nemlig på formen, materialet og farverne på en og samme tid, hvilket faldt lige i dommernes smag.

Kåring af vinderne
Vinderne fik overrakt deres præmier til snedkernes netværksdag den 3. december 2019, hvor der også var lærerige oplæg fra tre snedkere og virksomhedsejere. De fortalte bl.a. om deres rejse som selvstændige snedkere, og hvordan man som nystartet snedkermester skalerer sin virksomhed op fra én til 50 ansatte. På netværksdagen deltog mere end 30 snedkere, der enten lige har startet deres egen virksomhed, eller går med tanker om at gøre det.

Vinderen af fotokonkurrencen vandt en Y-stol af Hans J. Wegner fra Carl Hansen & Søn. Vinderen af anden pladsen modtog en lækker Noir egetræsbænk fra MUUBS, mens vinderen af tredjepladsen fik overrakt et smukt Dania Skærebræt fra Skagerak.

Udover præmierne får vinderne udstillet deres foto i Dansk Byggeris vinduer på Nørreport i København samt på Snedkersektionens medier, hvor alle kan få et glimt af smukt snedkerarbejde.

I dommerpanelet var formand for Snedkersektionen i Dansk Byggeri, Mads Raaschou, branchechef for Snedkersektionen i Dansk Byggeri, Freder Waitz Søborg, arkitekt, Morten Hedegaard og fotograf, Ricky John Molloy.

Ann-Katrine Lloyd Westphall, kommunikationsmedarbejder i Dansk Byggeri,
telefon 51 85 64 73, alj@danskbyggeri.dk

Frederik Waitz Søborg, branchechef i Snedkersektionen i Dansk Byggeri,
telefon 21 42 47 41, fws@danskbyggeri.dk

Billeder

Kristian Rosendahl Strunge fandt bogstavelig talt nøglen til dommernes hjerter, da han vandt fotokonkurrencen #snedkermade. Foto: Palle Demant
Download
Anette Byberg fik en tredjeplads for at eksperimentere med både arkitektur, håndværk og et flot fotografisk udtryk.
Download
Julie Mølgaard Larsens billede ”Home” fik en andenplads for et flot lysindfald på et simpelt snedkermøbel.