900.000 danskere har måttet rykke en håndværker for en faktura

København, 19. april 2016
Timer, der skal tælles sammen. Materialelister, der skal ajourføres. Ekstraarbejder, der kom til undervejs og derfor tager tid at gøre op. De danske håndværkere tager sig god tid, når de skal hente penge hjem hos kunderne – faktisk så god tid, at mange kunder må rykke efter deres faktura. Det har helt op mod 19 pct. af danskerne gjort inden for de seneste fem år ifølge en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Stor pengebinding er en dyr fornøjelse, påpeger ekspert.
- Der er ingen tvivl om, at mange håndværkere er alt for langsomme til at kradse deres penge ind. Jo mere tid man bruger på at tælle timer op, opgøre materialer og sammenstykke regninger fra diverse underleverandører, des længere tid giver man jo kunderne kredit. At mange kunder endda selv må ringe og spørge efter regningen, vidner blot om, at det her er et stort problem, siger partner i Deloitte, Thomas Frommelt.
Ifølge Thomas Frommelt er det ikke bare dyrt at have penge til gode hos kunderne. Risikoen for tab øges også betragteligt:
- Jo længere kredit man giver til kunden, des større risiko er der for, at man slet ikke ser pengene. Kunden kan jo stå i en ny situation eller blot have ”mistet lysten” til at betale. Samtidig er der også en tendens til, at lange kredittider giver anledning til større uenighed, særligt ved ekstraarbejder. Som tiden går, kan det være svært at huske, hvad der egentlig blev leveret.
Skal man pege på en grund til den alt for høje pengebinding, er dårlig økonomistyring det simple svar, mener Thomas Frommelt:
- At hente sine penge hjem er noget, alle virksomheder skal mestre, uanset størrelse eller branche. Det kræver, at man har styr på sine data, at man løbende rapporterer, samt at man hele tiden følger op, såfremt der ikke bliver betalt. Det gælder for håndværkere, som det gælder for alle andre.
Har man ikke styr på økonomien, kan det i sidste ende føre til, at virksomheden må lukke.
- Der findes talrige eksempler på virksomhedsejere, der har måttet dreje nøglen om, fordi de ikke har formået at hente tilgodehavender hjem fra deres kunder. En af de store synder inden Finanskrisens start var netop, at man ikke fik faktureret og kradset pengene ind. Man skal jo stadig betale sin egne kreditorer, uagtet om kunderne har betalt. Her hjælper det ikke at have penge til gode. Her hjælper det kun at have penge i banken, siger Thomas Frommelt.
Fakta:
Har du inden for de seneste 5 år oplevet at skulle rykke en håndværker for at sende en faktura?
Ja: 19 pct.
Nej: 78 pct.
Ved ikke: 3 pct.
Andelen af danskere, der inden for de seneste 5 år har oplevet at skulle rykke for en faktura hos en:
Tømrer/snedker: 6 pct.
VVS-installatør: 5 pct.
Maler: 3 pct.
Entreprenør: 3 pct.
El-installatør: 3 pct.
Kloakmester: 2 pct.
Murer: 1 pct.
Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Thomas Frommelt
Tlf. +45 24 23 83 04
tfrommelt@deloitte.dk
Thomas Frommelt er partner i Deloitte og ekspert i bygge- og anlægsbranchen.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Billeder

Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum