50 år i folkestyrets tjeneste!

Folkebevægelsen mod EU fejrer 50-års jubilæum den 22. april. Deres stolte historie inspirerer nutidens arbejde.

22. april fylder Folkebevægelsen mod EU 50 år.

Det bliver fejret med en fest på Frederiksberg, hvor talere inkluderer flere af Folkebevægelsens tidligere MEP'ere, norsk kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik og formand for det britiske underhus' Europaudvalg Sir Bill Cash.

I alle årene har vi arbejdet for mere demokrati og som kritisk stemme imod mere magt til EU. Vores historie har budt på både opture og nedture. På godt og ondt er vores historie også historien om Danmarks medlemskab af først EF og siden EU.

Aktuelt står vi med to kæmpe opgaver: At bevare det danske forsvarsforbehold og indsamle vælgererklæringer, så vi kan opstille til EU-parlamentsvalget 2024.

Kampen for at bevare det danske forsvarsforbehold handler for os om at bevare befolkningens vetoret mod, at Danmark skal deltage i EU´s udvikling mod en forsvarsunion.

Folkebevægelsen mod EU har siddet i EU-parlamentet siden første direkte valg i 1979 og frem til 2019, da EU-valgkampen faldt sammen med folketingsvalget. Vi indsamler nu vælgererklæringer, så den tværpolitiske EU-modstand igen kan blive repræsenteret i EU-parlamentet. Vi skal bruge hele 70.635 erklæringer. Jubilæet giver anledning til for alvor at sætte gang i indsamlingskampagnen.

Vi står til rådighed for interviews om vores bevægelse og om jubilæet, ligesom vi gerne bistår med flere oplysninger.

I kan finde en udførlig beskrivelse af vores historie og et omfattende billedarkiv til fri afbenyttelse her: https://www.folkebevaegelsen.dk/fakta-om-os/historie/

For yderlige information kontakt:

Susanna Dyre-Greensite, formand for Folkebevægelsen mod EU. Tlf. 21 65 29 17.

Poul Gerhard Kristiansen, tidligere landssekretær for Folkebevægelsen mod EU. Poul Gerhard har været med siden før stiftelsen i Odense, hvis der ønskes et portræt med kildetilbageblik på hele historien. Poul Gerhard kan kontaktes på tlf. 28 74 78 55.

Nedslag i vores historie:

22. april 1972 blev Folkebevægelsen mod EF stiftet på en stor kongres i Odense, hvor 600 deltagere repræsenterede 150 lokale komiteer mod EF-medlemskab og 25 tilsluttede landsdækkende partier og organisationer. Desværre tabte vi folkeafstemningen 2. oktober 1972 og måtte ændre fokus til at bekæmpe mere EU og arbejde for udmeldelse og øget nordisk samarbejde i stedet.

7. juni 1979 blev Folkebevægelsen valgt til det første valg til EF-parlamentet med 20,9 % og 4 mandater.

2. juni 1992 var Folkebevægelsen mod EU forrest i kampen, der endte med et nej til Maastricht-traktaten, som efterfølgende resulterede i, at Danmark fik forbehold for de fire mest statsopbyggende ting i Maastricht-traktaten. Nemlig euroen, overnational retspolitik, et fælles forsvar og unionsborgerskabet.

28. september 2000 og 3. december 2015 var Folkebevægelsen igen forrest for at bevare forbeholdene og få et nej til, at Danmark skulle indføre euroen og tilslutte os EU´s overnationale retspolitik.

Forår 2022. Folkebevægelsen mod EU indsamler vælgererklæringer for genopstilling til EU-parlamentet og er meget aktive i kampen for at bevare det danske forsvarsforbehold.

22. april 2022 Folkebevægelsen mod EU holder jubilæumsfest i KU.BE på Frederiksberg (Dirch Passers Allé 4, 2000 Frederiksberg) fra kl.17-22.

Poul Gerhard KristiansenTidl. landssekretær

Tlf:28 74 78 55