Hver anden forælder betaler gerne ekstra for økologisk børnetøj

København, 27. april 2016
Danske forældre har i stigende grad fokus på sundhed og bæredygtighed, når det gælder de produkter, der lander i børnenes klædeskab. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger hele 50 pct., at de gerne betaler ekstra for børnetøj, der er økologisk. Vi er endelig ved at acceptere, at bæredygtighed koster på den korte bane, men betaler sig i det lange løb, mener ekspert.
- Det har længe været op ad bakke for producenterne af bæredygtigt børnetøj, som for manges vedkommende har haft svært ved at få fodfæste i markedet. Derfor er det glædeligt, at så mange forbrugere ser positivt på bæredygtighed og også gerne vil hive ekstra penge op af lommen, siger Bahare Haghshenas fra Deloitte Sustainability.
Økologisk børnetøj må altså gerne koste mere end almindeligt børnetøj. Prisforskellen må dog ikke være for stor, for så står forbrugerne af.
- Af de forbrugere, der gerne betale ekstra for økologisk børnetøj, vil 66 pct. maksimalt betale 20 pct. ekstra, mens 18 pct. ikke har noget imod at lægge 50 pct. oveni. Dog er det kun 4 pct., der er villige til at betale mere end dobbelt pris, så der er absolut en grænse for, hvor meget det må koste, siger Bahare Haghshenas.
Ifølge Bahare Haghshenas har flere danske tøjfirmaer succes med bæredygtige produkter:
- Vi har i de seneste år set en klar stigning i udvalget af økologisk bomuld, især når det gælder børnetøj. I dag er økologisk børnetøj tilgængeligt i flere større supermarkeder.
Der er dog stadig meget at gøre for de danske tøjproducenter, når det gælder bæredygtighed, mener Bahare Haghshenas:
- Bæredygtige materialer som hamp, lyocell, hør og kaffegrums har et stort potentiale. Det samme har en lang række andre metervarer, der bruger færre pesticider, kan genbruges eller har en mindre miljøbelastning.
- Selv om man allerede har økologisk børnetøj på hylderne, bør man som tøjproducent løbende se sig om efter nye materialer. Og så skal man naturligvis kommunikere det til sine kunder. Det er jo i sidste ende dem, der skal finde rundt i junglen af bæredygtigt tøj.
2,4 pct. af verdens dyrkbare arealer er dækket af bomuld. Alligevel tegner bomuldsproduktion sig for 24 pct. af verdens samlede forbrug af insektgifte og 11 pct. af verdens samlede forbrug af pesticider.
Fakta:
Vil du betale ekstra for børnetøj, der er økologisk?
Ja: 50 pct.
Nej: 50 pct.
Af de forbrugere, der gerne vil betale ekstra, vil:
- 66 pct. betale op til 20 pct. ekstra
- 18 pct. betale op til 50 pct. ekstra
- 12 pct. betale op til dobbelt pris
- 4 pct. betale mere end dobbelt pris
Tallene er baseret på svar fra i alt 280 danskere forbrugere, der køber børnetøj. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Bahare Haghshenas
Tlf. +45 31 31 04 31
bahahag@deloitte.dk
Bahare Haghshenas er manager i Deloittes danske afdeling for bæredygtighed.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Billeder
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
Karriereudvikling topper generation Z’s ønskeliste på jobbet23.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
De 20-30-årige danskere overrasker ved at være mindre interesserede i work/life-balance og mere ivrige efter karriereudvikling og ledelse end resten af verdens unge arbejdstagere. Samtidig er leveomkostninger og klima markante bekymringer, viser ny Deloitte-rapport.
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum