Reklamer, nej tak! En halv million danskere har installeret en ad-blocker

København, 10. maj 2016
450 milliarder kroner. Så mange penge betaler virksomheder årligt for at få vist deres reklamer på verdens mere end 3 mia. smartphones og tablets. Men en del af reklamerne når aldrig deres modtagere. Et stigende antal forbrugere installerer nemlig de såkaldte ad-blockers, der har til formål at blokere for reklamerne. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte.
- Der er ingen tvivl om, at mange forbrugere er trætte af reklamer. Hvis man installerer en ad-blocker på mobilen eller tabletten, kan man lukke af for hovedparten af reklamer, så man kun får vist det indhold, man vil se. Det har mere end en halv million danskere allerede gjort, siger medieekspert i Deloitte, Frederik Behnk.
Udfordringen med reklamer på mobilen er ikke nødvendigvis, at de generer øjet, men at de tager lang tid at downloade og dermed gør telefonen langsom.
- De fleste sider ville tage et par sekunder at downloade, hvis man kun skulle have teksten med. I stedet tager det ofte 10-15 sekunder eller endnu mere, fordi man også skal downloade adskillige megabyte med reklamebannere og baggrundsfiler. Det er lige præcis det, forbrugerne gerne vil slippe for, siger Frederik Behnk.
På trods er den stigende udbredelse er ad-blockers dog kun en lille trussel for annoncemarkedet, vurderer Frederik Behnk. Ad-blockers kan nemlig kun blokere reklamer på internetsider, ikke på apps:
- Når det gælder mobil og tablet, bruger vi generelt mere og mere tid på apps og mindre og mindre tid på traditionelle hjemmesider. Dermed kan annoncørerne stadig nå deres målgruppe, også selv om man forsøger at beskytte sig bag en ad-blocker.
Trods manglende beskyttelse er der dog god grund til at følge med i udviklingen. Med et mobilt annoncemarked, der nærmer sig 500 mia. kr. på verdensplan, kan selv en lille stigning i reklameblokering betyder millioner af kroner, der går tabt.
- Reklameblokering er uden tvivl et fænomen, der er kommet for at blive. Ad-blockers lukker nemlig ikke bare af for reklamer, men også for de baggrundsfiler, der gør annoncørerne i stand til at overvåge forbrugerne og endda videresælge disse data. I en tid, hvor der er stort fokus på datatyveri, er det indlysende, at flere og flere forbrugere med tiden vil beskytte sig, siger Frederik Behnk.
14 pct. af danske mænd har installeret en ad-blocker på deres mobiltelefon eller tablet mod 11 pct. af kvinderne.
Om undersøgelsen:
De internationale tal er en del af Deloittes ”TMT Predictions 2016”. Den kan hentes her: http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Technology-Media-Telecommunications/gx-tmt-prediction-2016-full-report.pdf
De danske tal er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Frederik Behnk
Tlf. +45 30 93 44 26
fbehnk@deloitte.dk
Frederik Behnk er Director i Deloitte og ekspert i medier og telekommunikation.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Billeder

Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum